Arhiva

Festival bez slogana

Miljan Paunović | 20. septembar 2023 | 01:00
Za nepunih nedelju dana, 15. septembra, u Beogradu počinje 44. BITEF. I ove godine, publika će moći da pogleda neke od najboljih predstava iz svetske ali i domaće produkcije. U intervjuu za NIN, Anja Suša, koselektorka BITEF-a, kaže da će se i ovaj BITEF razlikovati od prethodnog, jer mu to daje na vitalnosti i jedinstvenosti. Ovogodišnji festival ima malu novinu, prvi put posle dužeg vremena, ako se izuzmu prvih nekoliko festivala, BITEF je bez slogana. Zbog toga on predstavlja jednu vrstu izazova publici, ali i pozorišnoj i kulturnoj javnosti. Publika se poziva na direktan dijalog sa selekcijom glavnog programa, a istovremeno se festival na taj način preispituje i redefiniše, što može biti veoma dinamičan i koristan proces. Iako nema slogan, BITEF je i te kako svestan svih tema na koje upućuju predstave iz glavnog programa. Nakon predstave program se ne završava. Šta još očekuje publiku? Još jedan novitet su tematski razgovori posle predstava, sa njihovim stvaraocima uz promenjen način komunikacije. Naime, osim učesnika i kreatora predstava, u debatama će učestvovati i po dve osobe iz različitih struka – svi zajedno govoriće o određenoj temi. Smatram da će i ovi razgovori, koji će sigurno biti intelektualno inspirativni, biti podjednako zanimljivi kao i predstave koje su im povod. Na osnovu kojih kriterijuma ste izabrali ovogodišnje predstave za glavni program? BITEF nikada nije bio tematski festival, u smislu da se prvo definiše tema, pa da se potom biraju predstave, pa će i ove godine publika uživati u najboljim i najrespektabilnijim pozorišnim produkcijama iz aktuelne internacionalne teatarske ponude. Deo programa posvećen je i jubileju 150 godina od rođenja Antona Pavloviča Čehova? BITEF će se odužiti velikom ruskom piscu sa dve velike predstave. Komad “Ujka Vanja” izvešće Dojčes teatar iz Berlina, u režiji nedavno preminulog reditelja Jirgena Goša, i predstavom “Tri sestre” reditelja Jurija Pogrebničkog iz Moskve. Organizovaćemo i međunarodnu tribinu posvećenu scenskoj interpretaciji Čehova u XXI veku, koju moderira Ivan Medenica, a u kojoj će učestvovati eminentni pozorišni teoretičari i praktičari stručni za ovu temu, iz zemlje i inostranstva. Šta biste vi preporučili posetiocima da obavezno pogledaju? Naravno, svih deset predstava bi trebalo da se pogledaju. Ali, ko nema mogućnosti za to, ne bi nikako trebalo da propusti pomenutog “Ujka Vanju”, predstavu “T.E.O.R.E.M.A.” teatra iz Varšave, i naravno predstave belgijskog reditelja Jana Lauersa “Izabelina soba” i “Kuća jelena”.  Program 15/16. septembar - Izabelina soba Jan Lauers i Nidkompani, Brisel, Belgija Režija, tekst i scenografija: Jan Lauers (Jan Lauwers) 16/17. septembar - Frankenštajn-projekt Kornel Mundruco/Ivet Biro (Kornél Mundruczó/Yvette Biró), Budimpešta, Mađarska Režija: Kornel Mundruco 17. septembar - Kuća jelena Jan Lauers i Nidkompani, Brisel, Belgija Režija, tekst i scenografija: Jan Lauers (Jan Lauwers) 18/19. septembar - Tužni tropi Kompanija Virđilio Sijeni, Firenca, Italija Inspirisano „Tužnim tropima“ Kloda Levi-Strosa Ideja, koreografija, scenografija: Virđilio Sijeni (Virgilio Sieni) 19. septembar - Ujka Vanja Dojčes teatar, Berlin, Nemačka A. P. Čehov: Režija: Jirgen Goš (Jürgen Gosch) 20. septembar - Ko bi hteo mamu kao moju STANICA servis za savremeni ples Koncept i koreografija: Dalija Aćin 21/22. septembar - Po Pjeru Paolu Pazoliniju TR Varšava, Varšava, Poljska T.E.O.R.E.M.A. Režija i tekst: Gžegož Jažina (Grzegorz Jarzyna) 22. septembar - Spomenik G2 Maska i Mestno gledališče ljubljansko, LJubljana, Slovenija Dušan Jovanović, Janez Janša: Režija: Janez Janša, Dušan Jovanović 23. septembar - Bahantkinje Narodno pozorište, Beograd, Srbija Euripid: Režija: Stafan Valdemar Holm (Staffan Valdemar Holm) 24/25. septembar - Tri sestre Moskovski teatar OKOLO kraj kuće Stanislavskog Moskva, Rusija A. P. Čehov: Režija: Jurij Pogrebničko