Biznis klub Nove tehnologije

Transformacija kupovnog sistema u eri novih tehnologija

A.O. | 18. april 2024 | 10:05
Transformacija kupovnog sistema u eri novih tehnologija
PROFIMEDIA / Profimedia

Četvrta industrijska revolucija i brz razvoj novih tehnologija, samo poslednjih nekoliko godina, značajno su promenili ritejl industriju. Potrošači danas, zahvaljujući digitalizaciji, imaju mogućnost da dobiju sve informacije o proizvodu i pre nego što ga kupe. Da čuju kakva su iskustva drugih ljudi, da uporede cene čak i u različitim zemljama, a tek kada se odluče na kupovinu, mogu to da urade sa bilo kog mesta i to jednim klikom bilo kog pametnog uređaja, a najčeće mobilnog telefona. Iako je ovaj koncept maloprodaje, koji je u prošlosti bio nezamisliv, vrlo lako prihvaćen od strane potrošača, personalizacija iskustva kupovine i dalje je glavni izazov. 

Koliko su nam, zapravo, promene tehnologije donele benefite prilikom kupovine, najbolje se videlo tokom pandemije korone. U trenutku kada su sve industrije zaustavile poslovanje, onlajn prodavnice nastavile su da rade i dostigle pun potencijal. Mogućnost kupovine bez odlaska u prodavnicu, pa čak i preuzimanje proizvoda iz autombila, dostigli su neviđenu popularnost, koja konstantno raste.

Potrošači su shvatili benefite novog načina kupovine, da jednim klikom iz svog doma sa mobilnog telefona mogu da naruče hranu, odeću, igračke, opremu za kuću, i sve to da preuzmu na kućnom pragu. Ova lagodnost donela je mnoge benefite prodavcima i potrošačima, ali i promene u njihovom ponašanju. Od trgovaca se sada zahteva da povećaju prisustvo u digitalnom prostoru i kroz odgovarajuće digitalne medije koji mogu da utiču na preference kupaca i povećaju fizičke posete trgovinama. A poseta nije više merljiva samo u prodavnici, već i u virtuelnom svetu. 

Ritejl se preselio na društvene mreže

Ljudi su rado prihvatili nove sisteme tehnologije, mesta dešavanja postala su društvene mreže, pa se tu u velikoj meri preselila i maloprodaja. Društvene mreže najpre su bile korišćene kao kanal promocije i podizanje svesti o brendu, ali jačanjem njihove popularnosti, postale su mesta gde se direktno obavlja kupovina. Najpopularnije kod nas su Instagram i Fejzbuk, a u poslednje vreme i Tiktok. Neminovno je da se i prodavci "sele" tamo gde su kupci, što na kraju ima benefite i za jedne i za druge. Kupcima proizvod stiže i bez traga, a prodavci pomoću određenih alata dobijaju tačno ciljanu publiku. 

Imajući u vidu da je onlajn prodavnica postala sastavni deo skoro svakog prodajnog subjekta, potrošači i dalje očekuju jedinstveno iskustvo i neke pogodnosti. Sa druge strane, trgovci ne zaostaju u tom pogledu i nastoje da prilikom svake kupovine budu inovativni i drugačiji i pruže nešto više. Ovaj trend veliku popularnost dobio je u protekloj deceniji, a poslednjih godina se sve više razvija u svim segmentima. Analitika je dobila ključnu ulogu, ali i mnogi drugi alati koji prate ponašanja kupaca, njihove potrebe i želje. Kupac danas ne mora mnogo da luta u potrazi za željenim proizvodom jer napredne tehnologije su u stanju da same ponude željeni sadržaj prema pretpostavci na osnovu samo jedne pretrage. Sve ovo promenilo je u celokupno poslovanje u prodajnom svetu od kreiranja ideja do izvršenja. Poslovni modeli sada se zasnivaju na većem usklađivanju između ljudi i novih uređaja. 

Ovo sve neminovno menja dosadašnja pravila igre u prodajnom svetu. Digitalni kanali smanjuju potrebe za kapitalnim investicijama, i u ovoj trci jednake šanse dobijaju svi potencijalni trgovci, bili oni mali ili veliki. Automatizacija poslovnih procesa omogućila je kompanijama orijentisanim na potrošače da se povežu sa klijentima kroz više medija, kao i da prikupe velike količine podataka o njima i njihovim navikama.

