Arhiva

Naši stručnjaci otvaraju vrata investitorima

Jovanka Matić | 20. septembar 2023 | 01:00
Više od sedam decenija Centroprojekt je u vrhu, među najboljim projektantskim kućama u Srbiji. O tome govore veliki i komplikovani projekti kod nas i u okruženju, koje je potpisao Centroprojekt. U periodu koji je bio nepovoljan za našu zemlju, a posebno za Centroprojekt, grupa inženjera je i tu našla rešenje – izdvojili su se i stvorili uglednu i još snažniju projektantsku kuću za koju se i danas domaći i strani investitori rado opredeljuju i dodeljuju im projektovanje svojih objekata. Na pitanje kome Centroprojekt pripada, direktor, diplomirani elektroinženjer Milan Đidara odgovara: „Nikome, mi pripadamo našoj struci. Vrata investitora nam otvaraju naš multidisciplinarni tim, cene i rokovi. Mada mi nismo jeftini, kvalitetna rešenja, ponekad za vrlo komplikovane zahteve, preporučuju nas. A ono najvažnije je da iza nas stoji veliki broj kvalitetno završenih objekata koje smo mi projektovali.“ O tome da li će i ove godine, dok pandemija korona virusa još traje, za Centroprojekt biti posla, direktor Đidara kaže: „Uspeli smo da završimo poslove koji su ugovoreni pre korone i krenuli da radimo s novim investitorima. Dobili smo nove poslove i kadrovski smo ojačali, zaposlili smo mlade ljude koji će zajedno s nama završavati ove nove poslove. U skladu sa novom situacijom, koju je nametnula pandemija kovida-19 i potrebama posla radili smo delom i onlajn, kada je bilo potrebno.“ Koji ste posao, ugovoren prošle godine, morali da završite u ovoj godini? Nismo morali, već je tako predviđeno ugovorom i nije bilo kašnjenja, priča diplomirani inženjer, pomoćnik direktora za investicije i razvoj Dragutin Pihler i nastavlja: Konkretnije, u četvrtom kvartalu prošle godine dobili smo da radimo objekte za atraktivnog investitora, kinesku kompaniju Ling Long. To je u svetu renomirana fabrika za proizvodnju guma i gradi se u okolini Zrenjanina. Fabrika je velika, prostire se na 450.000 kvadratnih metara. Polovinu svih tih projekata dobili smo mi. Uspešno smo startovali i projekat je u završnoj fazi, 92 odsto našeg posla je završeno. Fabrika se uveliko gradi po našim projektima. Ostalo je da završimo deo projekta spoljne infrastrukture u okviru kompleksa i sve zajedno očekujemo da ćemo završiti do početka jula, što znači u zadatom roku. Plan je, koliko mi znamo, da se prva faza fabrike pusti u rad do kraja godine. Druga faza će biti nešto kasnije, ali svi objekti koje smo mi projektovali su sastavni deo prve faze, znači kada mi završimo naš deo, njima ostaje da za oko sedam meseci završe objekte. Posao koji završavamo, a koji smo radili prošle godine, u kompleksu je preduzeća Imlek. Posle požara koji se dogodio u Imleku, radili smo projekte za pet objekata. Neke smo rekonstruisali, a neki su bili znatno oštećeni. Imlek je uveo nove tehnologije za sve proizvode, naš posao je da projektujemo prostor gde će oprema biti smeštena, kao i napajanja tehnološke opreme svim energentima, tj. strujom, vodom, tehnološkim gasovima da bi proizvodnja mogla nesmetano da se odvija, pri čemu projekte tehnologije radi stručni tim investitora. U aprilu je otvoren veliki Delta Planet šoping-mol u Nišu, za koji smo uradili najveći deo projekata, koji smo takođe završili u ugovorenom roku. Stiče se utisak da, veoma ležerno, bez teških pregovora, dobijate poslove, da li je tako? Ništa idealno ne postoji. Ponekad to prilično dugo traje i bude i veoma naporno, ali nikada nam se nije desilo da zalupimo vrata u toku pregovora ili realizacije posla, i da nas investitor ponovo ne pozove. Često su i rokovi bili veoma oštri, a otežavajuća okolnost je što smo paralelno projektovali, a istovremeno se gradio objekat po našem projektu. O tome koliko su zadovoljni govori i to da nas nekada po dva, tri ili četiri puta posle završetka jednog posla ponovo pozovu, znači da smo dobro uradili posao. Na izmaku je prva polovina godine, da li imate ugovorene poslove za 2021. godinu? Ono što je vrlo sveža vest, a za NIN ekskluziva, jeste da smo ugovorili dva velika posla, navodi Dragutin Pihler. Odabrani smo da uradimo kompletan projekat rekonstrukcije Sava centra. Pregovori su trajali oko dva meseca. Veliki je objekat, tehnološki veoma zahtevan, sa preko 83.000 kvadrata. Već ulazimo u projekat i počinjemo da gledamo postojeću projektnu dokumentaciju: arhitekturu, konstrukciju i unutrašnje instalacije. Kompletne projekte arhitekture i konstrukcije radimo s našim kadrovima u kući. Što se tiče