Arhiva

Inovacijama prebrodili krizu i obezbedili dinamičan rast

Jovanka Matić | 20. septembar 2023 | 01:00
Od novembra 2017. godine, Galenika je deo brazilske NC grupe, koja takođe uključuje EMS - najveću farmaceutsku kompaniju u Brazilu i jednu od najvećih u celoj Južnoj Americi. Šta se promenilo za ove tri godine u zemunskoj fabrici? Kakva je bila situacija u Galenici, a kakva je sada, pitamo Rikarda Viana Markesa, generalnog direktora Galenike. „To je bio vrlo dinamičan put za Galeniku i mnogo toga se promenilo u poslednje tri godine. Srećan sam što mogu da kažem da su intenzivna ulaganja nakon privatizacije u velikoj meri pozitivno doprinela svim aspektima poslovanja, uključujući održivost i finansijske rezultate. Pomenuću samo jedan primer: Galenika je bila četvrta kompanija po udelu na farmaceutskom tržištu u Srbiji kada je završena privatizacija, a od prošle godine zauzima visoku i stabilnu drugu poziciju, što je velika promena i značajan uspeh. Pored toga, Galenika raste brže od tržišta, što je dodatno ojačalo našu poziciju. I sada, posle tri godine, mogu da kažem da je najvažnija promena u percepciji tima i zaposlenih, koji, videvši šta možemo da postignemo zajedničkim snagama, imaju još veći osećaj dostignuća i motivacije“, ističe Rikardo Vian Markes. Dolaskom novog vlasnika, Galenika je zabeležila značajan rast na tržištu. Koji su ključni poslovni potezi koji su doveli do ovog rasta? Rast je direktan rezultat ulaganja, modernizacije i standardizacije procesa i visokog kvaliteta. Mnogo je uloženo i u tim Galenike, pre svega u organizaciju i razvoj, što je povećalo naše kapacitete. Inovacije su nam bile visoko na dnevnom redu sve vreme. Ponosni smo na rast Galenike u pogledu udela na tržištu, kako u Srbiji tako i u regionu. Takođe, imamo ambicije za dalji rast, kako tržišnog učešća, tako i za povećanje izvoza u zemlje regiona, u Evropsku uniju i na druga međunarodna tržišta, a pre svega na Bliski istok i u Afriku. Kako je pandemija virusa korona uticala na poslovne rezultate Galenike 2020. godine, tačno u godini u kojoj je fabrika obeležila 75 godina postojanja? Pandemija je nas u Galenici inspirisala da dodatno potvrdimo posvećenost tržištu i prioritetima u poslovanju. Obezbedivši ljude i procese, znali smo da moramo dati sve od sebe u onome što najbolje radimo, uprkos okolnostima, ne samo da bismo održali tržišnu poziciju, već da bismo kontinuirano uvodili inovacije i kreirali dodatnu vrednost za sve u lancu. Kao direktan rezultat našeg predanog rada, Galenika beleži stalni rast u svim segmentima svog poslovanja. To je najbolja ilustracija 75 godina duge tradicije i naše vizije poslovnog puta za budućnost. Naglasiću da, iako možda u ovim okolnostima pandemije to nije nimalo lako, stalne inovacije su jedini put ka održivom rastu i razvoju, a u Galenici to vrlo dobro znamo i na tome radimo. Kažu da je svaka kriza ujedno i šansa. Da li ste zbog ove zdravstvene krize nešto promenili u načinu poslovanja i hoćete li neke od tih novina zadržati i kada pandemija bude prošlost? Galenika je u godini pandemije reagovala brzo i odgovorno. Mislim da smo pokazali veliku solidarnost s jedne strane, i odlučnost s druge strane. Posedovanje najviših standarda u Galenici omogućilo nam je početnu prednost. Uspeli smo da obezbedimo i ljude i procese, čak i da uvedemo inovacije u naše poslovanje. Proširenje portfolija proizvoda nam je strateški važno, jer želimo da zadržimo najviše standarde kvaliteta i istovremeno ponudimo nove proizvode važne za