Arhiva

Muke španskog servisa

Vladimir Stanković za NIN iz Barselone | 20. septembar 2023 | 01:00
Muke španskog servisa
Na španskom TV-nebu postoji 7 televizija sa, što bi se kod nas reklo, nacionalnom frekvencijom. Neke od njih imaju više kanala, među njima je i državna TV Espanja koja uz redovni prvi i drugi program ima još nekoliko tematskih, od kojih su najvažniji informativni „24 časa“ i sportski „Teledeporte“. Postoji još 27 javnih kanala takozvanih autonomnih ili regionalnih televizija, ali mnogi od njih ne dostižu ni 1% audijencije. Više je reč o političkim nego o komercijalnim kanalima i samo u Kataloniji i Galiciji, regionima sa lokalnim jezikom, gledanost prelazi 10%. Sve televizije primorane su da zbog krize štede na sve strane ali čini se da je daleko najteža situaciji u državnoj TV Espanja koja ove godine mora da uštedi 200 miliona i budžet sa 1,2 milijarde svede na milijardu evra. Španski javni servis dosta liči na srpski: postoje 2 kanala, prvi je rezervisan za informativne i dokumentarne programe, najbolje serije i filmove itd. dok na drugom ima obrazovnih emisija i dosta sporta. Postoje, međutim, i dve bitne razlike: TV Espanja ne naplaćuje pretplatu, taj je pojam apsolutno nepoznat i izbila bi socijalna revolucija kada bi neko građanima nametnuo tu obavezu. Druga je novijeg datuma - na državnoj TV nema reklama! TV Espanja ima pravo samo na četiri minuta na sat sopstvene propagande. Ta novost je od pre dve godine kada je u okviru traženja načina za finansiranje državne TV dogovoreno da privatne televizije, koje su se lepo okoristile dobijanjem marketinškog kolača koga se odrekla TVE, daju 3% od svojih prihoda. TV Espanja se finansira najviše iz državnog budžeta (580 miliona evra u 2010), zatim od takse od 0,9% koje plaćaju telekomunikacioni operateri (mada se ovi bune, poveli su spor pred sudom EU) i pomenuta 3% koje od svojih marketinških prihoda daju komercijalne televizije. Mere štednje najviše će osetiti sportski program. Komentatori više ne putuju na mečeve Lige šampiona čak ni sa španskim ekipama. Trošak od 35,8 miliona za prava na prenose mečeva reprezentacije je veliki, čak 16 miliona više nego godinu dana ranije, a Liga šampiona je povećala cenu sa 15,7 na 33,9 miliona i nije nemoguće da TVE izgubi ta prava, kao što ih je - posle više decenija - izgubila za motociklizam, nacionalni sport koji se u Španiji izuzetno prati. TVE bi rado nekome „utrapila“ i prava za Olimpijske igre u Londonu, koja su koštala 70 miliona evra, ali nema zainteresovanih jer se u stručnim krugovima ocenjuje da su olimpijade „skupe, kratko traju i ne garantuju audijenciju“. Za Olimpijadu u Riju 2016. već je izdvojeno 55 miliona. Razmatra se i mogućnost smanjenja troška za kupovinu holivudskih filmova (94 miliona u 2010) ali ako se sve sreže TVE će izgubiti primat u gledanosti. Istina, TVE beži Telesinku samo 0,3 indeks poena (14,5 u odnosu na 14,2 ukupnog „šer“). Na trećem mestu je Antena 3 sa 11,5%. U okviru poboljšanja strukture prihoda razmatra se mogućnost „ograničenog povratka reklama“, zasad se barata idejom od tri minuta po satu, ali još ništa nije odlučeno. Istovremeno, najavljuje se ukidanje nekih kanala, pre svih „Teledeportea“ i porodičnog kanala „Klan“. Najava ukidanja „Teledeporte“ izazvala je paniku u španskom sportu, naročito među takozvanim malim sportovima koji sada imaju svoje mesto na tematskom kanalu koji 24 sata emituje sport. Oni kurentniji sportovi preći će na drugi kanal, ali za one medijski neatraktivne dolaze crni dani ako se „Teledeporte“ zaista ugasi. Otišlo 4.ooo ljudi Iako je pre nekoliko godina otpustila ili poslala u penziju oko 4.000 radnika (gotovo sve koji su imali 52 ili više godina), TV Espanja je i dalje glomazna, sa oko 6.400 zaposlenih i nekim starim navikama olakog trošenja para. Na primer, iznajmljivanje jednog digitalnog foto-aparata tokom 22 dana koštalo je 5.102 evra iako bi kupovina novog aparata koštala 1.500. Mnogima „bode oči“ i ugovor sa Rafom Nadalom koji se obavezao na ekskluzivne izjave TV Espanji posle svojih mečeva ali u zamenu za milion evra.