ESG

NIN i DSI panel na Kopaonik biznis forumu: Bez ESG standarda neće biti ni finansiranja

NIN | 7. mart 2024 | 18:00
NIN i DSI panel na Kopaonik biznis forumu: Bez ESG standarda neće biti ni finansiranja
NIN / Snežana Krstić

Vinarije nisu u obavezi da se bave ESG standardima, ali one to rade zbog svojih investitora i vlasnika. Tikveš ove godine objavljuje i svoj prvi ESG izveštaj. S druge strane, za Dejana Turka, prvog čoveka A1 u Srbiji i Sloveniji, ESG znači da se biznis odvija na pravi način. Za menadžment u njegovoj kompaniji ESG utiče i na plate. U Eliksir grupi izvoze 80 odsto proizvoda, što znači da moraju da se usklade sa globalnim standardima, pa i ESG. U OTP banci u Mađarskoj istovremeno imaju zadatak da razumeju nove rizike u biznisima, poput klimatskih promena, a kako bi mogli da ponude i adekvatne proizvode i servise svojim klijentima.

Na Kopaoniku, gde klimatske promene već uzimaju danak i gde u vreme Kopaonik biznis foruma, početkom marta, već drugu godinu zaredom gotovo da nema snega, ESG standardi okupili su samu elitu iz oblasti bankarstva, telekomunikacija, proizvodnje vina i hemijske industrije. Na panelu NIN-a „ESG standardi - novo poglavlje u razvoju biznisa“, organizovanom sa Inicijativom Digitalna Srbija, pričali su Gergelj Pokoš, direktor u OTP banci u Mađarskoj, Dejan Turk, direktor A1 Srbija i A1 Slovenija, Darko Vuković, potpredsednik Eliksir grupe, i Katerina Kostovska, direktor prodaje u Tikveš vinariji iz Makedonije.

Moderator panela, čiji je zaključak da je ESG već postao top tema u domaćem biznisu, bio je Nebojša Bjelotomić, direktor Inicijative Digitalna Srbija.

„Ako razmišljate o tržištu EU, ako razmišljate o generacijama koje dolaze, morate da se upustite u ESG“, istakla je Kostovska.

NIN / Snežana Krstić
NIN / Snežana Krstić

Kako je ocenila, reč je o temi o kojoj svi pričaju, ali o kojoj ne znaju dovoljno. 

„ESG je strukturisan na način kako da se istovremeno bavimo i ekologijom i društvom i upravljanjem. Odnosi se na održivost koja je u poslednjih 30 godina postala problem. Sada moramo da je shvatimo i da postavimo ciljeve. Svi se slažemo da je nužno uraditi nešto na nivou sveta, jer ni klimatske promene, ni ESG ne znaju za granice“, ocenila je Kostovska. 

ESG već sada top tema u biznisu

Sada već nema dileme da je i privreda u Srbiji postala svesna da ESG standardi postaju ključni za poslovanje i domaćih i regionalnih kompanija, a posebno onih čija je proizvodnja orijentisana na izvoz u EU i šire. Očekivanja su da će kompanije koje uspešno integrišu ESG faktore u svoje strategije, imati bolje finansijske performanse, veću reputaciju i dugoročnu održivost, što će ih činiti konkurentnijim na tržištu.

NIN / Snežana Krstić
NIN / Snežana Krstić

„ESG prošle godine nije bio toliko velika tema, a danas je među top temama u biznisu. Samim tim, dobro je poslovati u skladu sa tim standardima, a koji će ubuduće biti samo važniji. Mi smo hemijska industrija i poslujemo sa hemikalijama i velikim količinama energije. Pre pet godina smo ušli u projekat kako bismo smanjili upotrebu fosilnih goriva i našli alternativu. Odlučili smo se da se prebacimo na otpad. To je bio ESG projekat bez relevantnih podataka, ali smo se u njega upustili jer smo smatrali da to mora da se uradi. Već za nekoliko godina biće problem dobiti novac i finansije ako se ne pridržavate ESG standarda“, ocenio je Darko Vuković, potpredsednik Eliksir grupe koja je nedavno uradila izveštaj o održivosti. 

Bez ESG neće biti ni finansija

ESG principi se sprovode i u bankarstvu i u bankarskim institucijama. OTP grupa se dugi niz godina bavi održivim poslovanjem. Govoreći o tome šta ESG znači za bankare, Gergelj Pokoš, direktor u OTP banci u Mađarskoj, istakao je činjenicu da neki standardni finansijski pokazatelji ne pokazuju podatke na osnovu kojih možemo da razumemo rizike u biznisu. 

NIN / Snežana Krstić
NIN / Snežana Krstić

„Ako želimo da shvatimo te rizike, bilo da ste banka ili biznis, moramo da gledamo kakav uticaj klima ima na taj biznis i kakav uticaj taj biznis ima na okolinu. Nije bitno da li je to ekosistem ili društvo, bitno je istaći da se nijedan biznis ne odvija u vakuumu. Banke sada pokušavaju da razumeju te odnose, pokušavaju da ih izmere i monetizuju. Ako ste, recimo, vlasnik jednog hotela u skijaškom centru, u momentu kada pravite hotel ključni podaci za vaš biznis su oni koji govore o tome na koliko dana dolaze skijaši, koliko će ostaviti novca i koliko će ih biti na leto. Ali onda dođete u situaciju da se menja klima i da su zime kraće, a to onda menja i biznis. Zato je potrebno naći način da razumemo ove nove rizike kako bi banke mogle da ponude prave proizvode i servise klijentima“, istakao je Pokoš. 

NIN / Snežana Krstić
NIN / Snežana Krstić

Dodao je i da će se na Balkanu u energetici, transportu i građevini trošiti čak 80 odsto novca i da će oni doneti i najveće zagađenje. 

Sve više kompanija u Srbiji usmereno je na smanjenje CO2, na povećanje efikasnosti staklene bašte, upravljanje otpadom i povećanje obnovljivih izvora energije u potrošnji. Sve to zajedno danas ima uticaj na operativnost kompanije, uključujući saradnju sa kupcima i dobavljačima.  U A1 kompaniji, i u Srbiji i u regionu, sada je ključ da se pametno upravlja mrežom. 

NIN / Snežana Krstić
NIN / Snežana Krstić

„U telekom biznisu posebnu pažnju moramo da posvetimo potrošnji struje. Industrija je primorana da se posao radi na potpuno drugačiji način nego do sada. Nekada su stanice radile 24 sata bez prestanka, u punoj snazi. Danas se sve to meri, podešavamo parametre u zavisnosti od toga koliko je ljudi na mreži, na primer. U Sloveniji smo već na 100 odsto potrošnje isključivo održive energije. U Austriji proizvodimo oko pet odsto struje koju trošimo, što nije puno, ali je korak napred“, rekao je Turk. 

Kako je istakao, za njega ESG znači da se biznis odvija na pravi način. 

„Trenutno je menadžment primoran da ga se pridržava, na primer, jer od toga zavise naše zarade“, ocenio je Turk.