Arhiva

„Fijat“ bira

M. J. L. | 20. septembar 2023 | 01:00
U Srbiji ima 26 proizvođača auto-delova koji su ušli u najuži krug naših potencijalnih dobavljača, rekao je Bartoš Sliva, iz „Fijatove” grupacije za nabavku na nedavnom skupu auto-klastera Srbije. On je naveo da je od 37 firmi u Srbiji kojima su uputili dobavljačku aplikaciju izabrano 26 fabrika koje bi mogle svoje delove da isporučuju „Fijatu”. - Tačno je da ima mnogo dobavljača iz Kine sa kojima bi mogli da radimo, ali mi mislimo da ovde postoji veliki potencijal i naše opredeljenje je da se fokusiramo na ovaj region. Oni dobavljači sa kojima uspostavimo saradnju moći će da rade ne samo za novi automobil koji će se praviti u Kragujevcu već i sa svim ostalim našim fabrikama. Zato očekujemo aktivan odnos dobavljača, jer smo imali slučajeva da smo uputili zahtev na čiji odgovor smo dugo čekali - navodi Bartoš. Iako vođa projekta grupacije za nabavku u Srbiji nije precizirao koje su firme ušle u uži izbor potencijalnih „Fijatovih” dobavljača, NIN saznaje da se među njima nalaze TPV „Šumadija” koja pravi zaptivače za motore, PE”, fabrika elektromotora iz Surdulice, pirotski „Tigar tehnička guma”, kao i Fabrika akumulatora Sombor i Livnica iz Kikinde. Međutim, da bi postale „Fijatovi” dobavljači, naše kompanije će morati da prođu još nekoliko testova. Italijani će pre svega insistirati da naše firme imaju stabilnu finansijsku situaciju, da njihovi kapaciteti mogu da odgovore na sve „”Fijatove” tehničke zahteve u pogledu razvoja proizvoda i da imaju uveden standard TS 16949. Srpski komponentaši očekuju mnogo od saradnje sa „Fijatom”, ali takođe gledaju i na druga tržišta. Najviše nade polažu u Rusiju, jer smatraju da posle potpisivanja sporazuma o slobodnoj trgovini imaju mogućnost da po povoljnim cenama isporučuju svoje delove tamošnjoj automobilskoj industriji. Pre toga će, međutim, ovdašnji proizvođači auto-delova morati da reše već ordinarne probleme: pre svega nelikvidnost i višak radnika, jer su se usled svetske krize smanjile narudžbine. Igor Vijatov, direktor Auto-klastera Srbije, kaže za NIN da će se ovo udruženje, posebno imajući u vidu iskustvo svojih slovenačkih kolega, za pomoć obratiti i Vladi Srbije. - Za potencijalne „Fijatove” isporučioce ne postoji poseban program podrške države. Zato planiramo da Ministarstvu ekonomije predložimo da se napravi program, kako za „Fijatove” tako i za sve druge fabrike, koje su na listi dobavljača evropskih proizvođača automobila. Ono bi, na primer, trebalo da omogući povoljne kredite ili neku drugu vrstu pomoći koja bi poboljšala konkurentnost naših proizvoda. S obzirom na to da je Vlada Srbije, pored elektronike i informacione tehnologije, dala prednost i automobilskoj industriji u konceptu industrijskog razvoja, očekujem da ćemo dobiti pozitivan odgovor - rekao je Vijatov, dodajući da je zasad izvesno da će u proizvodnji „punta” učestvovati dve srpske kompanije, kruševački „Trajal” sa gumama i kragujevački „Promotor Irva”, sa ručnim dizalicama.