Biznis klub Održivi razvoj

HEMOFARM Stada expo, multimedijalna platforma posvećena održivom razvoju: Budućnost počinje danas

Lara Vučetić | 3. novembar 2023 | 12:29
HEMOFARM Stada expo, multimedijalna platforma posvećena održivom razvoju: Budućnost počinje danas
TANJUG / TANJUG VIDEO/nr

Obilazak Stada expo-a, multimedijalne platforme posvećene održivom razvoju iz ugla kompanije Hemofarm, nadaleko prevazilazi domete kakve obične izložbe. Još manje ta postavka liči na projekat ekonomskog giganta čiji bi jedini cilj trebalo da bude profit, po ustaljenom načinu razmišljanja. Ali, kredo ove firme je odgovornost prema 4.000 zaposlenih na tri kontinenta, poslovnim partnerima diljem sveta, korisnicima farmaceutskih proizvoda, ali i vaskolikoj prirodi, što se ovom neobičnom izložbom ističe.

Briga Hemofarma za budućnost očitava se u svakom segmentu postavke koja je zasad smeštena na jednoj od zelenih površina u krugu kompanije, na obodu Vršca. Njeno je poprište niz rashodovanih kontejnera koji su podmlađeni, i čak bi se moglo reći – ponovo rođeni. Sistem razgledanja eksponata što odudaraju od klasičnih, iako je primenjen princip povezivanja primarnog i muzeološkog konteksta, interaktivan je, pa se svaki posetilac oseća kao važna karika u opstanku Planete.

Izložba je prilagođena svim generacijama, jer omogućava da se mnogo novog nauči i već poznatog obnovi, a da to ne bude zamorno. Svaki je korak kroz postavku prožet digitalnom tehnologijom koja predstavlja jedan od načina da se posluje bez nepotrebnog utroška onog što proizvodi priroda. Ili, kako bi Sanda Savić, senior direktorka korporativnih poslova i komunikacija parafrazirano rekla - Stada expo stvara priliku da se svim čulima oseti šta je to pravljenje ravnoteže između utroška prirodnih resursa i zadovoljavanja ljudskih potreba, što je suština održivog razvoja i puta ka sigurnijoj budućnosti.

TANJUG/TANJUG VIDEO (Sceenshot)
TANJUG / TANJUG VIDEO (Sceenshot)

Njene reči dobijaju puni smisao kad posetilac stupi u lavirint izložbenih objekata koji su doskoro služili transportu Hemofarmovih produkata. Konkretno, prvi kontejner prevalio je sedam miliona kilometara i obišao 35 država, i nije završio na otpadu, već i dalje služi plemenitoj svrsi. U njega se ulazi u manjoj grupi, da bi svakom gostu bila posvećena puna pažnja vodiča kroz postavku. Na ulazu se spontano formirane družine fotografišu, u cilju koji se otkriva tek na kraju putovanja kroz strategiju društvenog napretka. Neki od posetilaca su pomalo skeptični prema predloženom fotografisanju, još neprilagođeni igri koja ih ovde čeka, a neki se orno odmah prepuštaju „zadacima“.

Prvi u nizu izazova je „kliknuti“ na određeno mesto na zidu kontejnera, kako se dobijaju informacije o najvažnijim izumima umnih ljudi tokom istorije, koji su doprineli pronalaženju leka za najrazličitije, nekad smrtonosne bolesti. Ovo je em zabavno, em uliva nadu u produžetak života na kvalitetan način, bez boljki koje su danas još zagonetka za čovečanstvo.

Šta najčešće napada koji organ ili sistem organa, saznaje se preko čovekolikog holograma. Blagi pritisak na određenu ikonicu ukazaće na slabe tačke digestivnog trakta, primera radi. U nastavku se dobijaju saveti za prevenciju gastritisa, čira na želucu, pankreatitisa i sličnih oboljenja koje je bolje sprečiti nego lečiti, po medicinskoj filozofiji sadašnjeg doba. Ako ste propustili da bolest predupredite, nudi vam se spisak medikamenata iz ponude Hemofarma.

TANJUG/TANJUG VIDEO (Sceenshot)
TANJUG / TANJUG VIDEO (Sceenshot)

Naredni prostor se može smatrati ispovednim, budući da tu virtuelno svedoče zaposleni iz raznih ogranaka kompanije. Oni govore o tome kako doživljavaju održivi razvoj, kao i šta ih je konkretno osvestilo da uvide njegov značaj, ali i sopstvenu ulogu u tom procesu. Da bi njihove izjave bile objektivnije shvaćene, a ne kao puka reklama firme što ih uhlebljuje, posetioci dobijaju VR naočare i tako ulaze u radni ambijent u okviru sektora koji izaberu. Tako, želite li da se uverite u uslove rada u laboratoriji (u realnom svetu smeštenoj u Temišvaru), opet ćete „kliknuti“ na naznačenu tačku i naći se u sterilno belom ambijentu, punom različitih instrumenata, epruveta, bočica...

