Arhiva

Div iz močvare

NIN | 20. septembar 2023 | 01:00

Kako da promenimo loše mišljenje o nama?

Jedan od ziheraških metoda je tzv. selebriti (celebrity) koncept. Suštinski, unajmite poznatu ličnost da promoviše vas ili neki vaš proizvod. Dovoljno je da ta osoba dozvoli da koristite njenu sliku u oglasu u novinama. Šta postižete? Vaš proizvod povezujete sa slikom osobe koja ga promoviše. Na primer, ako reklamirate ručni sat, radije ćete uzeti ser Entonija Hopkinsa ili aktuelnog agenta 007 nego Robina Vilijemsa. Ili, da kojim slučajem prodajete isti sat u Srbiji, sigurno ćete uz njega staviti pre sliku Voje Brajovića (Tihi), nego Nikole Simića (kolega Pantić).

Za Srbiju je selebriti koncept prava stvar. Da uzmemo nekog poznatog ko bi nam bio „kišobran”. Ali, vrlo je delikatan potez uzeti jednu osobu da predstavlja čitavu naciju. Koga god odaberete, uvek mu se može naći nešto. Da budemo dovitljivi, što je prednost malih i da kao zaštitni znak uzmemo fiktivnu zvezdu, lik koji je izmišljen. Da Srbija kao zaštitni znak usvoji lik ŠREKA (SREK)!

Ne, nije ludost, ovo je vrlo racionalan predlog. Naime, za sve koji su gledali film SREK, ovo bi trebalo da je lako. Ko nije, nek pogleda prvi deo. Tu je sagrađen lik Šreka. Film SREK je zaradio gotovo 500 miliona dolara, dobio prvog Oskara ikad dodeljenog za animirani film, lansirao Dearmnjorks kao glavnog konkurenta velikom Dizniju i postao zaštitni znak svoje producentske kuće. Ceo svet zna ko je SREK i VOLI GA. Voli ga i Kameron Dijaz, a to bi trebalo da je dovoljno svakom živom biću sa viškom muških hormona.

Dakle, KO JE ŠREK?

Šrek je div iz močvare (en. ogre) koji svima uliva strah u kosti ali ga niko u stvari ne razume. U suštini, ima veliko srce, ali je kivan na ljude što mu prilaze sa predrasudama zbog kojih biva povređen i odbačen. Dovoljno mu je samo prići iskreno i čista srca, i on će tu ljubav uzvratiti. Zvuči poznato?

Kraj u kome živi neodoljivo podseća na ... pogađate ... Šumadiju, sa brežuljcima, bukovim šumama, potocima i životinjama. Šrek nosi prsluk braon boje identičan srpskom seljačkom gunju, obožava iznutrice što podseća na našu kuhinju, borac je protiv nepravde i veliki je emotivac. Sličnosti idu dotle da imena Srbije i SREK počinju istim slovom...

Najveća vrednost uzimanja SREK-a za zaštitni znak Srbije je u poruci koju on nosi: „Vi mislite da smo mi loši momci... a nismo. Verovali ste svakakvim pričama a niste se potrudili da nas upoznate. Jer da jeste, odmah biste znali da smo mi u suštini dobri, pravični i da ćemo pomoći svakome u nevolji. Takvi smo mi Srbi.”

To je poruka koju će primiti ceo svet koji nema vremena da sluša priče kako je Kosovo naše već 1000 godina. Uzimajući SREK za zaštitni znak, mi ćemo progovoriti jezikom simbola pop kulture i masovnih medija, jezikom kojim govori moderni čovek na Zapadu.

Zamislite samo kako će delovati vest objavljena, recimo, na Bi-Bi-Siju: „Država Srbija zvanično je danas zatražila od kompanije Dreamnjorks pravo na korišćenje animiranog lika SREK za potrebe sopstvene promocije...”

Svako ko bude čuo tu vest, pomisliće: „Ti Srbi i nisu tako loši, kad su se toga setili?”

Dragan Ćirić,

direktor Agencije za odnose s javnošću Con-Text Manufacturing, Beograd