19.05.
2024.
Iva je iz Kruševca otišla u fabriku ribe na Aljasci: Za mesec zaradiš 10.000 dolara, ali još pamtim šta se kolegi desilo
Iva je iz malog mesta u Srbiji otišla da radi na drugi kraj sveta.
Za posao kojim se bavi još uvek relativno mlad, uz to sklon eksperimentisanju u pozorištu, slovenački reditelj Tomi Janežič je izabrao da u Beogradu postavi na scenu baš “Lira”, možda najmračniju, a svakako najpesimističniju Šekspirovu tragediju.
Kao što je uobičajeno od sedamdesetih godina prošlog stoleća, kada je ponovo ušlo u modu rediteljsko pozorište, on je po svom ukusu, i za potrebe svoje predstave, umnogome prekrojio “Lira”, ali nije iz temelja preinačavao Šekspirov original. U osnovi, iako je veoma skratio tekst drame, iz koje je izostavio mnoge dijaloge koji podupiru i opisuju prikazane događaje, pa i između njih umetao nove prizore za koje je građu uzimao iz scena koje postoje kod Šekspira, reditelj je i u hronološkom pogledu, i kad je u pitanju sadržina striktno pratio tok osnovne priče u “Liru”. On je, dakle, u svemu bitnom sledio Šekspira.
I za Tomija Janežiča to je bila priča o nezahvalnosti dece, o izneverenim očevima, o ljudima koje iznutra truje zlo, imanentno sadržano u njima. U tim okvirima, on je pokazivao i poremećen čovekov odnos s prirodom, s poljuljanim poretkom u svemiru. A naglašavao je i da smo mi samo prolazni gosti na svetu s kojim nismo u stanju da uspostavimo harmoničan odnos.
S druge strane, teškoće u komuniciranju s publikom ne prouzrokuje šta se već kako se to kazuje u predstavi, jer reditelj upotrebljava jedan specifičan, veoma reduciran pozorišni jezik. U njoj se zbivanja odigravaju u gotovo potpunom mraku, pod titravom svetlošću sveća, uz oskudnu upotrebu reflektora. Iz predstave je zbog toga uglavnom eliminisano ono što mogu da izraze ljudsko lice, izražajni gestovi, kostimi u koje su likovi odeveni. To je otežavalo, čak i sasvim onemogućavalo da u svakom trenutku znamo ko i šta čini na pozornici, da bez teškoća pratimo zaplet, da se uživljavamo u priču u celini. Tako je u glavnog aktera u predstavi i nehotice promovisana sama scena, obeležena mrtvim beketovskim drvetom, mnoštvom kofera, stolom oko kojeg se okupljaju figure nejasnih kontura u nečem što je podsećalo na pretpogrebno bdenje, pored kojeg su neprestano promicale ljudske senke na putu u nepoznato i neobjašnjivo.
Uprkos tome, dvojica ili trojica glumaca, u prvom redu Nenad Jezdić, u ulozi Edgara, i osobito Quba Tadić, kao Lir, koji su češće dolazili na rampu, pod jače osvetljenje, uspeli su da kreiraju celovite, ubedljive likove. Na primer, Quba Tadić je oblikovao jednog uzbudljivog Lira, u početku bar prividno snažnog, pa potom očigledno iznemoglog, u kome se već poremećen razum ruši pod naletom nečuvenih izdajstava, a bolesnik malo po malo savladava racionalnu osobu, što nam pruža strahovit prizor sve većeg i najzad potpunog ludila, iz čijeg mirnog buncanja i govorljivog maloumlja, ali tek kad on postane potpuno stran samom sebi, progovara i jasno saznanje šta je svet, šta čovek u njemu. Oni drugi, koji nisu imali tu povlasticu, recimo Anita Mančić, Radmila Tomović i Jelena Đokić, u ulogama Gonerile, Regane i Kordelije, jednostavno su se gubili u mračnoj dubini pozornice.
U stvari, jedino opravdanje za prikazivanje takvog “Lira”, koji se s tematskog stanovišta i može prihvatiti, ali čija je forma opterećena nedopustivim nedostacima, jeste u tome što nas je kreacija Qube Tadića impresivno podsetila koliki i kakav je bio njegov udeo u našem pozorištu u drugoj polovini XX veka.
20.05.
2024.
Helikopter je nestao u gustoj magli u nedelju popodne, a potraga je bila otežana vremenskim uslovima i nepristupačnim terenom.
15.05.
2024.
Kineski predsednik otišao je iz Srbije, ostavivši nam Sporazum o slobodnoj trgovini i još tridesetak ugovora u crvenom kožnom povezu.
15.05.
2024.
I dok prodaja prosečnih stanova beleži stagnaciju, već treći kvartal zaredom raste kupovina luksuznih stanova i vila u Srbiji.
20.05.
2024.
Moskva je zaradila 3 milijarde evra kroz rupu u sankcijama koja omogućava Turskoj da promeni oznaku ruskog gasa i da ga šalje dalje.
20.09.
2023.
Pitanje je kako je najlakše ostvariti obećanu predaju Kosova, a da ne bude velike štete po armaturu vlasti? Pa u haosu, kako je to uradio Milošević sa krajiškim Srbima. Može biti da zato Vučić sad najavljuje potencijalni egzodus Srba sa Kosova
20.09.
2023.
Šta očekivati u zemlji u kojoj je u nedelju na Pinku prilog o gazdi te televizije Željku Mitroviću trajao deset puta, a u ponedeljak dva puta duže nego o sukobima na severu Kosova u kojima je poginulo najmanje pet, a ranjeno duplo više ljudi