Arhiva

Nova energija

Slobodan Ivkov | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 4. januar 2018 | 03:13
Forma liste od pet najistaknutijih pojava na srpskoj sceni gotovo da potpuno relativizuje njen redosled, jer je i samo broj oblika u kojima se stripske stavke iz te subjektivne hijerarhije manifestuju bar dvostruko veći (scenarističko stvaralaštvo, likovna interpretacija, izdavaštvo domaćih ili prevedenih dela, izložbe, škole stripa, skupovi, tribine, gostovanja inostranih velikana, konkursi, predavanja, delovanje u inostranstvu...), pa su pred nama samo mogući reprezenti tek poneke od tih mnogobrojnih stripskih emanacija. A da i ne govorimo o preko 400 potpuno novih naslova u Srbiji i tokom ove godine, neretko žanrovski i stilski različitih, te veoma često teško samerljivih, i sa podjednakim (ne)uspehom namenjenih segmentiranoj publici! Stoga, počnimo od najmanjeg zajedničkog sadržaoca za većinu navedenih delatnosti, Međunarodnog salona stripa, koji je ove godine obeležio svoj jubilej, svoje 15. uspešno održavanje, a čiji je spiritus movens još od starta 2003. izvanredni organizator Milosav Miki Pješčić. Na Salonu su se stekli i sreli skoro svi koji nešto znače u srpskom stripu, od izdavača, preko domaćih stripara, pa sve do istoričara umetnosti, kritičara, kolekcionara i čitalaca, a došlo je i mnoštvo gostiju, kako iz bivše SFRJ, tako i iz „pravog“ inostranstva. Priznanje za ukupan doprinos srpskom stripu dobio je Marko Stojanović iz Leskovca, koji je guru tamošnje smotre stripa, druge po značaju u Srbiji, ali je on i scenarista, prevodilac, publicista, izdavač... Potom, nagradu Salona za najboljeg izdavača prevedenog stripa dobio je „Darkwood“. Pored ogromnog broja natprosečnih i vrhunskih izdanja, te neverovatno uspešnog, gotovo neprimetnog preuzimanja najstarijeg i najpoznatijeg srpskog časopisa Stripoteka, usredsredio se na Korta Maltežanina. S jedne strane, počeo je sa sistematskim objavljivanjem prvih epizoda u savršenim kolornim knjigama, kojima nema šta da se zameri, ali i dve decenije posle smrti Huga Prata novih epizoda dvojice fantastičnih autora koji su seriji i liku ulili novu energiju: Kanalesa i Peljehera. Finalni 3. i 4. tom Lensa, nespornog, spektakularnog klasika autora Vorena Taftsa, opravdano okarakterisanog širom sveta kao Princ Valijant vesterna, po svemu je primer kako kod nas treba prezentovati stripove! Prodajni štand „Čarobne knjige“ u SKC-u je skrenuo pažnju novim tomovima Princa Valijanta, Flaša Gordona, Garfilda i još nekima, ali dominirala je Saga, svega par godina „stara“ serija, najpopularnija i najnagrađivanija u svetu poslednje decenije. U 2017. čak šest prevedenih luksuznih tomova! U blizini Doma omladine (DOB) izdavač je u suterenu „Eurocentra“ otvorio svoju specijalizovanu knjižaru! Kada smo već kod DOB-a, u njemu je nedavno održana i 18. tribina iz ciklusa okruglih stolova o zabranjenim temama srpskog i jugoslovenskog stripa Sred četkica, bajoneta..., čiji koncept je osmislio Zoran Stefanović. Dovođenje u vezu stripa i cenzure, četnika, bombardovanja 1999., religije, privatizacije, Šarlija Ebdoa, CIA, Golog otoka, Informbiroa, lista Student (koji ove godine obeležava osam decenija od osnivanja) ili propagande, izazvalo je što snažan odjek u medijima - što buru reakcija i polemika. Najiskrenije, bolja sezona nego što smo se nadali! TOP 5 1. Korto Malteze, „Darkwood“, Beograd 2. Brajan Von i Fiona Stejpls: Saga, „Čarobna knjiga“, Novi Sad - Beograd 3. Voren Tafts: Lens, „Makondo“, Beograd 4. 15. Međunarodni salon stripa, Studentski kulturni centar, Beograd 5. Zabranjene teme srpskog i jugoslovenskog stripa (ciklus tribina), Dom omladine, Beograd