Arhiva

Pod maslinovom granom

Dragomir Zupanc | 20. septembar 2023 | 01:00
Sa 180 prijavljenih programa iz 31 zemlje, 88 produkcijskih i TV kuća, sa 4 kontinenta, na ovogodišnjem festivalu, domaćini i organizatori sa Izvršnim producentom Qiljanom Đinđinović na čelu, pokazali su da se istrajnošću i negovanjem veza sa svim bivšim učesnicima i nagrađenim autorima može sačuvati i dalje razvijati osnovni imidž festivala, zastupljen u jasnoj simbolici, maslini, kao zaštitnom znaku i glavnoj nagradi festivala. Ujedno, skoro kompletno međunarodni žiri, sa jednim predstavnikom iz Crne Gore, nije bio obavezan da stimuliše i nagrađuje regionalno bliske TV centre i njihove programe, jer se već sama selekciona komisija (J. Baljak iz Srbije, G. Todorović iz BiH i Z. Koprivica iz C. Gore), postarala da pročisti prijavljena TV ostvarenja, tako da je Makedonija od prijavljenih pet ušla u selekciju sa jednom, Hrvatska od 8, samo dve, Bosna i Hercegovina od 13 tek 4, Srbija od 17 samo šest, a Slovenija nije poslala nijednu emisiju na festival. Zato je Crna Gora od 6 prijavljenih, ušla sa pet u konkurenciju i bila zastupljena u sve tri kategorije, te izborila jednu maslinu za scenario Olovo- cinkana riba, Nataši Novović u kategoriji ekološkog filma. HTR je osvojila nagradu za fotografiju, Siniša Galar, u filmu Žena zmaj, reditelja Nebojše Slijepčevića, u najjačoj i najprisutnijoj kategoriji dokumentarnog filma. Igranim programom je dominirala italijanska i nemačka produkcija: Karavađo, RAI, odneo je nagradu za fotografiju, Vitorio Storara i glavnu ulogu, Alesio Boni. Nagrađeni su i klasični igrani filmovi, koje selekciona komisija nije eliminisala: Hajdemo u bioskop sutra, reditelja Mihala Kvecinskog iz Poljske, Krojačice, za glavne ženske uloge, bugarskog reditelja Ludmila Todorova. Dva nemačka reditelja, Bronzana maslina Johanesu Fabriku za Kućne istine i gran-pri festivala Adolfu Vinkelmanu za Nuspojave, pokazali su da žanr TV drame još opstaje i da ga treba i dalje negovati. Najveće nedoumice izazivaju dokumentarni filmovi, naročito oni monumentalne dužine, očigledno namenjeni bioskopskim prikazivanjima i filmskim festivalima. Žiri nije odoleo i nagradio kinesku Crvenu trku, koja traje više od 70 minuta, izvanrednu priču o pripremi kineskih devojčica i dečaka za olimpijsko gimnastičko takmičenje, nemački Oči u oči, (105 minuta), evokativna šetnja kroz istoriju nemačkog filma, oba namenjena drugačijoj percepcije od TV gledališta. Pravi televizijski proizvod, nastao kao istraživački postupak je Nada, izdaja, Ane Bekove, jedno novo viđenje događaja vezanih za intervenciju Varšavskog pakta na Čehoslovačku 1968. godine, gde do punog izražaja dolaze raritetni i prekomponovani arhivski televizijski materijali. Na samoj finalnoj večeri, posle dodele znamenja i nagrada, predsednik opštine Bar Žarko Pavićević i ministar kulture Crne Gore Branislav Mićunović, potpisali su protokolarni sporazum prema kome se Međunarodnom TV festivalu u Baru daje značaj manifestacije od izuzetne važnosti za razvoj kulturne saradnje Crne Gore i sveta. To je veliko priznanje osnivačima koji su razvijali ideju o povezivanju nacija i država, kao i domaćinima koji su istrajavali uprkos svim nedaćama i državnim prevratima da održe i festival i simbol kojim se predstavlja: maslinovu grančicu.