Arhiva

Vodič za življenje u 2008.

Olivera Vukotić | 20. septembar 2023 | 01:00
Vodič za življenje u 2008, slogan je Publikumovog kalendara za predstojeću godinu. I ove godine, kao i tokom prethodnih četrnaest, ovaj svojevrsni brend, koji realizuju Umetnička grupa FIA i beogradska štamparija Publikum, pojavio se u koncepcijski izmenjenom ruhu. U ovogodišnjoj realizaciji tzv. Merača vremena učestvovalo je dvanaest autora i to iz Srbije, BiH, Afrike, Kanade, Velike Britanije, SAD i Slovenije. Glavni dizajner je Šon Adams, kurator je dizajnerka Debi Milman, koja je za promociju došla iz NJujorka, i ona zajedno sa Đorđem Milekićem i Nadom Rajičić čini urednički tim. Kao i svih prethodnih godina i Publikum kalendar za 2008. je ispunio očekivanja. Ima novu temu, formu i koncept, a ideja vodilja još iz 1993. kada je prvo izdanje ugledalo svetlost dana “da se predstave radovi visokog kvaliteta i kvalitetna štampa” i sada je ostvarena. Tokom prve decenije postojanja ovaj projekat je bio okrenut domaćoj sceni, tako da je u kalendaru radove predstavilo više od sto domaćih autora. Od 2005. kada su kalendar u celini dizajnirali i ilustrovali umetnici iz inostranstva i to Hjalti Karlson i Jan Vikler iz njujorškog studija “Karlssonnjilker” on postaje internacionalan. Od tada do danas, prisutna je nova koncepcija izdanja koja je u kalendaru za 2008. godinu dobila još jedan inovativni segment. Naime, u ovom izdanju je uvedena novina kod kalendarskih strana, tako da su gostujući dizajneri ilustrovali brojeve, kao uslovno rečeno sekundarni sadržaj svakog kalendara, dok je glavni dizajner Šon Adams, inače predsednik AIGA najstarijeg i najbrojnijeg udruženja profesionalnih grafičkih dizajnera u SAD, kreirao stranice kalendara. Odgovarajući na temu Vodič za življenje u 2008, Adams stvara ilustracije koje likovno vrlo jasno i lako korespondiraju sa publikom. Paralelno sa njima nalaze se i brojni upitnici, dosetke i slično, tako da sentence poput: “Bolje ikad neko nikad, ali nikad kasniti još je bolje”, “Vežbaj svaki dan”, “Imate probleme da postavite granice. Ako želite da ljudi prestanu da gaze po vama, moraćete da razvijete kičmu” itd. samo su neki od duhovitih odgovora na postavljenu paradigmu. Nasuprot njemu, dizajneri kalendarskih strana su kao kreativni izazov imali brojeve koji obeležavaju datume u mesecu. Dvanaest renomiranih gostujućih dizajnera i to: Marian Bantjes (Kanada), Luba Lukova (Bugarska), Mina Žabnikar (Slovenija), Čip Kid (SAD), DŽanping Hu (Kina), Gart Voker (Južnoafrička Republika), Vladan Srdić (Srbija), Big Aktiv (Velika Britanija), Fabrika (Bosna i Hercegovina), Mateo Bolonja (Italija), Elastični ljudi (SAD) i Igor Oršolić (Srbija) su dali svoj vizuelni vodič za uspešan život u 2008. sa motom da je “život u svakoj novoj godini poklon za sebe”. S obzirom na to da ovi autori uglavnom rade komercijalne projekte za njih ovo je bila prilika da svoj senzibilitet iskažu onako kako žele, neopterećeni bilo čime, dok je ideja univerzalne ljubavi i lepšeg života bila postavljena kao imperativ u realizaciji čitavog projekta. Navedene osobine govore u prilog tome da je kalendar u celini svojim rešenjima pomerio granice grafičkog dizajna i na taj način prevazišao funkciju Merača vremena, jer njegov značaj se sagledava upravo kroz postignutu kulturološku i edukativnu misiju. Publikumov kalendar je neprofitabilan projekat u kome autori ne dobijaju honorare, tiraž je ograničen (ove godine je 2008, sledeće će se povećati za jedan primerak i biće 2009. itd.) i ne može se kupiti, već se isključivo poklanja ličnostima i institucijama iz sveta umetnosti, kulture i medija u zemlji i inostranstvu. Ovaj jedinstveni dizajn-projekat, koji kao takav ne postoji u svetu, između ostalog, predstavlja sredstvo komunikacije između Srbije i sveta. Davne 1993. prva promocija Publikum kalendara održana je na ruševinama galerije “Sebastijan” u Beogradu pod simboličnim nazivom “Nemoguće”. Od tada do danas nesebičnim zalaganjem protagonista ovog projekta nastao je nacionalni brend za koji više ništa nije nemoguće. Ove godine Publikum kalendar obeležava petnaest godina postojanja i promocija kalendara za 2008. koja je priređena u Narodnom muzeju u Beogradu, ujedno je bila i prilika da se ovaj jubilej reprezentativno obeleži. Tim povodom od 5. do 10. decembra u Galeriji SANU biće priređena retrospektivna izložba, a 19. decembra sledi promocija kalendara u AIGA Nacionalnom centru za dizajn u Wujorku.