Arhiva

Samo razvojni projekti

NIN | 20. septembar 2023 | 01:00
Urbanističko-građevinska stručna javnost Beograda zatečena je izjavom gradonačel­nika Dragana Đilasa da: “izgradnja mosta preko Ade funkcioniše prema utvrđenoj dinamici, nema ozbiljnijeg kašnjenja koje bi ugrozilo rokove za završetak izgradnje mosta”. Očigledno, izjava je data da se pažnja javnosti usmeri na rokove izgradnje, a ne na opravdanost izgradnje mosta preko Ade. Stručna javnost je zatečena, tim pre, što gradonačelnik zna sve o mostu preko Ade; zna da je most deo Unutrašnjeg magistralnog poluprstena (UMP); da je UMP relikt ret­rogradnog Automobilsko-tramvajskog urbanizma iz 1982. “overen” u Generalnom planu 2003; da UMP (17,1 km) sa otkupom građevinskog zemljišta, treba da košta Beograđane najmanje 2,2 milijarde evra; zna da su 2001. potpredsednik IO grada i direktor Direk­cije za građevinsko zemljište ignorisali revidovani Projekat drumsko-šinskog metro-mosta na poziciji Nemanjine ulice, urađen po nalogu gradonačelnika Zorana Đinđića 1997; zna da je 2003-2004. formirana interesna grupa “Sedmorica nedodirljivih”, koja raspisuje Međunarodni konkurs za most preko Ade; koja šest godina ignoriše upozore­nja stručnih asocijacija - da je most nefunkcionalan, pretenciozan i basnoslovno skup; da će se od dva zagušena savska mosta dobiti i treći zagušeni savski most; da se nov­cima za most “Sedmorice nedodirljivih” može, kako kaže ministar Mrkonjić, da izgra­di drumsko-šinski metro most Zorana Đinđića (prepoloviće saobraćaj na Gazeli i Brankovom mostu) i drumsko-železnički most “Vinča” (oslobodiće Savski amfiteatar); da se kulminacija osionosti interesne grupe dogodila u izbornoj kampanji (9. april 2008.) kada je potpisan ugovor o izgradnji mosta (40 meseci i 118,6 miliona evra, bez navoznih konstrukcija i priključaka na uličnu mrežu koje koštaju najmanje još toliko) sa POR iz Austrije i SCT iz Slovenije. Posebno zabrinjava što gradonačelnik vrlo dobro zna - da su okolnosti, od dana ka­da je potpisan ugovor o izgradnji mosta do danas - promenjene, i to ne samo u zemlji već i na planeti Zemlji; da sve zemlje sveta, zbog svetske ekonomske krize (SEK-a), zavode radi­kalnu štednju; zna za izjavu predsednika Borisa Tadića da, bez obzira na SEK-u, Srbija ne sme da stane, “mora se investirati u razvojne projekte”; zna da je 19. novembra 2008. Nacionalni savet za infrastrukturu (predsedava Boris Tadić) proglasio Metro Beograd (sa Metro-mostom Zorana Đinđića) za razvojni projekat Srbije. Iako grado­načelnik sve ovo zna, umesto da zaustavi - dozvoljava da izgradnja mosta “Sedmorice nedodirljivih” - “funkcioniše prema utvrđenoj dinamici!? Da li je Beograd Srbija, ili je Beograd - feud “Sedmorice nedodirljivih”? Arhitekta Branislav Jovin