Arhiva

Možemo li da ponovimo uspešnu azijsku priču na Balkanu

NIN | 20. septembar 2023 | 01:00
Mnogo je rečeno o razvoju digitalne finansijske infrastrukture na nacionalnom nivou. Stručnjaci za razvoj nacija veruju da je najbolje ovu promenu pokrenuti preko digitalne finansijske infrastrukture i započeti digitalnom transformacijom centralne banke. Svet centralne banke je zaista složen. Ako zamislimo naciju kao mrežu auto-puteva, centralna banka se može zamisliti kao mesto ukrštanja tih puteva. Složenost dodatno povećava veliki broj uloga centralne banke, kao što su odnos bankara prema bankama, bankara prema vladi, upravnika dugova u ime vlade, upravnika valute i naravno, regulatora. Ovaj složeni pejzaž je mesto gde put modernizacije centralne banke treba da nađe svoj kontekst. Ali prvo pogledajmo neke pomake u načinu razmišljanja koje treba da razmotrimo, pre no što pokrenemo u takvu transformaciju. Način razmišljanja pre modernizacije Pomak #1 Zdrava finansijska okosnica je uvek bila sinonim za transparentnost, sigurnost, stabilnost i nadogradivost. Pošto je digitala tehnologija sada u prvom planu, moramo da dizajniramo sisteme centralne banke koji su robusni, a ipak fleksibilni. Brzina i lakoća promena je osnovni princip dizajna kada se radi o modernizaciji centralne banke. Ovo omogućava ogromnu fleksibilnost za prilagođavanje makroekonomskim promenama i dinamici tržišta. Pomak #2 Mnoge zemlje u razvoju su počele sa snažnim fokusiranjem na finansijsku inkluziju, jer je izuzetno važno povezati populaciju van bankarskog sistema i sa nedovoljnim korišćenjem usluga, sa glavnim tokom bankarstva. Drugi pomak u razmišljanju je stvaranje inkluzivnog bankarskog eko-sistema. Pomak #3 Usklađenost i kontrola su svetinje, posebno kada ste čuvar nacionalne privrede. Moderne centralne banke moraju igrati dvojne uloge, onoga koji omogućava i kontrolora. Sada, kada imamo izričito definisan problem, pristupimo „kako“ aspektu rešavanja problema. Jedna od najboljih paradigmi rešavanja problema koje sam iskusio se odnosi na razmišljanja o dizajnu. U svetu sa previše pokretnih delova ovo bi moglo biti tajno oružje za razumevanje i otklanjanje složenosti. Pogledajte stres na današnjim tržištima. Podrška bankama sa najbogatijom funkcionalnošću ili najbržim softverom i robusnom tehnološkom platformom sama po sebi ne bi bila dovoljna. Danas imamo nikada veće zahteve za fleksibilnošću i sposobnošću reagovanja. To je razlog što je moja preporuka za pristup bilo kom tehnološkom rešenju za centralne banke pristup uz potpuno novu paradigmu – PARADIGMU DIZAJNA. 7A - Principi dizajna za nacionalnu digitalnu transformaciju! Dugoročna vizija za nacionalnu transformaciju osmišljena oko 7A bi obezbedila da zemlja ostvari maksimalnu i održivu korist od svih preduzetih koraka. Pristupačnost (Accessibility) - Koliko lako alati/tehnologija mogu stići do građana Dostupnost (Availability) - Kako osigurati da infrastrukture kritične za sistem rade bez ikakvog prekida Svesnost (Awareness) - Kako brzo osigurati da običan čovek razume tehnologiju da bi ostvario maksimalne koristi Prihvatljivost (Acceptability) - Kako svesti na minimum zapinjanje pri usvajanju Dostupnost (Affordability) - Kako dizajnirati veoma pouzdan, a ipak ekonomičan način pokretanja nove tehnologije/modela na dobrobit veće populacije Osiguranje (Assurance) - Kako osigurati zaštitu javnog i nacionalnog interesa kroz pravilnu primenu propisa Prikladnost (Appropriateness) - Postaviti pitanje i videti da li je novi način funkcionisanja zaista potreban ili postoji jednostavniji i bolji način da se to uradi Od dizajn do značajnih