instalacija imamo i spoljne saradnike, ali kako već dugo, preko 10 godina, radimo zajedno, ja njih ne bih ni nazvao spoljnim saradnicima. Naši ljudi organizuju koordinaciju između pojedinih faza projekata i kontrolišu rad spoljnih saradnika, i sve to na kraju izlazi kao plod zajedničkog timskog rada. Rok za završetak projekta je devet meseci, doduše malo će da potraje dobijanje saglasnosti jer je Sava centar specifičan objekat, koji je pod zaštitom države kao spomenik kulture. Imajući u vidu ovu činjenicu, dobili smo određena ograničenja od Zavoda za zaštitu spomenika. To će nam, s jedne strane, malo otežati, ali s druge strane, i pomoći pri radu. Imamo odgovor za sve situacije, jer nismo mi novi u ovom poslu. Pre nekoliko godina učestvovali smo u proceni stanja ovog objekta. U tom trenutku nije se ni znalo šta ide u rekonstrukciju, niti čiji će objekat biti. Proces tendera za vlasnika objekta Sava centra se tek kasnije završio. Da li smatrate da je rok od devet meseci kratak za rekonstrukciju ovako velikog objekta? Prva faza izrade trajaće pet meseci, to je projekat na osnovu kojeg se dobija građevinska dozvola i planiramo da to bude gotovo do početka septembra, posle toga se radi projekat za izvođenje. Sada smo u fazi kada s investitorom potpisujemo dinamiku kako bismo sve faze mogli da preciziramo - kada počinju i kada se završavaju projekti. Znači li to da će u tom periodu sve aktivnosti u Sava centru biti obustavljene? Mi to ne znamo. Sve je još uvek u funkciji. Na investitoru je kako će u tom smislu da se ponaša i koliko će još biti u funkciji i da li će neke delove da iseljava. Upravo su u toku pregovori kako ćemo proces organizovati. Preduzeće Beograd na vodi uposlilo je mnoge projektante i građevinare, da li je i za vas bilo posla? Radili smo mi ranije za Beograd na vodi, ali smo bili podizvođači nekome od ugovarača. Pored velikog posla na rekonstrukciji Sava centra, nedavno smo dobili obaveštenje da smo mi izabrani za generalnog projektanta na jednom od lotova za preduzeće Beograd na vodi. To je stambeno-poslovni objekat na lotu 10, na osam spratova, pet velikih lamela površine od 90.000 kvadrata s podzemnom garažom i lokalima u prizemlju. Ovo je u odnosu na Sava centar malo lakši projekat, ali velika je kvadratura. Koncepciju, takozvani prekoncept radi inostrana firma, tako je dogovoreno. Sada smo u fazi definisanja svih uslova ugovora, dinamike, šta nam sve treba, kada počinjemo i kada završavamo. Kao u svakom poslu bilo je dosta pregovora, po nekoliko puta smo pozivani na sastanke od strane investitora na preciziranje dogovora oko korigovanja cena, menjanja uslova. Konačnu odluku o svemu mi u Centroprojektu uvek zajednički donosimo. Pored ova dva velika posla, ne manje značajno, projektovali smo i veliku novu poslovnu zgradu od 25.000 kvadrata za Delta Holding na Novom Beogradu, pored hotela Kraun Plaza, bivšeg Interkontinentala. Ova zgrada se već uveliko gradi i planiran je završetak radova početkom jula. Postoje li šanse da posle korone radite projekte za inostrano tržište? Do pre nekoliko godina naši poslovi su se odvijali u inostranstvu. Projektovali smo dva velika objekta od 120 i 200 hiljada kvadrata. A neposredno pre korona virusa dogovoren je veliki posao u Kazahstanu, čak smo potpisali i ugovor za dogradnju velikog tržnog centra, ali pošto je i njih zahvatio ovaj virus i tržni centri ne rade, nema prihoda, ti poslovi su odgođeni, ističe Dragutin Pihler. Da li investitori poštuju obaveze iz ugovora i rokove plaćanja? Projektanti rade na tržištu, konkurencija je tu, ali mi dobijamo poslove kvalitetom, cenom i rokovima, priča Milan Đidara. Ono što je veoma važno jeste da iza nas stoje projekti koji su odlično urađeni, kod nas i u inostranstvu. Što se tiče naplate, mi nismo imali problem s naplatom naših poslova. Da li širenje poslova podrazumeva prijem novih radnika? Imamo veoma dobru saradnju s Građevinskim fakultetom i planiramo da nekoliko dobrih studenata stipendiramo, da razgovaramo s njima kako bi bili upoznati s našim aktivnostima i kada završe fakultet, kao početnici u poslu imaju neko predznanje o nama. Očigledno je da će ova 2021. godina za vas biti veoma radna. Da li je i 2020. godina bila uspešna? Da li je 2020. godina bila uspešna govore svi naši projekti koji su završeni na naše zadovoljstvo i zadovoljstvo investitora. O tome da li smo dobro poslovali govori i činjenica da smo po završnom računu za prošlu godinu bili uspešni i pored korone koja je bila prisutna, zaključuje direktor Milan Đidara.