Arhiva

Spoj neba i zemlje

Marko Lovrić | 20. septembar 2023 | 01:00
Spoj neba i zemlje
Osmehnuti aligator Močvarko biće prvi crtani junak predstojeće bliske saradnje „Diznija“ i „Jutjuba“, a mogao bi da bude i njen simbol – dobroćudnog lika, ali spreman da proždre svaki komad tržišta koji mu prođe na dohvat čeljusti. Kompanije „Jutjub“ i „Volt Dizni“ sklopile su dogovor koji oboma medijskim „teškašima“ skoro pa garantuje dobit, ali i ilustruje da tržište ume da dovede u postelju zaista neobične partnere. „Dizni“ i „Jutjub“ nisu, naravno, jedno drugom neznanci. Sarađuju već od 2009. godine, kada je „Dizni“ preko najpoznatijeg internet video-servisa počeo da plasira promotivne isečke svojih radova. Novi sporazum titana, međutim, nešto je sasvim drugo. „Jutjub“ će od sledeće godine nuditi kompletne epizode ekskluzivnih „Diznijevih“ animatorskih poduhvata. Za početak, ove će dve kompanije uložiti između deset i 15 miliona dolara u animiranu seriju o Močvarku. Simpatični reptil, nadaju se i jedni i drugi, imaće dovoljno dugačak rep da poveže ono najbolje iz njihovih kuća. Partneri „Produbićemo svoju vezu sa Diznijem kako bismo Jutjubu doneli novu, porodičnu zabavu. Dizni će imati svoj kanal na kome će emitovati i već postojeći materijal i nove kratkometražne programe koje će sam producirati. Sve će ovo u SAD postati dostupno početkom sledeće godine, a potom se zakotrljati internacionalno“, kaže za NIN Marta Jozvjak, menadžer odnosa sa javnošću „Jutjuba“ i njegove matične kompanije, „Gugla“. Planetu kojom „Diznitjub“ treba da se zakotrlja ovaj neobični spoj zabavlja i pre nego što je lansirao prvi crtać, jer je izazov pronaći dva medijska velikaša za koje bi se pre moglo reći da su „nebo i zemlja“. Sa jedne strane potpisanog ugovora nalazi se Diznijeva imperija, koja svoje astronomske prihode, naravno, u velikoj meri duguje autorskim pravima. Sa druge, pak, stoji ime čija popularnost – bez obzira na manje ili više ozbiljne pokušaje da to spreči – u najvećoj meri potiče od toga što svojim korisnicima omogućuje da na autorska prava veselo zaborave. Takođe, bez obzira na to što danas u svom posedu ima mnoštvo medija koji nisu prevashodno namenjeni deci – uključujući tu i čuvenu „Ej-Bi-Si“ informativnu mrežu – Diznijevo čedo svetski je proslavila ideja čedne zabave za celu porodicu. „Dizni“ je, naposletku, kompanija koja je više puta menjala svoje crtaće kada se nekom zaludniku činilo da u njima vidi ma kakvu seksualnu aluziju. „Jutjub“ je, pak, u poređenju sa „Diznijevim“ konceptom „bezbednog dvorišta iza kuće“, prava gradska ulica, sa svim njenim dobrim, ali i lošim stranama, pa na njemu ima mesta i za nasilje i za vulgarnost i za drugi sadržaj namenjen „samo starijima od 18 godina“. računica Pa, ipak, saradnja neba i zemlje na tržištu je savršeno logična i obe kompanije u drugoj traže ono što im nedostaje kako bi povećale profit. „Dizni“ ponekada deluje kao dinosaurus koji nije bio spreman za doba interneta. Vebsajt na kome Voltovi naslednici nude svoja ostvarenja često biva kritikovan kao nepregledan, spor i opterećen reklamom, te posetioce gubi tako brzo da sva zvona zvone na uzbunu. Za manje od godine, mesečna poseta www.disney.com pala je sa 17,9 na 12,7 miliona posetilaca. Zbog tih i drugih onlajn promašaja, „Dizni“ je izgubio jezivih 300 miliona dolara za samo 365 dana. NJihovi neobični partneri, pak, mogu da računaju na više od 800 miliona poseta mesečno, pa ako i samo svaki deseti korisnik „Jutjuba“ posveti „Dizniju“ nešto pažnje, Miki Maus će biti na dobitku. Najveći internet video-servis takođe ima šta da dobije od Mikijeve družine. Roditelji često nisu oduševljeni idejom da decu puštaju na „Jutjubovu“ ulicu, a sama činjenica da će na njoj od sledeće godine biti vidan „Diznijev“ logo mogla bi to da promeni. Takođe, prkošenje autorskim pravima „Jutjub“ plaća time što brojne medijske grupe ne žele da mu povere svoje radove, pa na njegovoj internet teritoriji često nedostaje profesionalnih filmova, crtaća i drugih medijskih zanimacija kojih „Dizni“ ima u izobilju.