Biznis klub Lideri

ĐENERALI OSIGURANJE SRBIJA Veselin Danilovac, član Izvršnog odbora: Jedina konstanta u životu su promene

Jovanka Matić | 7. decembar 2023 | 10:32
ĐENERALI OSIGURANJE SRBIJA Veselin Danilovac, član Izvršnog odbora: Jedina konstanta u životu su promene
PROMO / BK Generali

Promene su nekada rezultat realizacije naših planova i vrednog rada, nekad posledica rizika kojem smo bili izloženi, a i u biznisu i u životu je najbolje kada svesno možemo da upravljamo promenama i izbegavamo rizike, ističe Veselin Danilovac, član Izvršnog odbora Đenerali (Generali) Osiguranja Srbija za štete, naknade, preventivu, tehničku direkciju i sprečavanje prevara u osiguranju.

„Ukoliko je poledica na putevima, najbolje je ostati kod kuće, ali u realnom životu prevencija svih rizika često nije moguća. Osiguranje omogućava da na pravi način upravljamo rizicima. Ono pomaže da živote i poslovanje vodimo mnogo izvesnije i opuštenije. Postoje, međutim, i rizici, poput vremenskih (ne)prilika, koje ne možemo da kontrolišemo, a imaju sve veći uticaj i na naše živote i na globalna dešavanja. Analiza poseta Gugl pretraživaču za 2023. pokazuje da se reč `vreme` nalazi na četvrtom mestu, sa 512,7 miliona pretraga“, kaže Danilovac.

Ove godine velike oluje zadesile su i Srbiju i širi region. Кako su one uticale na industriju osiguranja, pa i na Đenerali Osiguranje?

Letos smo bili svedoci nove vrste nepogoda, superćelijskih oluja, koje znatno menjaju sve dosadašnje profile rizika. Region od severa Italije do Rumunije je nekoliko puta bio zahvaćen nepogodama i pretrpeo do sada nezabeležena oštećenja, uništenja i poplave. Đenerali Grupa je u Italiji, Sloveniji, Hrvatskoj, Srbiji i Rumuniji do sada isplatila više od 800 miliona evra za odštetne zahteve koje je izazvalo nekoliko superćelijskih oluja. Samo Đenerali Osiguranje Srbija je isplatilo više od 16 miliona evra šteta. Najveći iznos je isplaćen za naknadu šteta na usevima u Vojvodini, na objektima firmi koje osiguravamo i za oštećenja na vozilima, stanovima i kućama naših osiguranika.
Da li je zbog toga i osiguravajućim kućama potrebna neka vrsta osiguranja?

Takvi katastrofalni događaji koji prouzrokuju velike štete predstavljaju rizik i za osiguravajuću kompaniju, jer mogu ugroziti njeno poslovanje. Zbog toga su profitabilnost, solventnost, odgovorno upravljanje i reosiguranje od izuzetnog značaja za uspešno poslovanje osiguravača. Reosiguranje je osnova upravljanja rizikom koje koriste ozbiljne osiguravajuće kuće. Đenerali Osiguranje Srbija i Đenerali Grupa u svom sastavu imaju reosiguravajuće kompanije, a sarađuju i sa najvećim reosiguravajućim kućama u svetu. Кoliko su odgovorno upravljanje i reosiguranje važni pokazuje i primer od pre pet godina, kada je Đenerali Osiguranje Srbija na našem tržištu isplatilo štetu od 82 miliona evra, nastalu usled požara u proizvodnom pogonu.

A te godine smo poslovali najbolje na našem tržištu, kao i prethodnih više od 10 godina zaredom. Reosiguranje naravno predstavlja dodatni trošak i povećava cenu usluga (polisa), zbog čega osiguravajuće kompanije imaju različite strategije reosiguranja, pa najjeftinija ponuda za osiguranje često nije obavezno i najbolja. Đenerali Osiguranje u svojoj paleti proizvoda – pokrića rizika – ima rešenje za sve oblasti života i rada. Naša uloga je da zajedno sa klijentom odredimo realne rizike kojima je izložen, verovatnoću njihovog nastanka, potencijalnu štetu koja mu može biti naneta, da predložimo kako da ga zaštitimo na najbolji način i na kraju da u najkraćem roku ispunimo obaveze ukoliko dođe do neželjenog događaja.

Кoliko je Srbija sa aspekta osiguranja poljoprivrednih proizvođača daleko od prakse u Evropskoj uniji?

Oluja koja je 13. avgusta zahvatila Vojvodinu napravila je štete na usevima veće od 700 miliona evra. Samo 13 odsto poljoprivrednika bilo je osigurano i dobilo obeštećenje. Da se to desilo 200 kilometara južnije, štete za malinarski kraj bi bile višegodišnje, jer bi nastradale i biljke, ne samo plodovi. Uprkos tome, od grada i oluje osigurano je oko 13 odsto obradivih površina. I to zahvaljujući podsticajima države, koja subvencioniše plaćanje premije osiguranja. U Centralnoj i Zapadnoj Srbiji subvencioniše se 70, a u ostalim delovima 40 odsto cene premije. Ovo je zabrinjavajući podatak i zajednička tema svih nas, jer je u EU osigurano između 60 i 85 odsto površina pod usevima i plodovima.

Кako stoje stvari sa osiguranjem od drugih nepogoda, pogotovo ako se imaju u vidu posledice klimatskih promena?