koristi: Bilo bi dobro proučiti i usvojiti najbolje prakse iz zemlje koja je uspešno primenila navedene principe dizajna i ostvarila značajne koristi. Neki od ključnih koraka koje je preduzela Centralna banka Indije (Reserve Bank of India - IRB) mogli bi biti prihvaćeni kao najbolja praksa za zemlju bilo koje veličine bez obzira na broj stanovnika. Bankarstvo sa naprednim jezgrom, zamenilo je veći broj starih sistema i procesa rađenih ručno, sistemom sa jednim jezgrom sa bilansom stanja, računovodstvom i nadgledanjem/praćenjem celokupnog rada centralne banke u realnom vremenu. Takođe, to je pomoglo da centralna banka mnogo brže izdaje dozvole. Pristup za vladina plaćanja za direktne šeme beneficija dizajnirane oko moderne infrastrukture poruka kao podrške finansijskoj inkluziji Najsavremenija infrastruktura upravljanja valutama sa vidljivošću u realnom vremenu na nivou zemlje Otvaranje računa građana i onlajn transakcije korišćenjem centralizovane digitalne autentifikacije Objedinjeni pristup za plaćanja i besprekorna interoperabilnost. Zajednički pristup preko ključnih kanala plaćanja npr. ATM i POS Licence za ograničeno bankarstvo za plaćanja, male finansijske transakcije/zajmove, za platforme za ravnopravno (P2P) kreditiranje Ovi koraci su rezultirali znatnim porastom broja digitalnih transakcija, minimalnim troškovima transakcija, pojavom velikog broja učesnika i industrija koji koriste tehnologije za finansije i koji pokreću privredu u pravcu rasta što podržava zdravu konkurentnu sredinu. Takođe postoje relevantne lekcije za institucije, bilo da se radi o centralnoj ili o komercijalnoj banci. Pored svoje vizije i strategije, ovaj transformacioni put povećava značajne koristi zasnovane na „kako se to postiže“. Na osnovu mog iskustva, evo nekoliko mogućih poruka za druge institucije, uključujući i komercijalne banke. Biti realan: banke moraju biti realne u pogledu realnosti suštinske transformacije. To neće biti lako. Pri razumevanju i rasplitanju velike inicijative za transformaciju važno je zadržati prilagodljiv način razmišljanja. Imati plan za organizacione promene: Modernizacija tehnologije je kulturni pomak. Prvo, interno osoblje možda neće imati potpun i jasan pregled krajnjeg cilja. Ovo može dovesti do zabrinutosti u pogledu sopstvenog značaja ili vrednosti. Promena radi modernizacije platforme nesumnjivo će uvesti promene u samom procesu.Potrebno je da se vizija postavi na izvršnom nivou za sve nivoe organizacije. Radionice dizajna: Ovo je možda jedna od najboljih investicija za nesmetano sprovođenje programa transformacije. Ljudi iz raznih timova iz cele organizacije, od najznačajnijih menadžera do recepcije, sreću se da bi pripremili postavku zadatka i zamislili krajnje stanje. Identifikkuju se obrasci uspeha i o pretnji, kao i neostvarene potrebe. Pre svega, radionice dizajna donose fantastičnu usklađenost sa višom svrhom. Planirati za program koji se razvija: Nikada nije pitanje da li će do „promene“ doći, već kada! Bitno je da banke imaju Partnera, a ne prodavca i da zajedno stvore prostor za fleksibilnost u slučaju promene usred procesa. Prilagoditi fleksibilni model isporuke nakon sveobuhvatne faze validacije zahteva koja uključuje optimizaciju poslovnih procesa, uz iskrenost i progresivnu i kontinuiranu isporuku. Ovo pomaže u predviđanju eventualnih zastoja/izazova u toku primene i takođe pomaže da se dizajnira rešenje za takve izazove sa globalne perspektive. Zar ne bi bilo sjajno prihvatiti ovu indijsku priču o digitalnoj tehnologiji za transparentniji rad centralne banke u realnom vremenu i digitalno osnažen region Balkana…