Arhiva

Pismo za pod prečku

Gorislav Papić | 20. septembar 2023 | 01:00

Na adresu kompanije “Frikom” - Zrenjaninski put bb - stiglo je pismo. Piše ga Dejvid Bekam. I to, ne onaj “njihov” lažni koji reklamira sladolede, već onaj pravi što ga cela Engleska psuje zbog promašenog penala protiv Francuske.

Pismo je naslovljeno kao pismo upozorenja a u ime kapitena engleske reprezentacije uputio ga je “Patent & Trade Mark Agencdž”, pravni zastupnik Dejvida Bekama za Srbiju i Crnu Goru. Razlog je, naravno reklama za “football” sladolede u kojoj se pojavljuje Bekam odnosno, kad se malo zagrebe, čovek koji izuzetno liči na Bekama, engleski glumac Endi Harmer.

U pismu stoji da je “gospodin Bekam saznao da nedavna reklamna kampanja ‘Frikom’ sladoleda u Srbiji i Crnoj Gori koristi lik koji je identičan ili zbunjujuće sličan liku gospodina Dejvida Bekama. Bekam nije dozvolio vašoj kompaniji da koristi njegov lik ili njegovu sliku na bilo koji način, pa i na način da se to predstavi da je slično njemu ili njegovom imenu”.

Kao što je NIN i pisao, ovakav trik nije zakonski dozvoljen, a zahtevi Bekamovog pravnog zastupnika potvrđuju pisanje našeg lista da bi Bekam po našem zakonodavstvu mogao dobiti zaštitu a samim tim, ukoliko bude hteo, i novčanu nadoknadu.

“Kao što znate, naš klijent je jedan od komercijalno najuspešnijih sportista na svetu i ima znatnu svetsku reputaciju. S tog aspekta, naš klijent za svoj potpis ili za dozvolu za upotrebu svog imena i lika u vezi sa reklamiranjem proizvoda može zahtevati vrlo velike novčane iznose. Vaša zloupotreba lika našeg klijenta, pored ostalog, očigledno je upravljena i na to da stvori pogrešno uverenje u javnosti da je naš klijent takvo odobrenje dao i za vaše proizvode, a to ne samo što nije slučaj, nego što od takve pogrešne predstave našem klijentu može samo da nastane šteta. Ovakav postupak vaše kompanije sadrži sva obeležja dela nelojalne konkurencije iz članova 22 i 23 Zakona o trgovini.

Dalje, morate da budete potpuno svesni da (zlo)upotreba nečijeg lika u reklamiranju bez njegovog izričitog pristanka predstavlja povredu njegovog prava na privatnost koja je zaštićena i Ustavom Republike Srbije. Takav protivpravni način upotrebe lika neke osobe bez njegovog pristanka može samo narušiti njegovu reputaciju i naneti znatnu materijalnu štetu postojećoj reputaciji širom sveta. Nezavisno od toga što je sve u vašoj kampanji učinjeno na indirektan način i na jednoj aluzivnoj osnovi, ipak je i ta i takva aluzija dovoljno direktno upravljena na našeg klijenta, pa u tom smislu smatramo da bi se moglo postaviti i pitanje vaše eventualne krivične odgovornosti, sankcionisane odredbom čl. 71a Krivičnog zakona Republike Srbije.

U slučaju da dobrovoljno i odmah prekinete ovu nezakonitu reklamnu kampanju spremni smo da ovu neželjenu situaciju okončamo prijateljskim sporazumom”, stoji u poruci “Patent & Trade Mark Agencdž”.

Ipak, Bekam, “koji je krajnje zabrinut zbog reklamne kampanje “Frikoma” da bi pristao na prijateljski sporazum pored prekida kampanje zahteva i izvinjenje “Frikoma”, koje će biti objavljeno u medijima, i predlog kompanije za kompenzaciju.

“Frikomu” je dat rok od sedam dana da odgovori na zahteve engleskog fudbalera. Kako nam je rekla direktorka marketinga “Frikoma” Marija Čolić, u ovoj kompaniji za sada ne žele da govore na ovu temu.

Taj rok je istekao u petak 11. juna a nezvanično saznajemo da je “Frikom” poslao odgovor Bekamovim zastupnicima i da uskoro valja očekivati povlačenje Bekama, pardon Harmera, sa ulica srpskih gradova.

Zanimljiv je i podatak da je “Frikom” dva dana pre prispeća pisma i dan pre nego što je odštampan tekst “Frikombinovanje s Bekamom” u NIN-u (što su u “Frikomu” znali, jer smo ih kontaktirali) u nekoliko dnevnih listova objavio oglas u kome se “Bekam” sa naših ulica potpisuje svojim pravim imenom : Endi Harmer. (Taj oglas objavljen je samo tog 2. juna. Nikad više.) Vladimir Čeh, predsednik beogradskog ogranka međunarodne asocijacije za oglašavanje kaže da je tim oglasom kampanja potpuno izgubila smisao. I dodaje: “Taj oglas me podseća na najsmešniju stvar u oglašavanju svih vremena. U “Politici” je, naime oglašena prodaja kopije “roleksa” po ceni od 110 dolara. Znači, prodavan je sat za koji je u reklami rečeno da nije “roleks” iako na njemu piše da jeste. Dakle, imali smo situaciju da se javno oglašava krađa.”

Zbog takvih grotesknih situacija, kaže Vladimir Čeh, vrlo je značajno što je ovaj trik s Bekamom brzo otkriven, jer je to znak da stvari u ovoj svakako nezaobilaznoj oblasti polako dolaze na pravo mesto. A ovogodišnji glavni slogan “Frikoma” nam baš to i poručuje. Stavi pravu stvar na pravo mesto! (Ako “Frikom” ne bude morao da povuče i ovaj slogan, jer je pitanje imaju li odobrenje grupe “Aerodrom” da koriste stihove njihove poznate pesme?)