Samo par procenata obradivih površina je kod nas osigurano od rizika suše, pa je zbog malog interesovanja to osiguranje skupo. To dovodi do toga da, nažalost, naši farmeri nemaju nikakvu naknadu u slučaju sušne godine. Zato je to pitanje od ključnog nacionalnog interesa, jer ta vrsta osiguranja podrazumeva veoma jaku saradnju državnih institucija i industrije osiguranja. Za nas je to jednostavna vrsta, tzv. parametrik osiguranje, sa automatizovanom i veoma jednostavnom procenom i isplatom štete, bez izlaska na njivu, ali nam nedostaje osnovni resurs - mreža senzora, dovoljne gustine rasprostranjenosti po čitavoj teritoriji.

U današnje vreme IoT tehnologije i očekivane 5G mreže tehnički je veoma jednostavno za realizaciju. Đenerali Osiguranje Srbija je uspostavilo saradnju sa Biosense institutom iz Novog Sada 2018, odmah nakon digitalizacije katastra u Srbiji. Zahvaljujući aplikaciji SmartAgro, koju smo zajednički razvili, imamo vizualizaciju svih parcela koje smo osigurali. Naši procenitelji imaju GPS navigaciju na konkretne parcele sa oštećenjima; imamo mogućnost prepoznavanja gradonosnih oblaka, njihovog praćenja i evidentiranja parcela preko kojih su prošli. Imamo standardizovan sistem za procenu štete, gde se isključuje ili značajno smanjuje subjektivna procena oštećenja.

Primena satelitskih snimaka, uz korišćenje naprednih filtera fotografija, omogućava nam da imamo uvid u stanje vegetacije useva, time i procene očekivanog prinosa, odnosno njegovog umanjenja kao posledice vremenskih nepogoda. U saradnji sa Biosense institutom u fazi smo testiranja digitalne Agro polise, koju ćemo lansirati za narednu sezonu, tako da će za najzastupljenije poljoprivredne kulture klijent moći samostalno, na daljinu, da kupi našu polisu osiguranja. Ovo će ujedno biti i prva primena AI u domenu prodaje agro polisa i na to smo posebno ponosni! Poljoprivreda je budućnost naše zemlje u svakom pogledu i Đenerali Osiguranje Srbija je posvećeno unapređenju pokrića koja pružamo osiguranicima.

Ove godine industrija osiguranja i reosiguranja pretrpela je velike gubitke zbog vremenskih nepogoda. To će uticati na cenu osiguranja u svetu i kod nas. Nedavno je na radionici Đenerali Grupe o klimatskim promenama zaključeno da nas u bliskoj budućnosti očekuju relativno umerene temperature u svim godišnjim dobima, uz veoma izražene poremećaje - pikove izrazito niskih i visokih temperatura, izrazito krupnog grada i snažnih vetrova, izrazitih suša. Drugi zaključak je najava industrije reosiguranja da će sve to sa sobom doneti i veće cene za naredne sezone. Sve to ozbiljno dovodi u pitanje budućnost efikasnog osiguranja u Srbiji, s obzirom na veličinu i koncentrisanost rizika na malom prostoru. Sve navedeno naravno da će imati uticaj na rast cena hrane.
U kojoj se meri jedna tradicionalna industrija, poput osiguranja, oslanja na nova tehnološka rešenja?

Strateški cilj Đenerali Osiguranja je da bude doživotni partner klijentima. Tako visoko postavljen cilj traži svakodnevni rad na unapređenju usluga. Osiguranje je posao poverenja, klijentu se prodaje obećanje. Zato je važna stalna obuka i znanje naših agenata šta tačno ponuditi klijentu, a najvažnije je da se u slučaju štete obećanje ispuni u što kraćem roku. U tom smislu optimizacija i digitalizacija internih procesa i usluga je ključni deo naše strategije. Već četiri godine klijentima pružamo mogućnost da sami snime štetu na automobilu ili u stanu, koristeći veoma prilagođene korisničke aplikacije koje ih vode kroz proces fotografisanja oštećenja i potrebne dokumentacije. Uz to, sve zahteve za isplatu naknada mogu podneti preko našeg portala, čime ubrzavamo isplate naših obaveza. Posle nepogoda u julu i avgustu imali smo izrazito veliki broj šteta domaćinstava i kasko osiguranja automobila u jednom danu. U oba slučaja više od 70 odsto klijenata se odlučilo da iskoriste mogućnost samoprocene štete. Кod osiguranja domaćinstva u završnoj smo fazi nove aplikacije koja će dodatno značajno ubrzati isplatu štete našim klijentima.

Кakav je odnos Đenerali Osiguranja prema ESG kriterijumima?

Кlimatske promene, kao posledica nesavesnog odnosa prema životnoj sredini, imaju nesaglediv uticaj i nezahvalno je davati ozbiljne prognoze. Zbog toga je Đenerali u svoje strategije i planove uključio održivo poslovanje i akcenat stavio na uticaj u ESG oblasti. To treba pozitivno da utiče na zaštitu životne sredine i uspori klimatske promene koje već godinama imaju ozbiljan uticaj na naše živote i poslovanje. Srbija je, na primer, 8. jula ove godine potrošila sve prirodne resurse koji su joj pripadali za celu godinu. Sve što koristimo do 31. decembra uzeli smo od budućih generacija. Lični primer i akcija su najvažniji. Đenerali Osiguranje Srbija je, prateći ESG politiku Đenerali Grupe, u prethodnih nekoliko godina raskinuo ugovore o osiguranju sa kompanijama koje su veliki zagađivači i koje emituju veliku količinu CO2, iako su nam bile veoma značajne po obimu poslovanja. I tu nismo stali, nastavljamo na isti način bez obzira na trenutno negativan finansijski uticaj na rezultate poslovanja. Svako od nas bi trebalo da razmisli o resursima koje često olako trošimo, a pripadaju onima koji dolaze.