Arhiva

Javne tajne svetske diplomatije

NIN | 20. septembar 2023 | 01:00
Sajt Vikiliks počeo je da objavljuje američku diplomatsku prepisku. Od nedelje 28. novembra uveče, do utorka, 30. novembra ujutro, objavljeno je 226 od najavljenih 251.287 dokumenata - preko 240.000 depeša iz ambasada i konzulata širom sveta i oko 8.000 instrukcija iz Stejt departmenta. Ako se za depeše iz diplomatsko-konzularnih predstavništava možda može reći da predstavljaju jedno moguće viđenje, ne nužno i zvanični spoljnopolitički stav SAD, to se ne može reći za uputstva koja nose potpis državne sekretarke. Ona svedoče o pragmatičnosti i sistematičnosti: tu se od diplomata traži da u Vašington redovno dostavljaju tačno određene podatke o uticajnim ili potencijalno uticajnim ličnostima u zemljama domaćinima, bez preteranog obaziranja na poštovanje privatnosti. Bezgraničnost vere u najsavremeniju tehnologiju i suvereno američko vladanje njome skoro da je dirljivo: podatke, kaže se u uputstvima, treba dostavljati u elektronskom vidu, ako je mogućno na kompakt-disku, a čak su i depeše u kojima se tvrdi da je zemlja-domaćin, u konkretnom slučaju Kina, angažovala čitave timove profesionalnih hakera da provaljuju u kompjutere američkih vlasti, njihovih zapadnih saveznika i dalaj-laminog aparata, upućivane elektronskim putem. Objavljivanje materijala, već proglašeno terorističkim napadom na SAD i ceo svet, moglo bi da potraje nekoliko nedelja. Demantovanje raznih tvrdnji i utisaka, kao i uveravanja da niko i nikada neće pokvariti uspostavljena savezništva, potrajaće nešto duže. Najviše vremena biće potrebno da se objasni da se diplomatija, ni u sasvim pojednostavljenom vašingtonskom viđenju koje je Vikiliks sada izneo na videlo, ne može svoditi na uredno arhiviranje otkrića do kojih se dolazi sitnim doušništvom, špijunskim trikovima i pomnim iščitavanjem žute štampe. Za takvu predstavu o diplomatiji ne može se kriviti Vikiliks. 13. avgust 1979, 04:58 Poverljivo Teheran 08980 Predmet: Pregovori (...) Pregovori u koje je ambasada odnedavno uključena, a koji se odnose na različite teme, od bezbednosti našeg objekta do načina izdavanja viza (...) osvetljavaju nekoliko specifičnih karakteristika našeg rada u persijskom okruženju. U nekim slučajevima, teškoće sa kojima smo suočeni delimično predstavljaju odraz posledica iranske revolucije, ali mi verujemo da su kulturne i psihološke osobine koje leže u osnovi prirode tih teškoća relativno konstantne i da će takve ostati i u budućnosti. S tih razloga, sugerišemo da se sledeća analiza koristi kako za obaveštavanje zvaničnika američke vlade, tako i za obaveštavanje predstavnika privatnog sektora koji posluju sa ovom zemljom i u njoj. Možda je osnovni dominantni aspekt persijske psihe egoizam. Koreni tog egoizma leže u dugoj iranskoj istoriji nestabilnosti i nesigurnosti usled koje je glavnu ulogu poprimio instinkt za samoodržanje. Praktična posledica je gotovo potpuna zaokupljenost Persijanaca samima sobom, što ostavlja malo prostora za razumevanje stanovišta drugih.(...) Druga strana ove psihološke medalje, koja ima iste istorijske korene kao i persijski egoizam, jeste osećaj nelagode zbog prirode sveta u kome žive. Persijsko iskustvo uči da ništa nije trajno i da neprijateljskih snaga ima na pretek. U takvom okruženju svaki pojedinac mora neprestano biti na oprezu kako bi našao način i mogućnost da se zaštiti od nedobronamernih snaga koje bi mu inače naudile. Zato smatra da ima pravo da koristi gotovo sva sredstva koja su mu na raspolaganju da bi iskoristio svaku takvu mogućnost. (...) U potpisu: Laingen (Brus Laingen, rođen 1922, otpravnik poslova ambasade SAD, dva i po meseca posle ove depeše zarobljen i kao jedan od američkih talaca proveo 444 dana u zatočeništvu. Državni sekretar u to vreme bio je Sajrus Vens, predsednik – DŽimi Karter. Laingen je docnije bio na čelu Diplomatske akademije SAD. Penzionisan 1987) 16. jun 2009, 21:39 Tajno Stejt department 062392 Nije namenjeno strancima Predmet: Izveštavanje i potreba za prikupljanjem podataka: Bugarska 1. Ova depeša sadrži integralni tekst nove Nacionalne direktive za prikupljanje obaveštajnih podataka o ličnostima u Bugarskoj, kao i zahtev za dalje izveštavanje