Tad može da se desi da vam se zavrti u glavi, nenavikloj na opisanu percepciju „stvarnosti“ čija je današnja odlika da može da se izmesti, ili „teleportuje“, da se izrazimo rečnikom budućnosti. Glavobolja može da usledi i poređenjem sa ambijentom u kojem vi svakodnevno provodite osam radnih sati, i gde vas stalno nešto žulja, a daleko je od ovde prikazanog. Ako vam ni to nije dovoljno da poverujete u održivi uspeh delovanja Hemofarma, sigurno će vas ubediti izjave predstavnika udruženja pacijenata, koji su ozdravili korišćenjem određenih medikamenata iz ponude kompanije.

Aktiviranje ikonica nadalje služi dobijanju slike o celokupnom procesu distribucije, od dostavljača sirovina do krajnjih korisnika lekova, čime se kompanija takođe bavi. U svrhu sumiranja utisaka, te odgovora na pitanje koji bi mogao biti vaš lični trag u održivom razvoju društva, naći ćete se ispred instalacije od višeugaonih ogledala. Ona simboliše mnoštvo mogućnosti da date doprinos održivosti.

Buđenje uspavane energije za velike promene

Sad kad vam je većina stvari jasnija, dolazi trenutak otkrivanja razloga za fotografisanje na početku ovog uzbudljivog putešestvija. Po ličnoj želji, svoju sliku možete da prebacite na rotirajući globus, i tako se priključite voljnima da makar apriori učestvuju u spasavanju onog što se još spasti može. Naravno, vaše raspoloženje neće biti tako sumorno, jer Stada expo budi u vama uspavanu energiju za velike promene u svom držanju i verovanju. Povratka među inertne nema, kako diktira kompjuterski program.

Pred sam izlazak iz ovog, slobodno se može reći – muzeja podsticaja, naići ćete na oprobane recepte za spas planete, uz upozorenje šta je ugrožava. Tako, seča šuma svake godine uništi zeleni omotač Zemlje u gabaritu Floride. Stoga Hemofarm svoje produkte pakuje u kutije od recikliranog materijala, čime sprečava uništavanje naših „pluća“, velikih kao 300 fudbalskih stadiona. Dalje, rastuća potrošnja energije smatra se jednom od najvećih pretnji za budućnost, zbog čega se kompanija usmerila na potrošnju iz obnovljivih izvora, podižući je na 18 odsto. U želji da prištedi vodu, Hemofarm mahom crpi vodne resurse iz područja koja nisu pod „vodnim stresom“, odnosno – nemaju negativan uticaj na životnu sredinu.

„Hemofarm nije samo lider na tržištu Srbije i regiona, već je i lider održivog razvoja, što na nesvakidašnji način dokazujemo kroz projekat Stada expo“, naveo je Ronald Zeliger, generalni direktor kompanije. Tom izložbom se, po njegovim rečima, ističu primeri rešenja nagomilanih problema, od sve očiglednijih klimatskih promena do nejednakosti u pristupu prirodnim vrednostima.

TANJUG/TANJUG VIDEO (Sceenshot)
TANJUG / TANJUG VIDEO (Sceenshot)

Kao jedini način da se ostvari održiva budućnost za sve, on ističe imperativ ujedinjavanja na bazi davanja ličnog doprinosa. „Zbog naše dece i naše planete, moramo da delujemo sada“, Zeliger apostrofira, nudeći partnerstvo Hemofarma svima koji su spremni da se priključe takvoj misiji.

Od 62 godine, koliko kompanija postoji, poslednjih 11 ona redovno prezentuje Izveštaj o održivom razvoju, čija je kruna upravo ova multimedijalna izložba. „Naš fokus je uvek bio, i ostao, na dobrom zdravlju i blagostanju, odgovornoj proizvodnji i potrošnji, dostojanstvenom radu i kreiranju partnerstava“, naglasio je Dušan Stojaković, senior menadžer globalnog održivog razvoja Štada grupe. Da bi se bolja budućnost sprovela u delo, Hemofarm kontinuirano radi na kampanjama održivosti.

Svedočanstvo težnje ka inovativnosti upravo je postavka o kojoj govorimo, a čija je odlika i mobilnost. To znači da će se nakon Vršca, Stada expo uputiti na turneju po evropskim državama, jer ništa lakše no niz kontejnera ponovo pustiti u promet, ovog puta sa svrhom edukacije i pružanja stimulansa. Kad završi sa evropskim putovanjem, vratiće se na startnu poziciju i biti otvorena za javnost. Time će se potencirati činjenica da i od nas pojedinačno zavisi to kakva nas budućnost čeka.