Arhiva

Metro - “laki” ili “teški”?

NIN | 20. septembar 2023 | 01:00
Po nalogu gradonačelnika Branka Pešića tokom 1973-1982. urađen je Projekat “METRO BEOGRAD” - inženjersko-arhitektonska i elektro-mašinska rešenja Prve etape Metro-sistema: 14,6 KM trasa, 16 metro stanica, 1,1 milijarda evra tokom osam godina izgradnje. Po nalogu gradonačelnika Zorana Đinđića tokom 1997-99. urađen je i revidovan projekat Metro-mosta na poziciji Nemanjine ulice: 50 miliona evra tokom 30 meseci izgradnje. Na predlog ministra za infrastrukturu inženjera Milutina Mrkonjića Nacionalni savet za infrastrukturu, kome predsedava predsednik Boris Tadić, je 19. novembra 2008. proglasio “METRO BEOGRAD” za razvojni projekat Srbije - državni prioritet broj 3. To znači da nadležnost i odgovornost da se izgradi Prva etapa Metro-sistema preuzima država Srbija (četiri ministarstva). Tako je bilo u svim glavnim gradovima država Evrope, zato što ni jedan glavni grad nema stručni, organizacioni i finansijski kapacitet da realizuje epohalni urbanističko-građevinski poduhvat kao što je Prva etapa Metro-sistema. Posle izgradnje Prve etape, nadležnost i odgovornost preuzima grad - koliko novca godišnje – toliko kilometara godišnje. Odluka Nacionalnog saveta, i izjava predsednika Borisa Tadića da, bez obzira na globalnu ekonomsku krizu - “razvojni projekti se moraju realizovati” izazva¬la je paniku u “centru otuđene moći”- Direkciji za građevinsko zemljište. Zašto paniku? Zato što most “žirafa” na Adi (projekat je još u završnoj fazi) kao deo Unutrašnjeg magistralnog poluprstena - nije razvojni projekat. Novac obezbeđen za “posao decenije” - basnoslovno skup most na Adi biće usmeren u razvojni projekat - Metro-most Zorana Đinđića - čija izgradnja će, prema izjavi ministra Mrkonjića, početi marta iduće godine i zapravo označiti početak izgradnje Beogradskog metroa. Panika, posebno zbog toga što su shvatili da im izmiče i “posao veka” - milijarda evra za izgradnju Prve etape metro-sistema, koju je 1997. bezrezervno podržao gradonačelnik Zoran Đinđić. Zato je Direkcija, u nameri da opstruira početak izgradnje metro-mosta, ali i razvojni projekat “METRO BEOGRAD” - lansirala izmišljenu dilemu: “laki” ili “teški” metro? i objavila da naši “stručnjaci za saobraćaj” sa prijateljima iz Španije već četiri godine, bez uvida stručne javnosti, “studiraju” i “planiraju” za Beograd - “tramvajski-laki-metro”!?! Kao građanin Beograda molim gradonačelnika Dragana Đilasa da spreči “moćnike” Direkcije u toj (zlo)nameri i tako omogući ministru za infrastrukturu Milutinu Mrkonjiću i državi Srbiji da se u narednih šest-osam godina izgradi Prva etapa metro-sistema, da i Beograđani žive u svom gradu kao stanovnici 62 grada Evrope u kojima se, ovog časa dok ovo pišem, kopaju tuneli za nove ili produžavaju postojeće metro linije... Branislav Jovin, član Akademije arhitekture Srbije