Arhiva

Čime leti Evropa

NIN | 20. septembar 2023 | 01:00

Želja da domaća avio-kompanija JAT ostane pri avionima američkog proizvođača “Boinga”, u Srbiji je prevladala. Još samo da se sa time složi i evropski proizvođač aviona “Erbas” kod koga JAT ima naručenih osam aviona tipa “airbus A 319-100” za koje je prodavcu platio predujam nešto više od 23 miliona dolara. U nameri da JAT oslobode čeljusti ugovora, koji se i u Briselu smatra prilično štetnim za srpsku avio-kompaniju, sadašnje vlasti u Srbiji ne samo da polažu velike nade nego se gotovo potpuno oslanjaju na ubedljivost američkih argumenata. Prošle nedelje je američka firma “Boing” rukovodiocima JAT-a prezentirala najnovije modele svojih aviona, a JAT je, kako je saopšteno iz te kompanije, iskazao interesovanje za model “long rendž”, za prekookeanske letove i za model 737-80 za evromediteranske letove.

JAT danas ima u floti 22 aviona od čega 12 tipa “boing” sedam tipa “daglas” i tri ATR-72. Jedan od domaćih argumenata za ostanak pri “Boingu” je da nijedna evropska kompanija nema mešovitu flotu. To, međutim, nije tačno. Naprotiv. Od 31 članice Udruženja evropskih avio-kompanija, samo četiri imaju jednoobraznu flotu. Isključivo avione tipa “boing” imaju samo luksemburška kompanija Cargoludž i islandska kompanija Icelandair. Luksemburžani zapošljavju 1 342 čoveka, imaju 12 aviona i još jedan naručen. Islandska firma ima 2 181 zaposlenog i leti sa 13 aviona. Isključivo avione tipa “erbas” imaju dve evropske kompanije: kiparski Cdžprus airnjadžs i portugalski Air Portugal. Kiparska kompanija ima 2126 zaposlenih, 15 aviona i jedan naručen. Portugalci zapošljavaju 8 200 radnika i lete sa 36 “erbas” aviona.

Nijedna od najvećih evropskih kompanija nema jednoobraznu flotu. Na primer, francuski Air France, koji zapošljava 70 156 radnika, leti sa 146 aviona tipa “erbas” i 102 “boinga”.

Podaci se odnose na stanje 31. decembra 2002. godine.