19.05.
2024.
Iva je iz Kruševca otišla u fabriku ribe na Aljasci: Za mesec zaradiš 10.000 dolara, ali još pamtim šta se kolegi desilo
Iva je iz malog mesta u Srbiji otišla da radi na drugi kraj sveta.
Kad je pretprošlog leta otišao od nas Jovan Hristić, jedan od najznačajnijih srpskih pesnika, dramatičara, esejista i kritičara u drugoj polovini DŽDŽ veka, iz toga što je Radio-televizija Srbije o tome izvestila tek posle tri dana, tek u svom trećem dnevniku, tek na više puta ponovljene intervencije iz kulturne javnosti, moglo se zaključiti da smo ga odmah počeli predavati nezasluženom zaboravu.
Međutim, da nije zaboravljen čim je umro, pokazuje i ponovno izvođenje njegove drame “Terasa” u jednom od naših vodećih, centralnih pozorišta. Taj repertoarskii potez, ni prigodan, ni diktiran komercijalnim interesom, dokazuje još nešto: da naše pamćenje, bar u pozorišnom svetu, nije tako nedozvoljivo kratko kako se obično misli da jeste. A njegov značaj je pre svega u tome što omogućava najnovijoj generaciji gledalaca da upozna jedan veoma specifičan komad, atipičan i u opusu Jovana Hristića, i u čitavoj srpskoj dramskoj književnosti.
Tu dramu o smrti, nezaobilaznoj priči u gotovo svakom velikom literarnom delu, rediteljka Tanja Mandić-Rigonat je postavila u odgovarajući, redukovan pa ipak i vrlo sugestivan dekor Aleksandra Denića. Ona je, na suncem obasjanoj verandi mediteranske kuće, ispod koje neprestano šumi more, prikazala neuspelo, sumorno letovanje četvoro mladih ljudi, dva muškarca i dve žene, od kojih jedna umire, koji su jedno drugom supružnici, prijatelji, čak možda i tajni ljubavnici. U stvari, rediteljka je na takvoj pozornici oštro suprotstavljala telesno i nematerijalno, obnažena tela, ležernu odeću turista i rekvizite za morsku zabavu s večnim materijalima, sa kamenom, peskom i vodom, s azurnim, nesamerljivim nebeskim svodom. I time je, posredno, publici predočavana, baš kako zahteva i Jovan Hristić, čovekova samerljivost i trošnost.
Ali, rediteljkin nesrećan izbor glumaca je doveo u predstavi do izvesnog udaljavanja od osnovne teme u komadu, od teme o neizbežnom dolasku smrti. Za tumače glavnih likova, Olge i Vladana, ona je uzela Nadu Šargin, koja nije uspevala da izrazi tanana, promenljiva, melanholična duševna raspoloženja žene svesne da su joj dani odbrojani, i Nenada Jezdića, čija je gluma bila neuporedivo ubedljivija, ali je pomerala težište predstave na prikaz pojedinačne, privatne drame jednog ambicioznog, neostvarenog čoveka, tako patetičnog u svojoj beznačajnosti. To udaljavanje, ali i utisak da pred nama nije živa, harmonična dramska celina, pojačavali su Igor Filipović, u ulozi Ivana, i Marija Jakšić, kao Vera, glumom opterećenom ili prekomernom dozom verbalne deklarativnosti ili na silu odglumljenom frivolnošću.
Još jednom smo se uverili da naoko jednostavne, a u suštini kompleksne i suptilne drame kakva je i “Terasa” Jovana Hristića, imperativno traže da ih na scenu prenese moćna glumačka ekipa, glumci do u tančine upoznati s tajnama psihološkog pozorišta, koji su rečiti i kad govore i kad ćute, čija lična ubedljivost sama po sebi produbljuje i likove koje igraju i opis ljudske sudbine u celini.
20.05.
2024.
Helikopter je nestao u gustoj magli u nedelju popodne, a potraga je bila otežana vremenskim uslovima i nepristupačnim terenom.
15.05.
2024.
Kineski predsednik otišao je iz Srbije, ostavivši nam Sporazum o slobodnoj trgovini i još tridesetak ugovora u crvenom kožnom povezu.
15.05.
2024.
I dok prodaja prosečnih stanova beleži stagnaciju, već treći kvartal zaredom raste kupovina luksuznih stanova i vila u Srbiji.
20.05.
2024.
Moskva je zaradila 3 milijarde evra kroz rupu u sankcijama koja omogućava Turskoj da promeni oznaku ruskog gasa i da ga šalje dalje.
20.09.
2023.
Pitanje je kako je najlakše ostvariti obećanu predaju Kosova, a da ne bude velike štete po armaturu vlasti? Pa u haosu, kako je to uradio Milošević sa krajiškim Srbima. Može biti da zato Vučić sad najavljuje potencijalni egzodus Srba sa Kosova
20.09.
2023.
Šta očekivati u zemlji u kojoj je u nedelju na Pinku prilog o gazdi te televizije Željku Mitroviću trajao deset puta, a u ponedeljak dva puta duže nego o sukobima na severu Kosova u kojima je poginulo najmanje pet, a ranjeno duplo više ljudi