Svet

"Klizeće bombe": Zašto je modernizovano sovjetsko oružje dalo prednost Rusima na bojnom polju

Vašington post | 14. mart 2024 | 18:09
"Klizeće bombe": Zašto je modernizovano sovjetsko oružje dalo prednost Rusima na bojnom polju
EPA / EFE/KATERYNA KLOCHKO

Zapadni stručnjaci ocenili su da je rusko vazduhoplovstvo dramatično povećalo svoju efikasnost u ratu u Ukrajini povećanjem upotrebe „klizećih bombi“, što je doprinelo nedavnim uspesima Moskve na bojnom polju, piše Vašington post. Velike bombe iz sovjetske ere, koje nose do pola tone eksploziva, opremljene su krilima i sistemima za navođenje koje im omogućavaju da lete na velike udaljenosti sa određenom preciznošću – dozvoljavajući ruskim avionima da ih ispuštaju dalje od ukrajinskih protivvazdušnih sistema.

Uz ruske bespilotne letelice, rakete i artiljeriju, klizeće bombe su dale novu razornu vatrenu moć ruskoj kampanji u istočnoj Ukrajini, a to pokazuje nedavno zauzimanje grada Avdijevke, što je prva velika pobeda Rusije u skoro godinu dana, navodi američki list.

Ukrajinci smatraju da je najefikasniji protivotrov za ovu sve veću rusku pretnju još uvek daleko: borbeni avioni F-16 američke proizvodnje od kojih ta zemlja tako očajnički zavisi.

Sa "klizećim bombama", koje su prvi put upotrebljene prošle godine, Moskva je pronašla neelegantno, ali efikasno rešenje da ospori ukrajinski otpor ruskoj nadmoći u vazduhu, koja postoji od početka rata. Iako Ukrajina ima protivvazdušnu odbranu, kao i neke lovačke avione, "klizeće bombe" omogućavaju Rusima da napadaju sa veće udaljenosti.

Bombe „nažalost imaju veoma veliku razornu moć“, rekao je Dmitro Lihovij, portparol ukrajinske vojske u istočnoj Ukrajini. Ove bombe „jednostavno uništavaju kuće i temelje koji se mogu koristiti za odbranu“.

Ukrajinske snage takođe koriste slične vođene bombe, uključujući i JDAM proizveden u SAD, koji je precizniji od ruske verzije, ali se koristi mnogo ređe.

Povećana upotreba avionskih bombi

Ruske "klizeće bombe" su nedavno pokazale svoju smrtonosnu korisnost u Avdijevki prošlog meseca, gde su odigrale ključnu ulogu u zauzimanju grada i njegovom svođenju na pocrnelu, bombardovanu ljušturu.

Maksim Žorin iz 3. odvojene ukrajinske jurišne brigade opisao je kako je 60 do 80 klizećih bombi padalo u njegovu oblast svakog dana, pišući na svom Telegram nalogu u toku same bitke.

„Ove bombe potpuno uništavaju svaku poziciju. Sve zgrade i strukture jednostavno se pretvaraju u jamu nakon udara jedne bombe”, napisao je on.

Konrad Muzika, direktor konsultantske kuće za odbranu sa sedištem u Poljskoj Rochan, rekao je da se broj ruskih vazdušnih napada na ukrajinske položaje - od kojih su većina koristili "klizeće bombe" - značajno povećao od sredine decembra, navodeći podatke iz Generalštaba ukrajinske vojske.

Od januara, Rusi su redovno izvodili više od 100 vazdušnih napada dnevno preko linije fronta. Četiri dana pre pada Avdijevke bilo ih je skoro 160, rekao je on.

"To zaista ništa ne košta Ruse“, rekao je Muzika. "Mislim da imaju mnogo ovih bombi i da im neće uskoro ponestati".

EPA  / EFE/ROMAN PILIPEY
EPA / EFE/ROMAN PILIPEY

„Ruske "klizeće bombe" su dobre za gradsko ratovanje, za napade na mesta poput Avdijevke, gde manje-više znate na koju oblast da ciljate“, objasnio je on. „I u nekom trenutku možete uništiti zgradu, ali u suštini nemate kontrolu koju ćete zgradu zapravo pogoditi".

