Arhiva

Pozorište više ne viče

Z. L. | 20. septembar 2023 | 01:00
Nije novo to što je i posle četiri decenije, Bitef u potrazi za novim pozorišnim tendencijama. “Novo je uvek drugačije. Problem je samo uočiti šta je, u trenutku, novo”, reći će za NIN Jovan Ćirilov, selektor 41. Bitefa. A ovog trenutka, “posle eksplozivnih devedesetih i upotrebe kič i televizijske estetike u pozorištu, posle eksplicitnog socijalnog i političkog angažmana pozorišnih umetnika, čini se da dolazi neko novo vreme u kom pozorište više ne viče već, pre bi se moglo reći, šapuće, napuštajući upadljivu pop-kulturološku matricu i atomizira se, ponovo se svodeći na svoje esencijalne i neprolazne elemente – glumce u praznom prostoru”, najavili su još početkom leta selektori festivala Anja Suša i Jovan Ćirilov. Ovogodišnji Bitef bi, dakle, trebalo da se vrati svojim korenima. Možda je ponovo vreme samopreispitivanja pozorišta, kažu selektori. Naglašavanja glumačkog umeća, praznog prostora, neverbalnog teatra, najrazličitijih oblika scenskog izražavanja donose otklon od pozorišta sa fabulom i realističkih priča. Međutim, uspeh ovogodišnje selekcije je u spoju klasičnih dela i predstava sa ekstremno novim savremenim plesom, performansom, specifičnim scenskim rešenjima u neteatarskim prostorima. Tandem selektora ove godine nudi neverbalno pozorište prizora, (post)postmodernističku rekonstrukciju avangarde šezdesetih, “novi cirkus” s filozofskim pretenzijama... Selektori će napisati: “Sve je to pozorište... Ovaj Bitef sigurno će pokazati i to da je i pozorište pozorište.” Sve počinje u subotu, 15. septembra u Sava centru, sa izraelskim Batševa ansamblom, jednim od najslavnijih plesnih teatara na svetu koji će nastupiti s kreacijom “Tri” Ohada Naharina. Već sledećeg dana, 16. septembra, beogradska publika će videti i mađarsku predstavu “Samlešemenestadoh”, inspirisanu Kafkom. U glavnom programu će biti izvedene i dve italijanske predstave: “Brisel 04” Romea Kastelučija, majstora neverbalnog pozorišta, i “ u Palermu” Eme Dante, predstavnice italijanske nove scene. Tu su i finska predstava-cirkus “Rasprave”, sa virtuoznim žongliranjem kao novim scenskim mišljenjem, ruska “Između psa i vuka” Andreja Mogučija u izvođenju Formalnog teatra iz Sankt Peterburga koji traga za tajnom odnosa muškog i ženskog principa u ruskoj stvarnosti i prošlosti. Iz Hrvatske nam stižu, takođe, dve predstave: “Eks-pozicija” reditelja Borisa Bakala, ulična predstava u kojoj jedan glumac igra za jednog gledaoca i “Pijana noć 1918” Lenke Udovički po motivima Krležine memoarske proze. Iz Slovenije dolazi “Pupilija Papa Pupilo pa Pupilički”, rekonstrukcija predstave ljubljanske “klasične avangarde” iz 1969. Iz Nemačke – kontroverzna predstava “Magbet” Jirgena Goša u izvođenju Šaušpilhaus teatra koja je šokirala Diseldorf a u Berlinu proglašena za nemačku predstavu sezone, naglašava Jovan Ćirilov. Dalija Aćin će ove godine predstaviti srpsko pozorište u glavnom delu programa Bitefa s predstavom “Handle With Great Care”. Za “Shonjcase No3”, u okviru pratećeg programa festivala, bili su zaduženi selektori Ksenija Radulović i Andrea Paćoto, italijanski reditelj. Reč je o pet predstava: “Tesla – totalna refleksija” u režiji Miloša Lolića, “La Capinera”, libreto, koreografija i režija Mikele Merola, “Moja privatna biopolitika” performans Saše Asentića, “Ja ili neko drugi” u režiji Kokana Mladenovića na tekst Maje Pelević i “Priča o čaju” Dah teatra u režiji Dijane Milošević. Prateći program čine i izložbe, radionice, simpozijum, seminari, kao i filmski i video program u Kinoteci.