pacijente, potrošače i stručnu javnost. Uz strateško partnerstvo sa sestrinskom kompanijom iz Brazila - EMS, Galenikin Institut za istraživanje i razvoj nastavlja da razvija nove proizvode. Od naše akvizicije krajem 2017. godine, Galenika je registrovala 17 novih proizvoda, što je značajno proširilo naš portfolio i ponudu, a u toku je registracija 12 novih proizvoda. To je dinamika inovacija koju ćemo nastaviti i u budućnosti. Deo kupoprodajnog ugovora, osim prodajne cene od 16 miliona evra, bila je i obaveza novog vlasnika da u naredne dve godine u Galeniku uloži 5,525 miliona evra. Da li je taj deo ugovora ispunjen? Svi elementi ugovora su ispunjeni blagovremeno, a ulaganja su nastavljena i nakon toga. Ukupna investicija u Srbiji od 2018. godine do sada iznosi više od 10 miliona evra. Poverenje koje ljudi imaju u Galeniku i njen kvalitet je nešto što nas svakodnevno inspiriše. Da bismo zadržali i čak povećali ovo poverenje u kvalitet, uveli smo inovacije ulaganjem u novu proizvodnju, kvalitet i poslovne standarde, razvoj naših zaposlenih, rast portfolija proizvoda, zaštitu životne sredine i održivost, digitalnu transformaciju i industriju 4.0 sa Smart Manufacturing i Internet of Things u proizvodnji, kao i u korporativne odnose i kampanje za naše proizvode. Gde je Galenika sada? Prema analizi časopisa Biznis i finansije i Agencije za privredne registre, Galenika je u 2019. godini zauzela visoko 24. mesto na osnovu ostvarene dobiti, na listi svih kompanija u Srbiji. Poređenja radi, 2018. godine Galenika nije bila u prvih 150 kompanija ove liste. To nam dodatno pokazuje da smo na dobrom putu. Zajedno sa povratnim informacijama korisnika, zaposlenih, stručne javnosti, to nam mnogo znači. U prvih osam meseci 2020. godine ostvarili smo rast prodaje u Srbiji za skoro 10 odsto u odnosu na isti period 2019. godine. Pored toga, Galenika raste brže od tržišta, što je dodatno ojačalo našu poziciju u srpskoj farmaceutskoj industriji. Naše regionalno prisustvo raste i to je direktan rezultat promene kursa u našoj poslovnoj strategiji i viziji. Dodatno, u prvoj polovini 2020. godine rast prodaje u regionu, na tržištima Crne Gore, Bosne i Hercegovine i Severne Makedonije. iznosi 14 odsto. Ove godine smo otvorili i tri nova izvozna tržišta. Galenika je aktivno prisutna na osam međunarodnih tržišta u EU, na Bliskom istoku i u Africi, gde je prodaja povećana dvostruko. Važan korak za nas bilo je osnivanje kompanije u Mađarskoj, Galenika International, koja će predstavljati naše središte za tržišta EU. Radimo na daljem povećanju proizvodnje i prodaje na srpskom i međunarodnom tržištu, istražujemo inovativne načine za promociju postojećih proizvoda i posvećeni smo značajnom rastu portfolija, registracijom i lansiranjem novih proizvoda svake godine. Kao što vidite, tim je visoko motivisan, a Galenika je na mestu gde se mnogo toga planira i dešava u isto vreme. I želimo da ovakvu dinamiku zadržimo dugoročno. Šta smatrate najvećim izazovom za narednu, 2021. godinu? Ne očekujem da će 2021. biti lakša, jer će se posledice ove godine verovatno osetiti u svim tržišnim segmentima i industrijama. Svi moramo pronaći način da postignemo poslovni uspeh i pokažemo odgovornost. Planiramo da jačamo lidersku poziciju kompanije i dalju poslovnu ekspanziju. Želimo da generišemo vrednost i podstaknemo pozitivne promene kroz investicije, inovacije i podršku svim zainteresovanim stranama. To uključuje ambiciozne poslovne planove i snažnu podršku tržištima na kojima poslujemo.