Ruski vojni bloger "Vojni informator" potvrdio je u objavi od 2. marta na Telegramu da su ruski avioni „značajno povećali učestalost upotrebe vazdušnih bombi... na ukrajinskim položajima“, posebno oko Avdijevke, „što bukvalno ne dozvoljava ukrajinskim oružanim snagama da opstanu i dovodi do primetnih gubitaka u ljudstvu i teritoriji“.

Ova municija postaje sve veći problem za Ukrajince, smatra Mikola Bielieskov, vojni analitičar državnog Nacionalnog instituta za strateške studije u Kijevu.

Teška gvozdena konstrukcija bombi čini ih gotovo nemogućim za obaranje, rekli su ukrajinski zvaničnici, jer su sistemi protivvazdušne odbrane dizajnirani da detektuju rakete i projektile sa određenom putanjom, a ne da se suprotstave avionskim bombama.

"Pokušavamo da se borimo protiv njih sa ograničenim resursima koje imamo na raspolaganju“, rekao je Bielieskov. Jedna od najboljih opcija za "raščišćenje situacije za Ukrajinu" su avioni F-16, za koje se trenutno obučavaju ukrajinski piloti a koji bi mogli da budu raspoređeni već na leto.

F-16 sa najnovijim modifikacijama raketa vazduh-vazduh AIM-120 mogli bi da povećaju rizik "za ruske avione kada ili bace [klizeće bombe] ili se vrate nazad", rekao je on.

Obaranje aviona

Ukrajinske snage protivvazdušne odbrane kažu da su postigle niz uspeha usred ovog povećanog raspoređivanja ruskih vazdušnih snaga. Oni tvrde da su samo u februaru oborili 15 ruskih vojnih aviona, uključujući deset borbenih bombardera Su-34, dva borbena aviona Su-35 i avion za rano upozorenje i kontrolu A-50.

Međutim, ove tvrdnje nisu nezavisno proverene i izazvale su rašireni skepticizam kod nekih analitičara, koji upozoravaju da se ne koriste ukrajinske brojke.

"Preuveličane tvrdnje su uvek problem u dugoročnim operacijama", rekao je Džastin Bronk, stručnjak za vazdušno ratovanje i viši naučnik na Rojal junajted servisiz institutu u Londonu. On priznaje da su neki od aviona možda oboreni, ali takođe veruje da je moguće da su se neki spustili ispod radarskog dometa kako bi izbegli ukrajinsku vatru i tako nestali sa ekrana.

"Nismo videli veći pad vazdušnih napada", rekao je Muzika.

PROFIMEDIA / Lyashonok Nina/Ukrinform/ABACA / Abaca Press
PROFIMEDIA / Lyashonok Nina/Ukrinform/ABACA / Abaca Press

Međutim, britanski obaveštajci potvrdili su obaranje A-50, jednog od najtraženijih ciljeva ruske vazdušne flote, koji je opremljen sofisticiranim radarom za upozoravanje na dolazeću vatru.

Rusija nije prijavila obaranje aviona, ali je otac pilota A-50 objavio na ruskoj društvenoj mreži VKontakte da je njegov sin Aleksandar poginuo "u obavljanju vojnih dužnosti" dva dana ranije - na dan kada je A- 50 navodno oboren.

"Nestanak ovih aviona, makar i samo privremeno, dobar je znak za nas", rekao je portparol ukrajinskog ratnog vazduhoplovstva Jurij Ignat prošle nedelje na ukrajinskoj televiziji, dodajući da to pomaže vazduhoplovstvu "u izvesnoj meri" u praćenju ruskih aviona.

Institut za proučavanje rata sa sedištem u Vašingtonu saopštio je u sredu da "ruski avioni, izgleda, nastavljaju da izvode relativno visok nivo klizećih bombardovanja" uprkos tome što su ukrajinske snage navodno obarale ruske avione.

Ovo je "verovatno zbog činjenice da je ruska komanda odlučila da pozitivni efekti ovakvih vazdušnih operacija prevazilaze gubitke povezane sa obavljanjem takvih misija", navodi institut.

Ruske snage takođe sve više koriste "klizeće bombe" u oblasti Harkova, rekao je guverner regiona Oleh Sinjehubov na ukrajinskoj televiziji u utorak. Nedavno je na grad Kupjansk prvi put bačena navođena bomba sa kasetnom municijom, rekao je on.

"Ako pogledate situaciju pre 10 meseci, neprijatelj je veoma retko koristio navođene bombe", rekao je Sinjehubov. "Sada im je to prioritet."