Biznis klub Održivi razvoj

MODA I BIZNIS Italijanska kreatorka Elizabeta Franki: Moda je danas balans između umetnosti i posla

Marija Jovanović | 17. novembar 2023 | 16:50 >> 4. novembar 2023 | 16:50
MODA I BIZNIS Italijanska kreatorka Elizabeta Franki: Moda je danas balans između umetnosti i posla
PROFIMEDIA / Simone Comi/ipa-agency.net/PA Images

Umetnost ili biznis? I jedno i drugo. Jer danas definicija umetnika podrazumeva i talenat, ali i znanje koje će prodati kreativnost. Još pedesetih godina prošlog veka, italijanski dizajneri i modne kuće su svojim revolucionarnim i inovativnim kreacijama osvežile i podigle standarde visoke mode. Italija je postala poznata po originalnoj upotrebi tkanina i njihovom pretvaranju u jedinstvene kreacije izuzetnog kvaliteta. Njihovi dizajneri postali su veoma cenjeni među svetski poznatim ličnostima i kraljevskim porodicama, a italijanske modne kuće decenijama su ostajale deo svetske scene. I danas su. Razlika je samo u tome što su vremenom posebnost, kreativnost i direktni dodir mode sa umetnošću, dobijali i biznis dimenziju koja je morala da vodi računa o ponudi i tražnji, njihovom balansu i novim specifičnostima tržišta i društva.

Sa čuvenom italijanskom modnom kreatorkom Elizabetom Franki (Elisabetta Franchi) pričali smo o biznisu, njegovom građenju, investiranju u brend, opstanku i promenama na tržištu visoke mode. Elizabeta je vlasnica brenda odeće, obuće i aksesoara, koji nosi njeno ime i jedan je od najluksuznijih u svetu. Od Milana do Pariza, preko Madrida i Dubaija, osvojila je brojne svetske zvezde kao što su Džesika Alba, Dženifer Lopez, Kejt Hadson ili Dita fon Tiz, a dašak italijanskog glamura i ženstvenost u svakom detalju na njenim kreacijama odnedavno se mogu primetiti i na ulicama Beograda. Njena modna kuća posluje globalno, ima više od 80 monobrend butika i 1.100 multibrend prodavnica.

Vezu sa modom započela je još kao devojčica, a razvila je kao prodavac u butiku. Tada je naučila kako slušati i prilagođavati se potrebama i željama klijenata. Danas sa njima razgovara direktno i spontano. Veruje da su komunikacija i deljenje iskustava ključ promena i napretka.

Da li je moda danas umetnost ili biznis i koliko je u modnoj industriji nemoguće razdvojiti talenat od poslovnih veština i znanja?

Moda je danas balans između umetnosti i biznisa. Kao dizajner i izvršni direktor kompanije, mogu reći da ova dva sveta mogu koegzistirati. S jedne strane, moda je za mene umetnost - inspiraciju crpim od svega što me okružuje, pa čak ponekad i od same umetnosti. S druge strane, kao preduzetnik sam, međutim, veoma svesna značaja brojeva i činjenice da su oni takođe ključni za rast brenda. Zato i mislim da su biznis i umetnost dva elementa koja putuju ruku pod ruku.

Tako, ako me pitate da li je tajna onih koji su uspeli u modnoj industriji u njihovom znanju u oblasti biznisa ili u njihovom talentu, moj odgovor je - i jedno i drugo.

Talenat je svakako veoma bitan. Poslovno znanje je istovremeno na svaki način fundamentalno, ali sudeći po mom iskustvu tajna je i u dodatna dva sastojka. To su strast i predanost i bez njih ne idete nigde.

Kada napravite brend, kako ulagati u njega i kojom strategijom se vodite ako želite rast i održivost? Činjenica je da mnogi brendovi opstanu, ali da se mnogi jednostavno ne snađu u novom vremenu koje živi i modna industrija.

Sa modnim brendom kao što je moj, strategija je ključna. U modnoj industriji, mnogi brendovi su krenuli putevima rasta i održivosti. To su, međutim, veoma artikulisani putevi, gde je komplikovano proveriti njihovu realnu održivost. U mom slučaju, prva sam počela da primećujem neispravne načine, čak i u upotrebi perja i angora vune. Budući da sam aktivista za životinje, odlučila sam 2012. da ne uključujem ove materijale u moje kolekcije, a želeći da zaštitim ova jadna stvorenja. Danas, a posebno u Italiji, važna je svest i značaj održivosti u ovom pogledu.

Mnogi iz biznisa kažu da je ključna specifičnost tržišta, posebno u momentu kada na njega ulazite. U modnoj industriji, sa jedne strane imate divljenje i ponudu, a sa druge strane tražnju koju je često teško pridobiti. Kako ih uskladiti, pronaći balans i uspeti?

Ponuda brenda Elisabetta Franchi danas uključuje i odrasle i decu, i novu generaciju i dame sa karijerom. Dama Elisabetta Franchi ne kupuje samo odeću, ona prepoznaje veoma jasan DNK i vrednosti brenda sa kojim se identifikuje. Mislim da je ovo važan element koji stvara značajnu vezu brenda sa svojim kupcima.

Sve češće čujemo da serijska, masovna proizvodnja osvaja tržišta. Koliko će jedinstvenost i ručni rad u takvim okolnostima moći da opstanu, a samim tim i dizajneri kojima je to fokus. Kakva su vaša iskustva?

Ne bih mogla da kažem šta je „formula uspeha“ za masovnu proizvodnju. Posmatrajući dosadašnju situaciju, mogu da kažem da su zanatstvo i ono što Italija stvara u modnoj industriji definitivno elementi u koje svet gleda i koje traži.

Tagovi