29.05.
2024.
Koliko bi vas koštalo letovanje u Albaniji 2024. godine
Broj turista iz Srbije koji letuje u Albaniji iz godine u godinu raste...
Izvedena ponovo posle više od tri decenije od prvog pojavljivanja na sceni, komedija “Radovan Treći” nema u ovom času ni nekadašnje dejstvo ni pređašnji značaj, i zbog načina na koji je sada izvedena, ali delom i zato što su se u međuvremenu iz osnova izmenile naše i pozorišne i društvene prilike.
U inscenaciji LJubomira Draškića iz 1973, koju je jedan izuzetan glumac, Zoran Radmilović, svojim duhovitim improvizacijama iz predstave u predstavu sve više pretvarao u šoumensku egzi-biciju, razaran je u stvari akademizam tadašnjeg srpskog pozorišta. Suprotno tome, Branimir Brstina, i u ulozi reditelja, i kao tumač glavne role, niti je imao takve glumačke ambicije, niti se našao pred sličnim zadatkom. On je, strogo poštujući tekst, a donekle ga i uozbiljavajući, nastojao da taj komad prevede u područje visoke burleske, u kojoj je trivijalnost jedne specifične ljudske grupe predstavljena s ironičnog odstojanja, s namerom da se razobliče individualne mane njenih članova, pa i čitavo društvo kojem oni neopozivo pripadaju. Ali, kad je izabrao baš takav pristup, Brstina se neminovno suočio s jednom objektivnom preprekom: s činjenicom da neka svojstva te komedije, ni ulični govor, ni bufonske scene, ni prikaz iščašenog identiteta našeg današnjeg prigradskog čoveka više automatski ne izazivaju razdraganost i veselje u gledalištu, jer su odavno postali uopšte mesto u savremenom srpskom teatru.
S druge strane, i zbunjuje i deluje paradoksalno što je baš glumac kakav je Brstina, čija su reagovanja na pozornici munjevita, koji ume da u dinamičnu celinu stapa karikaturalno i realno, stvarno i izobličeno, kreirao jednu tromu, monotonu, nedovoljno komičnu predstavu. On u njoj nije postigao ono što je imperativno zahtevao žanr za koji se opredelio: da gluma bude ležerna, da se događaji ubrzano smenjuju i prepliću, da se do reljefne groteske dolazi oštrim suprotstavljanjem banalnih tema preuzetih iz života i naglašenog dramskog tona uz čiju se pomoć one tretiraju. To je navodilo i glumce koji su postizali nešto više od ostalih – Anitu Mančić (Rumenka), Nebojšu Ilića (Jelenko), Miodraga Krstovića (Vasilije) – da komičku radnju redukuju na pravolinijsko nizanje više ili manje uspelih fizičkih gegova ili verbalnih iskaza. A sam Brstina nije uspeo da ubedljivo oživi na sceni komičnu dramu čoveka koji se protivi svakoj promeni, teži da živi u jednom za svagda fiksiranoj stvarnosti, za koga je svet zamršena, zbunjujuća pojava.
Ostaje da neko treći u budućnosti pronađe pravi ključ za izvođenje “Radovana Trećeg” u novim socijalnim i teatralskim okolnostima, da ispod njegovog površinskog sloja razgrne i ono što je dubinsko i univerzalno, da pokaže da u njemu komički ritam radnje opisuje i jedan bitan, suštinski aspekt ljudske situacije.
30.05.
2024.
Prećutno i otvoreno tolerisanje nasilja, agresije, širenja mržnje, doveli su do "brutalizacije društva"
31.05.
2024.
U SAD se još od 1920. godine nije dogodilo da predsednički kandidat bude osuđen za krivično delo
31.05.
2024.
Porota od 12 članova proglasila je Trampa krivim za sve 34 tačke optužnice
31.05.
2024.
Belgijski tužilac kaže da je taj zaposleni igrao "značajnu ulogu" u sumnjivoj ruskoj propagandnoj operaciji koja se infiltrirala u EP
20.09.
2023.
Pitanje je kako je najlakše ostvariti obećanu predaju Kosova, a da ne bude velike štete po armaturu vlasti? Pa u haosu, kako je to uradio Milošević sa krajiškim Srbima. Može biti da zato Vučić sad najavljuje potencijalni egzodus Srba sa Kosova
20.09.
2023.
Šta očekivati u zemlji u kojoj je u nedelju na Pinku prilog o gazdi te televizije Željku Mitroviću trajao deset puta, a u ponedeljak dva puta duže nego o sukobima na severu Kosova u kojima je poginulo najmanje pet, a ranjeno duplo više ljudi