DOS o biografskim podacima koji se odnose na Bugarsku. (...) Službenici koji podnose izveštaje treba u njih da unesu što je mogućno više sledećih informacija o ličnostima koje su na ovaj ili onaj način povezane sa Bugarskom: funkcija i naziv organizacije; ime, funkcija i ostale informacije na vizit-karti; brojevi telefona, mobilnih telefona, pejdžera i faksova; sve što se odnosi na informacije o mogućim kontaktima, kao što su telefonski imenici (na kompakt-disku ili u elektronskom formatu, ako je mogućno), kao i listinge elektronske pošte; internet i intranet pseudonimi, imejl adrese, identifikacija za veb-sajt - URL; brojevi kreditnih kartica; brojevi računa u avio-kompanijama čije se usluge često koriste; plan i program rada i ostali relevantni biografski podaci. (...) Ciljevi, strategije, napori, odgovornosti nacionalnih rukovodilaca. Filozofija i motivi koji leže u osnovi ciljeva, strategija i napora nacionalnog rukovodstva. Identiteti, motivi, uticaji i odnosi među glavnim savetnicima, pristalicama i protivnicima. Načini odlučivanja, uključujući tu i razlike u tim načinima u različitim okolnostima. Odnosi među pojedinim nacionalnim institucijama, uključujući tu predsednika, premijera, ministre, savet za nacionalnu bezbednost i odbranu, obaveštajne i bezbednosne službe, zakonodavstvo, državnog tužioca i pravosuđe. Korupcija među visokim funkcionerima, uključujući tu van­budžetske finansijske prilive kao podršku visokom rukovodstvu. Izvori finansiranja političkih kandidata i vladini planovi i napori za obezbeđivanje transparentnosti finansiranja. Podrška javnosti vlastima ili otpor tim vlastima, kao i vladina strategija i taktika za povećanje, održavanje i vršenje vlasti. Procena, ranjivost, karakteristike ličnosti, finansijski, zdravstveni i biometrijski podaci o sadašnjim i budućim liderima i savetnicima. Politički razvoj i demokratska reforma. (...) Opredeljenje vlade i javnosti za zaštitu i jačanje predstavničke vlasti, vladavine prava, slobode štampe, verskih sloboda, privatne svojine i individualnih sloboda i planovi i napori za njihovu zaštitu i jačanje. Političke mere i napori koji se preduzimaju radi sprovođenja političkih, pravosudnih, ekonomskih, socijalnih i obrazovnih reformi. Planovi i programi za upravljanje percepcijama, uključujući tu i upravljanje percepcijama kroz medijsku manipulaciju. Uvreženi stavovi, razvoj političkog, filozofskog i regionalnog identiteta. Identifikacija, uloge, ciljevi i sastav značajnih društvenih grupa, kao što su nevladine organizacije. Zbivanja u političkim strankama i blokovima. Detalji o unutrašnjem životu i funkcionisanju vodećih političkih stranaka. Snaga i vitalnost političkih stranaka. Informacije o opozicionim i o ekstremističkim grupama, uključujući i podatke o domaćoj i stranoj podršci. (...) Dokazi o bugarskoj zloupotrebi sredstava iz evropskih finansijskih fondova i podaci o naporima vlasti da obezbede transparentno upravljanje finansijskom pomoći. Detalji o formalnim i neformalnim savezništvima između Bugarske i drugih država EU, uključujući planove i napore za saradnju o pitanjima od zajedničkog interesa. Planovi i napori za saradnju sa regionalnim susedima, članicama EU, nedržavnim akterima koji mogu da utiču na politiku EU. Odgovor na napore Rusije da preko Bugarske utiče na politiku EU. (...) Telekomunikaciona struktura i informacioni sistemi. Trenutne specifikacije, slabe i jake tačke, kao i planirano unapređenje nacionalne telekomunikacione infrastrukture i informacionih sistema, mreža i tehnologija koje koriste civilne i vojne vlasti, uključujući i obaveštajne i bezbednosne službe. Način na koji nacionalno rukovodstvo koristi telekomunikacionu infrastrukturu i informacione sisteme i stepen zavisnosti od te infrastrukture i tih sistema. Detalji o nacionalnoj i regionalnoj telekomunikacionoj politici, programima, propisima i obuci. (...) U potpisu: Klinton 16. april 2009, 14:11 Oznaka: Tajno, Stejt department 037561 Nije namenjeno strancima (U okviru Nacionalne direktive za prikupljanje obaveštajnih podataka o ličnostima odgovarajuća depeša je poslata i ambasadama u Demokratskoj Republici Kongo, Burundiju i Ruandi. Traženi podaci o ličnostima koje žive u