Arhiva

Predsednički rok

Ana Vučković | 20. septembar 2023 | 01:00

Boris Tadić je izabran za predsednika Srbije u narednih pet godina. Prema postojećem Ustavu. Ali, ne zna se da li će tako i biti. Jer, očekuje se usvajanje novog ustava do kraja godine. Javno su to, više puta rekli i podvukli kao prioritet i premijer Vojislav Koštunica i novi predsednik Boris Tadić.

Naime, dosadašnje ustavne rasprave i predlozi pokazale su da je u fokusu pitanje čelne pozicije u Republici. Zato smo pitali stručnjake i oni se složili da će odgovor na hipotezu oko trajanja ovog predsedničkog mandata biti rešen posle završetka novog ustava, odnosno sprovođenjem ustavnog zakona o njegovom sprovođenju. Odluka o dužini predsednikovanja nalazi se u rukama ustavotvoraca, to jest u višeručju je poslanika republičke Skupštine.

Predsednik Ustavnog suda Srbije Slobodan Vučetić objašnjava da postoje dve mogućnosti. Prva je da novim ustavom bude predviđeno da predsednika i dalje biraju građani, neposrednim glasanjem. “U toj situaciji, po svoj prilici, ne bi trebalo da bude nikakvog spora o tome da mandat sada izabranog predsednika traje celih pet godina.” Međutim, može da se dogodi i da slovo novog najvišeg zakonskog akta predvidi da predsednika ubuduće bira - Skupština, dakle posrednim metodom da se izglasava. “U toj situaciji, ustavotvorac je ovlašćen da ustavnim zakonom za sprovođenje ustava predvidi sudbinu mandata. Odnosno, tada bi predsednik, po svoj prilici, morao biti biran iznova, u Skupštini.” Vučetić dodaje i da manje-više postoji konsenzus oko ostanka neposrednog izbora predsednika, kao i da se, kako stvari stoje, ustav ne može usvojiti bez DS-a.

Profesor Svetozar Stojanović nam je dao sledeću izjavu: “Zalagao sam se i pre izbora za predsednika, zalažem se i sada za široko partijsko i nepartijsko okupljanje za demokratsku Srbiju, čiji stožeri treba ba budu dve stranke - DSS na čelu s Vojislavom Koštunicom i DS na čelu s Borisom Tadićem. Izborom Borisa Tadića za predsednika, koga sam i ja javno podržao, stvoreni su uslovi da dođe do tog okupljanja, ali ne samo zbog predstojećih lokalnih i pokrajinskih izbora u Srbiji i izbora za Skupštinu državne zajednice SCG, najkasnije u februaru, nego i zbog krunisanja svega toga donošenjem novog ustava Republike Srbije, kao i stvaranja institucionalnih pretpostavki za sistemsku istorijsku transformaciju u našoj zemlji.

Predsednik Centra za liberalno-demokratske studije Zoran Vacić kaže da ne vidi nijedan razlog da Boris Tadić ne bude predsednik u petogodišnjem mandatu, ako izbor predsednika ostane - neposredan. Pri tom misli da je ova opcija pre verovatna. Naglašavajući da je sedište moći u vladi i parlamentu, Vacić podseća i da je Demokratska stranka saopštila da je novi ustav prioritet, ali i da je DSS istovremeno odustao od regionalne države i podržao jačanje lokalne samouprave, što je inače poznato iz programa DS-a. Po njemu je, takođe, važno i kako će novi ustav regulisati pitanje zadržavanja, odnosno već viđenog zamrzavanja javnih funkcija aktuelnog predsednika Republike (po Saveznom ustavu iz 1992. godine). “A predsedniku je dozvoljeno sve što ustavom nije zabranjeno.”

Vacić ističe i da je Tadić više puta pokazao da iskreno stoji iza vladavine prava, pa da danas tako pojam legalizma nije više predmet poruge, kao što je počeo da bude dok se pežorativno govorilo o Demokratskoj stranci Srbije. Isto smatra i da ne vidi mogućnost spora između Koštunice i Tadića, čak i ako ovlašćenja predsednnika budu dodatno smanjena: “On će svakako ostati reprezentativan, dok će najviše biti i ostati bitni parlamentarni izbori i moć u parlamentu i vladi.”

Profesor prava Zoran Tomić izjavljuje da sve zavisi od sadržaja novog ustava kao i od procesnih stvari - ustavnog zakona za sprovođenje koji će predvideti do kog momenta ranije izabrani predsednik ostaje na toj funkciji i do kog momenta će biti donet novi zakon, ili izmenjeni stari propisi o biranju predsednika. “Po novom ustavu, trebalo bi izmeniti zakon o izboru predsednika. Logično je i da sve nove institucije budu po novom ustavu.” I: “Koliko se ustavi budu razlikovali, to će posao sprovođenja zakona biti teži ili lakši. A vreme će pokazati koliko će trajati i uspostavljanje institucija, duže ili kraće.”