Arhiva

Mrkonjić nije ništa uradio

Katarina Preradović | 20. septembar 2023 | 01:00
Mrkonjić nije ništa uradio
U danu kada je izabrano novo rukovodstvo parlamenta i u iščekivanju da i nova vlada formalno stupi na scenu, Velimir Ilić, lider Nove Srbije i novi ministar građevinarstva i urbanizma, u razgovoru za NIN tvrdi da će za četiri godine završiti put Beograd - Požega, čime će ostvariti svoj životni san. Dok razgovaramo u skupštinskom restoranu, prilazi bivši potpredsednik Vlade Božidar Đelić i pozdravlja se sa Ilićem pitajući u šaljivom tonu: „Jeste li se dogovorili Mrka i ti, jel ti gradiš do Čačka, a on dalje?“ Ilić se samo osmehuje. To je stvarno ono što građane interesuje. Kako ste podelili izgradnju autoputeva vi i Milutin Mrkonjić? Dva ministra za autoputeve. Ko će šta graditi? Sve smo jasno definisali. Ja sam zadužen za autoput Beograd - južni Jadran, odnosno deonicu Beograd - Požega. Hteo sam da radim koncesiju za taj put, insistirao sam da to dobijem, jer mislim da je taj put značajan za celu Srbiju i Crnu Goru. To je bio moj uslov, moj životni san. Znači, vi ste ministar za jedan autoput? Slušajte, izgraditi put Beograd - južni Jadran je veća stvar nego svi ovi drugi putevi zajedno. I to vam je jedini zadatak, da sagradite taj put? Ne, ne, plus građevina. To ide u paketu sa građevinom. Građevinarstvo je motor pokretanja privrede. Jeftini stanovi, legalizacija objekata, sve će to biti moj posao. Prihvatio sam celo Dulićevo ministarstvo bez ekologije plus Koridor 11. Ako je vama građevina nebitna, onda ne znam šta bih vam rekao. Mislite li da je normalno i ima li toga u bilo kojoj zemlji da dva autoputa grade dva ministarstva? Sasvim je normalno. Ovo je građevina i urbanizam, a Mrkonjićevo ministarstvo je za saobraćaj. Ali Mrkonjić gradi Koridor 10. Je li tako? Znate kako, Mrkonjić je počeo taj Koridor 10 i nisam hteo da mu se to uzima. Ali, Ministarstvo saobraćaja i veza biće nadležno za održavanje saobraćajnica, dok moje ministarstvo gradi auto-put i radi strateške objekte. Niste mi odgovorili – da li je normalno da imamo dva ministarstva za dva auto-puta? Znate šta, Mrkonjićevo ministarstvo do sada nije uspelo da uradi Koridor 11 i mi sada pokušavamo da se organizujemo na drugi način da ga napravimo. Ja sam kao ministar radio Koridor 10, makedonsku granicu, Vlasotinačku petlju i ostao je jedan mali deo da se završi. Mrkonjićevo ministarstvo će održavati saobraćajnice i puteve, a ja sam dobio potpuno novu investiciju i to najveću u Srbiji: Beograd - južni Jadran. Znači, Mrkonjić održava puteve, a vi gradite nove. Pa ipak, na Koridoru 10 je ostalo preko 100 kilometara da se izgradi. To je samo nekoliko deonica i to po jedna traka. Dakle, ništa bitno i u to nisam hteo da mu se mešam. Kritikovali ste ranije Mrkonjića da nije dobro radio. Auto-put Horgoš - Požega se nije radio dobro i protivustavno je ta koncesija zaustavljena. Tu u stvari ništa nije urađeno i zato sam to uzeo jer me interesuje izgradnja potpuno novog auto-puta. Kao raniji ministar već sam uradio glavni projekat i ušao u sve detalje. Nosilac posla je bila FCC, španska firma, Alpina i Por su bili podizvođači i ta koncesija je 2008. protivzakonito zaustavljena, što je sad potvrdio i Ustavni sud. Kako ćete da ga gradite, opet koncesijom ili drugačije i odakle novac za to? Kad primim dužnost videću. Možda bude kombinovano – i kredit i koncesija. To je potpuno nov put i žao mi je što prethodna vlada nije uspela ni 200 metara da izgradi, a bilo je obećanje da će ga izgraditi. Ja ću to završiti i Srbija će izaći na pomorski put. Osim vaše želje, ne vidim da imate plan kako, u kom roku i sa kojim sredstvima. Ja