Arhiva

Švedska revolucija

Ivan Radojčić | 20. septembar 2023 | 01:00
Reći da su Šveđani poznati po pročišćenom i mudrom dizajnu je opšte mesto i kulturološki pleonazam. Sve što dođe sa potpisom Made in Sweden prepoznaje se po utreniranoj funkcionalnosti, formi bez suvišnih detalja, pouzdanoj izradi i vanvremenskom, harmonično kosmopolitskom duhu. U modnom smislu, više nego ikad u poslednjih deset godina, sad je ultimativno švedski trenutak. Jasne linije, belina uz jarke osnovne boje, minimalizam… Čak i kreatori od kojih to ne biste očekivali u aktuelnim kolekcijama pokazuju veliko poštovanje prema skandinavskom razmišljanju. Gde god da pogledate na modnim revijama, sve je lišeno sitnih detalja, ali sa jakim akcentima. Trendspoteri (ljudi kojima je posao da primećuju i predviđaju trendove) kažu da je Švedski novi talas počeo još prošle godine kada je ova zemlja ponovo podsetila planetarnu pop kulturu na svoju kreativnost. Od pisca Stiga Lašona, preko mlade i zapažene pevačice Robin, pa do filma Pusti pravog da uđe (horor romansa, rimejk švedskog filma Låt den rätte komma in). Naravno jedan od postulata švedskog pristupačnog i prijemčivog stila je masovni modni magnat, kompanija H&M, koja pored svojih linija u poslednjih nekoliko godina praktikuje i saradnju sa prestižnim modnim kućama, gde se kao rezultat dobija vrhunski dizajn po cenama za srednju klasu. Ove jeseni najavljuju mini kolekciju Donatele Versače, sa prepoznatljivom ikonografijom upadljivog glamura koji je kao zaostavštinu ostavio njen brat Đani. Očekuje se sve ono što karakteriše Versače potpis: koža, printovi, boja i - preterivanje! Tajming za kolekciju je perfektan, s obzirom na to da je Ledi Gaga, simbol stila „na ivici“, odenula vintage Versače u novom spotu. H&M je nedavno pokrenuo i liniju tekstila i detalja za kuću koja ozbiljno konkuriše njihovim „zemljacima“, Ikeji. Ako su H&M i Ikea „stara švedska škola“, jedan od svetlih primera tamošnjeg novog stilskog poretka je brend Acne. Naziv se ne odnosi na bubuljice neo je skraćenica od Ambition to create novel expressions. NJihov džins je oštrog kroja, kao da je sečen laserom, a materijali su vrhunski tretirani. Ovaj brend je odnedavno dostupan i u Beogradu tako da se „modni stokholmski sindrom“ širi i do nas.