Arhiva

Francuska agencija za razvoj ne finansira beogradski metro

Milan Ćulibrk | 20. septembar 2023 | 01:00
Francuska agencija za razvoj ne finansira beogradski metro
Ministar finansija Siniša Mali, njegov kolega zadužen za građevinarstvo, saobraćaj i infrastrukturu Tomislav Momirović, zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić i direktor JKP Beogradski metro i voz Stanko Kantar, početkom februara sastali su se u Parizu sa francuskim ministrom ekonomije i finansija Brunom le Merom, ministrom za spoljnu trgovinu Frankom Riesterom i ministrom saobraćaja i energetike Žan-Baptistom Žebarijem. Jedan od razloga za tu trodnevnu posetu bila je i izgradnja prve linije beogradskog metroa, jer su na tom projektu angažovane i dve francuske kompanije, Alstom i Ežis rejl. One bi, po Memorandumu o razumevanju od 22. januara, trebalo da isporuče vozove i elektromašinske sisteme za budući beogradski metro, dok će Pauer Čajna iz Kine biti zadužena za građevinske radove. Beogradski metro će, po rečima predsednika Srbije Aleksandra Vučića, koštati „najmanje 4,4 milijarde evra“. Ko će obezbediti toliki novac? O tome, kao i o nekim drugim pitanjima vezanim za budući metro za NIN govori francuski ambasador u Srbiji Žan-Luj Falkoni. Da li će gradnju metroa finansijski podržati francuska Agencija za razvoj i institucije, koja je 2019. otvorila regionalno predstavništvo u Beogradu, s obzirom na to da se na njihovom zvaničnom sajtu kao jedini projekat u Srbiji navodi Aerodrom „Nikola Tesla“? Francuska agencija za razvoj predložila je u međuvladinom sporazumu potpisanom 26. novembra 2020. godine između vlada Francuske i Srbije svoje finansijske instrumente među raspoloživim izvorima finansiranja, ali u ovoj fazi ona nije uključena u ovaj projekat. Transportni sistem i pomoć u upravljanju projektima finansiraće se zajmom od francuskog Trezora i bankarskim zajmovima za koje garantuje Bpifrance Assurance Export (francuska agencija za izvozne kredite, koja postupa u ime i za račun francuske države – prim. ur.). Sada će skoro godinu dana otkako ste u maju 2020. sa ministarkama Zoranom Mihajlović i Jadrankom Joksimović potpisali sporazum o donaciji Francuske od 8,3 miliona evra za realizaciju projekta beogradski metro. Za šta je taj novac iskorišćen? Ovom donacijom finansira se studija izvodljivosti za fazu 1 prve linije beogradskog metroa, koju trenutno izvodi francuska kompanija Ežis rejl. Ta studija je započeta u julu 2020. godine, u toku je i biće završena početkom 2022. godine. Koje su sve kompanije iz Francuske već uključene u projekat i zna li se dinamika njihovog angažovanja? Kao što sam naveo, Ežis rejl radi studiju izvodljivosti za fazu 1 prve linije metroa, a Alstom će, sa mnogim drugim francuskim kompanijama, biti dobavljač odgovoran za transportni sistem. Memorandum o razumevanju potpisan je 22. januara 2021. godine između Vlade Srbije, grada Beograda, Ežisa, Alstoma i Pauer Čajna. NJime se raspodeljuju radovi između glavnih zainteresovanih kompanija - za transportni sistem zadužen je Alstom, a za građevinske radove Pauer Čajna. Da li je iko od institucija Francuske tražio podršku da se obezbede krediti za finansiranje ovog projekta, za koji ministarka Mihajlović kaže da će koštati između 4,5 i 5,5 milijardi evra? Ne. Kako vi komentarišete to što će na gradnji, čiji je početak najavljen za novembar ove godine, biti angažovane dve francuske firme, Alstom i Ežis rejl i kineska kompanija Pauer Čajna? Raspodela uloga u izgradnji beogradskog metroa, prema želji srpskih vlasti, naznačena je u izjavi o namerama potpisanoj 22. januara 2021. Srpske vlasti su se obratile kompaniji Pauer Čajna za „građevinsku“ komponentu projekta. Što se tiče uloge francuskih kompanija, Ežis rejl sprovodi studiju izvodljivosti finansiranu specifičnom, namenskom francuskom donacijom od 8,3 miliona evra. Međuvladin sporazum potpisan u novembru 2020. nudi francuska finansijska rešenja za transportni sistem i pomoć u upravljanju projektima. Taj sporazum je objavljen i savršeno je transparentan i dostupan na sajtu Narodne skupštine Republike Srbije. Sporazum poštuje postupak javne nabavke u Srbiji, pri čemu je Francuska Srbiji dostavila spisak izabranih i kvalifikovanih francuskih dobavljača koji su izrazili zainteresovanost za realizaciju projekta. Među njima, srpske vlasti su odlučile da svoje poverenje ukažu Alstomu. U januaru je ministar finansija Siniša Mali rekao da će 454 miliona evra, za pokriće troškova francuskim kompanijama obezbediti Vlada Francuske. Da li je taj novac već obezbeđen, ili tek predstoje razgovori i potpisivanje ugovora o tom zajmu? Francuski doprinos, putem zajma Trezora i garantovanim bankarskim zajmovima, koristiće se za finansiranje transportnog sistema i pomoć u upravljanju projektima. Taj doprinos se osigurava potpisivanjem međuvladinog sporazuma iz novembra 2020. Sledi potpisivanje komercijalnih ugovora, a zatim i finansijskih protokola. Za jesen ste, ako zbog pandemije bude moguća poseta francuskog predsednika Makrona Beogradu, najavili potpisivanje novih sporazuma. Možete li da precizirate o kojim se sporazumima radi i da li su pre svega u pitanju kreditni ili neki drugi aranžmani? Potrebe za opremom u Srbiji su ogromne i francuske kompanije su spremne da predstave rešenja koja će na te potrebe da odgovore. Uprkos nepovoljnoj situaciji vezanoj za kovid-19, delegacija MEDEF-a (pokret kompanija u Francuskoj), koju su činili predstavnici 25 kompanija svih veličina, posetila je Srbiju 12. i 13. marta. Najviši predstavnici srpskih vlasti, kao i grada Beograda, srdačno su ih dočekali, predstavili im svoje potrebe i pokrenuli pregovore koji će, nadamo se, biti plodonosni.