sam taj posao i ranije doveo do početka radova i falilo je 15 dana da počnu. Valjda ja znam kako ću da ga napravim. Koliko je potrebno novca? Ne mogu da vam kažem, jer je jedna svota potrebna za koncesiju, a druga za kredit. Kalanovićka to ranije nije razumela, pa je govorila da oni jeftinije grade. LJudi ne razumeju šta je pun profil auto-puta sa kompletnom infrastrukturom, a šta je samo jedna traka. Znači, ovo je nešto novo, što ide kroz livade, poljane i mora kompletno da se radi. Znači, najavljujete da mora da košta više? Tako je. Osim toga, cene su različite u zavisnosti od toga da li uzimamo koncesiju ili kredit i da li je na 25-30 godina. Tu već vodimo neke razgovore. Sa kim ste već vodili razgovore? Sa Svetskom bankom. I oni su spremni da finansiraju taj put i koncesiono i kreditno. Odlučićemo kako i reći ćemo. Tu su već urađeni neki objekti - most Beška, petlja se radi. Ali kritikovali ste Mrkonjića baš zbog Beške i sporosti u tim radovima. Oni su raskinuli tu koncesiju i rekli: izgradićemo četiri autoputa. Kritikovao sam to što nije urađen nijedan od ta četiri auto-puta. Bivša vlada ništa nije uradila. Šta vam sad Mrkonjić kaže? Je li ljut na vas što ste mu uzeli Koridor 11, kao na Ivicu Dačića što je loše pregovarao? Nije ljut. O tome smo zajednički razgovarali Dačić, Vučić, Mrkonjić i ja i dogovorili smo se da rasteretimo Mrkonjića i da ja napravim Koridor 11. I šta je Mrkonjić rekao? Pa šta da kaže? Što nije napravio do sada puteve? Jeste da je imao problema, ugasili su koncesiju, a nisu obezbedili pare, ali moglo je mnogo više. Ništa nisu uradili. U kom roku ćete vi napraviti taj auto-put? Za četiri godine, dakle, da ga pustim u poslednjoj godini mandata. Evo, to sada obećavam, a ako ne završim put Beograd - Požega u ovom mandatu, neću se više baviti tim poslom nikada. Kako ćete sa Mrkonjićem sarađivati, hoće li biti preklapanja? Nemamo mi nikakva preklapanja i nemam nikakve veze sa njim. Ako mi treba nešto, sarađivaću sa finansijama, pa i sa Mrkonjićem ako baš treba, ali nadam se da neće biti potrebe. Isti koncesionari Vaš projekat Horgoš - Požega je bio opterećen mnogim aferama oko Alpine, izveštajem Saveta za borbu protiv korupcije i međunarodnom arbitražom. Meni je žao što smo izgubili to na sudu i što će morati velika odšteta da se plati. Dva suđenja su izgubljena i treba da se plati oko 90 miliona evra. Hoće li isti koncesionari raditi i novi auto-put? Moguće je, oni su spremni za razgovore i ima načina da se sa španskom firmom FCC dogovorimo da rade Koridor 11 i da izbegnemo plaćanje po arbitraži. Videćemo šta će biti, Vlada će o tome odlučiti. Tadić se petljao u sve Sad ste u Vladi sa tim ljudima koji ništa nisu uradili. Ne radim ja sa njima. Zato sam i tražio da se jedan projekat, najznačajniji put, izdvoji i da ga ja radim. Da budem nezavisan od bilo koga drugog, znači nemam nikakvo opterećenje i dugovanja koje oni imaju na ovim koridorima prema Putevima Srbije, građevinarima… Dakle, mi počinjemo iznova, nešto sasvim novo i radimo od početka do kraja. Sa novim izvođačima i naravno tu se uklapa azerbejdžanski kredit koji su oni uzeli. Dakle, ja sam želeo da imamo novu celinu i da to sam uradim. Dakle, da ne radite sa Mrkonjićem? Pa, ne mogu ja sa njim da radim. Ne mogu da budu dva ministra u jednom ministarstvu. Zato smo dobili dva ministra za dva auto-puta. Ne želim da radim na parče, da uradim nekoliko kilometara auto-puta i da pravim četiri - pet otvaranja i sebi EPP, kao što je Boris Tadić radio. Pa i Mrkonjić isto tako. Pa dobro, jeste, ali Boris je bio predsednik Nacionalnog saveta za infrastrukturu, on se petljao u tu izgradnju i to je sve stalo.