oblasti Velikih jezera u Africi detaljniji su od onih traženih o viđenijim Bugarima.) (...) Dinamika rukovođenja i procesi odlučivanja ključnih civilnih i vojnih funkcionera; uticaj korupcije i nepotizma na odlučivanje. Status odnosa među najvišim rukovodiocima zemalja afričkih Velikih jezera, posebno između Kigalija i Kinšase i Kampale i Kinšase. Planovi i namere u vezi sa političkim nasleđem, uključujući postizbornu tranziciju; naznake planiranja državnih udara. Uticaj lidera na javno mnjenje i osećanja javnosti. Uticaj koji na vlast imaju rukovodstva verskih organizacija, interesne grupe, etničke grupe i vojska. Uloga vojske, obaveštajnih službi i bezbednosnih struktura na nacionalnu politiku i kontrola koju one imaju nad vladinim ustanovama i paradržavnim organizacijama. Politika i akcije rukovodstva koje izazivaju političku nestabilnost ili ekonomsko pogoršanje ili se sprovode u odgovor na nestabilnost i ekonomsko pogoršanje. Finansijski resursi i lični odnosi rukovodstva. Vladini stavovi i stavovi javnosti o uticaju korupcije i kriminala na unutrašnju stabilnost i razvoj i dokazi tog uticaja. Informacije o političkoj stabilnosti, izvorištima nestabilnosti i prirodi izazova za delotvorno upravljanje. Vladini planovi i napori za odgovor na pretnje političkoj stabilnosti; strategije za postupanje prema prisutnom nezadovoljstvu u javnosti. Promene u ključnim ministarstvima i snagama bezbednosti, uključujući tu personalnu dinamiku, plemensku politiku i frakcije. Detalji o identitetu, motivima, uticaju i odnosima među glavnim savetnicima. Biografski i biometrijski podaci, uključujući tu podatke o zdravstvenom stanju, mišljenjima o SAD, obrazovanju, etničkoj pripadnosti (plemenskoj i/ili klanovskoj pripadnosti), znanju jezika ključnih i novih političkih, vojnih, obaveštajnih, opozicionih, etničkih, verskih i preduzetničkih lidera. Podaci treba da sadrže i adrese elektronske pošte, telefonske brojeve i brojeve faksa, otiske prstiju, fotografije, DNK i snimak dužice. (...) 31. jul 2009, 20:24 Tajno Stejt department 080163 Nije namenjeno strancima Nacionalna direktiva za prikupljanje obaveštajnih podataka o ličnostima primenjena na Ujedinjene nacije, obuhvata biografske i sve biometrijske karakteristike ključnih zvaničnika svetske organizacije. (...) Telekomunikaciona infrastruktura i informacioni sistemi: sadašnje tehničke specifikacije, fizičke karakteristike i planirana poboljšanja telekomunikacione infrastrukture i informacionih sistema, mreža i tehnologija koje koriste najviši zvaničnici (UN) i njihovi saradnici. Detalji o komercijalnim i privatnim VIP mrežama koje se koriste za zvaničnu komunikaciju, o predviđenim poboljšanjima, merama bezbednosti, šiframa i lozinkama (...). Telefonski brojevi i mejlovi najviših zvaničnika, zaštićeni telefonski brojevi/imenici; brojevi koji se koriste za glasovnu poštu, video i telekonferencije, bežične komunikacione sisteme, mobilne sisteme i sisteme personalnih komunikacija. Informacije o hakovanju ili drugim bezbednosnim incidentima koji su se odnosili na UN mreže. Najznačajnije osoblje službe koja održava komunikacije i kompjutersku mrežu u UN. (...) Informacije o sadašnjoj i budućoj upotrebi komunikacionih sistema i tehnologija u radu zvaničnika ili organizacija, uključujući način na koji oni koriste mobilne mreže, mobilne satelitske telefone, VSAT, pejdžere, pripejd kartice, šifre i šifarnike, kablovsku mrežu i mrežu optičkih vlakana. U potpisu: Klinton Prevela i priredila: LJiljana Nedeljković Cenkanje oko Gvantanama Američki diplomati vrše pritisak na ostale zemlje da prihvate zatvorenike iz Gvantanama. Tako je Sloveniji rečeno da mora da preuzme jednog zatvorenika ako želi susret predsednika Tirka sa predsednikom Obamom, dok su ostrvskoj državici Kiribati ponuđena tri miliona dolara da preuzme Ujgure, kineske državljane muslimanske veroispovesti. NJujork tajms, pozivajući se na Vikiliks, navodi da postoji i depeša iz koje se vidi da američki diplomati poručuju da bi za Belgiju preuzimanje jednog broja zatvorenika iz Gvantanama predstavljalo „jeftin način za sticanje značajnog mesta i uloge u Evropi”. Vlada predsednika Boruta Pahora odmah je demantovala tvrdnje o nagodbi s Vašingtonom.