Nove tehnologije pružaju novi doživljaj pri kupovini

Pomoću AR i VR tehnologije danas je moguće čak i probati proizvode, a da se čak i ne dodirnu. Iako za one koji to još nisu probali zvuči neverovatno, danas je sasvim moguće da preko određenih aplikacija proverite kako bi vam stajala određena boja ruža koju želite da kupite, haljina koju ste videli u onlajn prodavnici ili cipele od omiljenog brenda. I ne samo to. Ove aplikacije se sve češće koriste i za opremanje stana i proveru koji se komadi nameštaja najboje uklapaju u prostor. 
Shodno navedenim promenama, organizacije koje ciljano i bezbedno primene nove trendove imaće velike mogućnosti da preusmere, revitalizuju, pa i da povećaju lojalnost kupaca kroz pokretanja novih procesa, proizvoda i usluga, i traženja novih načina da se takmiče.

PROFIMEDIA / Profimedia
PROFIMEDIA / Profimedia

Iako je novo vreme donelo nove potrebe, to sve ipak nije zapostavilo i tradicionalni način kupovine, koji i dalje ima važnu ulogu u prodajnom sistemu. Za ritejlere je i dalje u fokusu da kupcu obezbede besprekorno iskustvo, i ispune sva njihova očekivanja bilo da to žele da dobiju lično u prodavnici od ljubaznog prodavca, bilo da tu satisfakciju žele da dobiju onlajn. 
Jedan od izazova zbog koga i dalje veliki broj bira da ipak kupi na licu mesta jesu bezbednosni sistemi i zaštita podataka. Hakerske zloupotrebe na internetu i dalje su često prisutne u mnogim industrijama uprkos sve naprednijim zaštitnim sistemima, pa zbog toga ljudi nerado ostavljaju podatke iz svojih ličnih dokumenata. 

Uprkos tome, digitalna pismenost dobija sve veći značaj i kod nas, dok je u svetu već odavno na visokom nivou. Bezgotovinska plaćanja u nekim evropskim zemljama postaju jedini način kupovine, a ovaj sistem beleži sve bolje rezultate i kod nas. Onlajn kupovina raste iz godine u godinu i svi koji ignorišu ovu činjenicu oduzimaju svom biznisu šansu da dostigne veliki uspeh. Mnogi privrednici ne spore činjenicu da je platni sistem transformisao biznis, jer su ljudi skloniji da čuvaju novac na računu nego da sa sobom nose gotovinu. Kompanije koje su sprovele digitalnu transformaciju predviđaju dva puta veći rast od onih koje nisu. Ovo je rezultat globalne ankete kompanije za istraživanja "Valoir", u kojoj je učestvovalo 1.400 kompanija.

Alati veštačke inteligencije postali su nezaobilazni u mnogim industrijama, a njihovo prisustvo neizbežno je i u ritejlu. Predviđanja su da će svaka onlajn prodavnica koja pretenduje da bude uspešna i dugoročno prisutna na tržištu preći na rešenja zasnovana na veštačkoj inteligenciji. Razlog tome je što je AI u stanju da ponudi bolje korisničko iskustvo, učini ponudu personalizovanom i optimizuje celokupno poslovanje, od upravljanja inventarom, preko naručivanja do plaćanja. 
Jedan od primera pametnih sistema koji će sve više osvajati ovu industriju je ne samo onlajn poručivanje, već pretraga dostupnosti proizvoda na najbližim lokacijama. Ovaj sistem znatno je olakšao poslovanja i u zatvorenim sistemima, jer je ceo lager robe moguće videti samo jednim klikom na ekranu.

Tehnološka revolucija neminovno će nastaviti da utiče na ritejl, a svaki novi izum doneće novo iskustvo i korak više u ovom procesu. Pametnih alata je iz dana u dan sve više, ali novo poglavlje u prodajnom sistemu, uprkos konstantnim promenama, neminovno zadržava jednu obavezu od koje kupci ne odstupaju, a to je da onlajn prodaja definitivno mora da bude brza i efikasna.