Arhiva

Kolaps na baletankama

Marija Banković | 20. septembar 2023 | 01:00
Kolaps na baletankama
Kao da jedna teatarska afera u Srbiji nije dovoljna, već se zavrtela i druga. Ne tako medijski bombastična kao u slučaju prestoničkog teatra doduše, ali istovetno intrigantna, sa sličnim scenarijem. Ako je tačka preloma u slučaju Ateljea 212 bila predstava Zoran Đinđić, u Srpskom narodnom pozorištu u Novom Sadu tikva je pukla kod baletske predstave Mileva Ajnštajn. Balet koji je bio zamišljen kao umetnička sinergija regiona i kojim je obeleženo 150 godina pozorišta, ispao je kontroverza sa „igračima koji igraju kulise“ (kako je to napisala naša kritičarka Irena Krešić), sa skandalom psovanja saradnika iza scene i sa konačnim izlaskom na videlo finansijsko-umetničko-interpersonalnih odnosa. I sezona SNP završena je štrajkom. Ili nije tako? „Štrajka zaposlenih u SNP-u nema!“ kategoričan je Aleksandar Saša Milosavljević, upravnik SNP-a. „Jednosatni štrajk upozorenja u Baletu SNP-a održan je 9. maja, i nakon toga nije bilo najava štrajka. Dogovor sa štrajkačkim odborom i predstavnikom reprezentativnog sindikata u SNP-u je pre neki dan potvrđen i razgovorima s republičkim i pokrajinskim vrhom Samostalnog sindikata kulture. Pozorišna sezona u SNP-u je završena ranije jer se pokvarila klima!“ RASKOL Naravno, od dela umetnika, a to je 45 od 67 stalno zaposlenih u Baletu SNP-a koji tvrde da su u štrajku, čuje se sasvim druga priča. Govore da raskol između njih i rukovodstva traje čak godinama, i da su na rukovodećim mestima u SNP-u poslušnici, a ne zaslužni umetnici. Favorizuje se manjina, šikanira većina, ističu. Nebrojeno puta su se žalili nadležnima, Upravnom odboru SNP-a i Pokrajinskom sekretarijatu za kulturu, ali tamo niko nije reagovao. „Problemi su počeli pre tri godine postavljenjem Olivere Kovačević Crnjanski na mesto direktorke Baleta SNP-a“, kaže za NIN Momčilo Nenadović, predsednik sindikata „Nezavisnost“ na koga su nas štrajkači uputili kao svoga predstavnika. „Forum za novi ples koji je ona osnovala postao je balet u baletu, tu su angažovani igrači koji onda nisu mogli da igraju redovan repertoar i takozvani performeri, koji i nisu igrači. Nastao je razdor i haos među zaposlenima. Timskog rada više nije bilo, raspored rada je neprestano menjan, uloge su oduzimane bez posebnog obrazloženja. Formiran je privilegovan krug zaposlenih. Angažovani su strani koreografi, reditelji, kostimografi i igrači na određenim projektima, koji bi se odigrali jedva tri ili četiri puta i njima su isplaćivani enormni honorari, a naši umetnici koji rade po ugovoru zbog minimalnih honorara i neuslova rada počeli su da odlaze u druga pozorišta.“ Kako nezvanično saznajemo od dela zaposlenih, cifre koje su u opticaju kao honorari pomenutih stranih baletskih igrača kreću se od 700 do 1.500 evra mesečno, isplata ne prestaje ni tokom leta kada se predstave ne igraju, pa do 25.000 evra za jednog koreografa. Predstava Mileva Ajnštajn, navodi jedan izvor, koštala je oko 110.000 evra, dok interesovanje publike gotovo da ne postoji. Po predstavi je prodavano 10 do 30 karata, a ulaznice su u raznim akcijama mahom deljene besplatno! „Ovo je još jedna izmišljotina Momčila Nenadovića, samoproklamovanog predstavnika nereprezentativnog sindikata!“, kaže upravnik Milosavljević. „Balet je angažovao i domaće i inostrane koreografe, no za mnogo niže honorare od evropskih. I pre Olivere Kovačević Crnjanski, SNP je angažovalo inostrane igrače, ali uvek za honorare usklađene s honorarima inostranih igrača u regionu. Bivša direktorka je angažovala gotovo sve učenike novosadske baletske škole, koji čine 90 odsto ansambla. Plate zaposlenih su regulisane Uredbom, a autorski honorari inostranih igrača precizno su predviđeni budžetom koji za vreme Olivere Kovačević Crnjanski nije prekoračen.“ PRETNJE Pomenuta direktorka početkom aprila ove godine podnela je ostavku zbog, kako je navedeno „anonimnog SMS-a, gde se preti njoj i njenoj porodici ukoliko ostane na čelu Baleta SNP-a.“ Nedelju dana pre, zaposleni su podneli zvaničan zahtev za njenu smenu, nakon „mnogobrojnih žalbi upravniku i Upravnom odboru SNP-a na njen rad, a po kojima se nije reagovalo“. Na mesto v.d. direktora Baleta postavljen je Borislav Ladičorbić, preko koga je, kažu umetnici, bivša direktorka nastavila sa svojim radom. Zbog straha, 43 od 65 stalno zaposlenih potpisalo je peticiju u kojoj se traži da se sredi stanje u SNP-u i poslalo je direktno osnivaču pozorišta Pokrajinskom sekretarijatu za kulturu i informisanje AP Vojvodine. „Kada je peticija pokrenuta, upravnik je sa nama počeo da se obračunava preko medija, vređanjima“, kaže Nenadović. „Tada je pokrenut jednosatni štrajk upozorenja. Od svih zahteva - da se poštuju dostojanstvo i prava zaposlenih, izmeni sistematizacija Baleta SNP-a, organizuju raspored i uslovi rada, kao i da se preispita odluka o postavljanju Ladičorbića na mesto v.d. direktora - upravnik Milosavljević je ispunio samo kompromisno rešenje da postavi specijalnog savetnika za umetnička pitanja Baleta. Trenutno se na sva tri mesta, direktora SNP-a, nalaze vršioci dužnosti, a upravnik krši Statut, jer je već tri godine i na funkciji v.d. direktora Drame.“ Jesen bi mogla da donese rasplet pozorišne zavrzlame. Publici ostaje samo da se nada da one neće ugroziti samu umetnost.  Sezona je, ipak, uspela Upravnik SNP-a navodi da je nasuprot pričama o štrajku pozorište imalo veoma uspešnu sezonu: „Balet Mileva Ajnštajn u režiji Ozrena Prokića jedna je od tri predstave kojima su Drama, Opera i Balet obeležili 150 godina postojanja SNP-a. Ovacijama je pozdravljena na zatvaranju Sterijinog pozorja i imala je veoma dobre kritike, osim one koja je izašla u NIN-u. Predstava Seobe u režiji Vide Ognjenović pobednik je Festivala profesionalnih pozorišta Vojvodine, a opera Mileva Ajnštajn proglašena je za muzički događaj ove pozorišne sezone!“