Arhiva

Sindrom izgubljenih

S. Miletić | 20. septembar 2023 | 01:00
Sindrom izgubljenih
Neki od njih koji danas imaju respektabilne karijere u inostranstvu istovremeno pokušavaju da ostanu u kontaktu sa domaćom scenom. Nažalost, njihov rad se ovde uglavnom prećutkuje. Sve to vrlo negativno utiče na domaću nezavisnu scenu i sliku sveukupne srpske kulture u evropskom kontekstu. O svemu tome govorilo se ovih dana u Novom Sadu (idejni tvorac performer Saša Asentić, u saradnji sa Hanom Markvard i Matijasom Milerom-Viferigom iz beogradskog Gete instituta) na međunarodnom simpozijumu „Odliv scene“ koji je nastao kao kritička reakcija na postojeće, kako su se složili svi učesnici - gore nego ikada - stanje na nezavisnoj sceni. U nastojanju da se jasnije definiše problem i artikuliše strategija za rešenje stanja - koje je članica Teorije koja hoda s berlinskom adresom Ana Vujanović hrabro definisala kao „burazerizam i partokratija“ - učesnici simpozijuma nisu okrivili samo društvenu klimu u Srbiji, činjenicu da ih mediji često prećutkuju i odsustvo bilo kakve kulturne strategije na nivou države, već i sami sebe jer su katkad inertni, autistični i nesposobni da se nose sa „liberalnim kapitalizmom a la Srbija“. Performerka Bojana Mladenović, koja je već dve godine direktorka Heet Veem-a u Amsterdamu, primetila je da akteri naše nezavisne scene s evropskim adresama pate od Lost in translation sindroma, dok mlada beogradska dramaturškinja Milena Bogavac, koja najavljuje skori odlazak iz zemlje, smatra da je glavni krivac za odliv scene činjenica da i o njoj kao i u svemu kod nas odlučuju ljudi koji na odgovornim mestima nisu zbog svojih neverovatnih dostignuća i znanja, nego su namešteni kao stranački kadrovi. „Srbija se generalno prema svemu ponaša rasipnički pa i prema svojim talentima. Zato Beograd Marinu Abramović, pred kojom ceo svet pada ničice, i danas doživljava kao ‚lujku koja se nekada sekla u galeriji’. To je dokaz našeg palanačkog duha i provincijalizma". U okviru simpozijuma održano je i nekoliko zanimljivih programa - duhovit performans Dragane Bulut koja živi u Nemačkoj, predavanje o nomadizmu u umetnosti Dragane Alfirević koja živi u Sloveniji i Running commentary autorski projekat Bojane Cvejić.