Arhiva

Lične interpretacije

Marija Ćirić | 20. septembar 2023 | 01:00
Lične interpretacije


Za razliku od nekih drugih prostora aktuelne domaće stvarnosti, muzički život u 2015. godini (ovde mislimo na umetničku muziku), bio je neočekivano uspešan. To, naravno, nije zasluga konkretne, ozbiljne sistemske akcije, već, po običaju, partikularnih angažovanja. Centar za muziku Kolarčeve zadužbine očekivano beogradskoj publici priređuje susrete sa vrhunskim svetskim imenima; bogatu sezonu imala je Beogradska filharmonija; dve su premijere Opere Narodnog pozorišta u Beogradu, Mocartova Čarobna frula i Verdijev Otelo; festival Gitarart približava gitaru svima ovogodišnji slogan, štaviše, pozivao je auditorijum na sledeći način gitara za sve...

Bojan Suđić, vodeći srpski dirigent, proslavio je tri decenije umetničkog rada. Pravi povod za seriju izvanrednih nastupa sa ansamblima Muzičke produkcije RTS tokom 2015. Između ostalog, programi naslovljeni Burne dvadesete (Marten, Stravinski, Geršvin), Neotpevana pesma (gde nam je Suđić otkrio skice poslednjeg, nedovršenog dela Mokranjca u samosvojnoj viziji Aleksandre Vrebalov), i kao vrhunac finale Beogradskih muzičkih svečanosti i Prokofjevljeva kantata Aleksandar Nevski uzbudljiv zvučni odraz autorove zamisli, prizori ravni onim Ejzenštajnovim, filmskim.

Znakovi pored puta za flautu i klavir/harfu/čembalo Ivane Stefanović, bili su deo večeri kamerne muzike na 14. međunarodnom festivalu harfe. Flautista LJubiša Jovanović je prvi interpretator navedenog dela (1993, uz Oliveru Đurđević). U najnovijem tumačenju, pridružuje mu se harfistkinja LJiljana Nestorovska. Bliskost sa partiturom, identifikacija sa rafiniranom strukturom kompozitorkinog iskaza su razoružavajući!

Lepa vest na muzičkoj sceni jeste koncertna postavka opere Knez Ivo od Semberije Isidora Bajića, u inspirativnom izvođenju ansambala i solista Opere Srpskog narodnog pozorišta iz Novog Sada. Odličan potez ove ugledne institucije koja izvesno ima svest o tome da domaće stvaralaštvo moramo negovati, pri čemu naročito poštovanje treba iskazati pionirskim pokušajima na polju srpske umetničke muzike.

Koncert za dva klavira i gudače Dušana Radića spojio je na 47. Bemusu Beogradski gudački orkestar Dušan Skovran (koji obeležava pedeset godina od osnivanja) i LP DUO. Sonja Lončar i Andrija Pavlović znaju kako da magiju ove partiture prenesu publici. Iskustvo u različitim žanrovskim poljima daje im lakoću kretanja po bilo kom muzičkom tekstu.

Nova saradnja Opere i teatra Madlenijanum, Studija za ranu muziku i Nove beogradske opere rezultirala je premijerom Hendlovog Orlanda. Tumačenje kome nemamo šta da prigovorimo: raspoloženi solisti, blistav orkestar pod upravom Predraga Goste (koji je, zajedno sa Marijanom Mijanović, umetnički rukovodilac inscenacije), duhovita režija Alvara Šeka. U naslovnoj ulozi je Bojan Bulatović, mladi kontratenor, velikih vokalnih i glumačkih mogućnosti, pred kojim je, verujemo, značajna karijera interpretatora barokne muzike.

TOP PET
1. Aleksandar Nevski
Sergeja Prokofjeva - Bojan Suđić, Hor i Simfonijski orkestar RTS
2. Znakovi pored puta
Ivane Stefanović - LJubiša Jovanović i LJiljana Nestorovska
3. Koncert za dva klavira i gudače
Dušana Radića
- LP DUO i BGO Dušan Skovran
4. Knez Ivo od Semberije
Isidora Bajića - SNP, Novi Sad
5. Orlando
Georga Fridriha Hendla - Madlenijanum