Arhiva

Investicije i u vreme krize

NIN | 20. septembar 2023 | 01:00
Investicije i u vreme krize
Polovinom avgusta ove godine otvoren je novi Vapiano restoran u Beogradu, u koji je uloženo dva miliona evra i zaposleno 100 novih radnika. Investicije u prvi restoran u šoping-centru Ušće 2009. iznosile su 2,3 miliona evra i kada danas upoređuje uslove poslovanja, Saša Trišić, vlasnik franšize Vapiano, u intervjuu za NIN kaže da su, nažalost, ostali na istom nivou. “U početku smo imali dogovor sa stranim investitorima, koji je trebalo da prate razvoj Vapiano-a na području bivše Jugoslavije i u još nekim evropskim zemljama, međutim, došlo je do globalne krize, investitori su se povukli, tako da smo praktično u najgorem momentu bili prepušteni samima sebi. U međuvremenu, kako nismo imali dovoljnu podršku banaka, i preostala dva partnera su se povukla iz posla. U jednom momentu sam razmišljao da odustanem. To bi se i desilo da moj sadašnji partner Tim Oberwelland, inače ’tihi’ partner u vreme otvaranja prvog restorana u Beogradu i Zagrebu, videvši trud i napredak, nije odlučio da uđe u partnerstvo i pruži značajnu finansijsku pomoć.“ I pored ekonomske krize, uspeli ste da zabeležite rast prodaje? Ono što nam je pored vrhunskog koncepta, koji funkcioniše u 26 zemalja širom planete, najviše pomoglo jeste potrošački mentalitet Beograđana. Maksimalno smo se trudili da prilagodimo cene kupovnoj moći naših građana, i profit smo stavili u drugi plan. Bitno nam je da se pozicioniramo na tržištu i obezbedimo poziciju za dugoročan razvoj. Uspeli smo da u protekle tri godine u proseku povećamo prodaju za 20, a ove godine i za 25 odsto, dok smo broj gostiju povećali za 30 odsto. Svoje biznis-iskustvo gradio sam u velikim multinacionalnim kompanijama, na rukovodećim pozicijama, bio sam i predsednik američke privredne komore, i uvek mi je primarni cilj bio da se tržište Srbije kvalitetno razvija. Ove teške, ali objektivne okolnosti stvorile su tenzije između privrede, banaka i Vlade. Bio je primetan nedostatak kooperativnosti. Ubeđen sam da bi i danas, pored svih ovih teških okolnosti, uz veću kooperativnost, situacija mogla da bude znatno bolja. Imamo situaciju da se država zaduživala kod lokalnih banaka, jer su tu pare najjeftinije, i to je garantovala državnim obveznicima. Za banke je to minimum rizika i veoma komforna situacija, tako da nisu bile zainteresovane i motivisana da dovoljno kreditiraju privredu. Privreda u takvim okolnostima nije u situaciji da normalno funkcioniše, niti da pokaže svoj puni potencijal. Čini mi se da je navedeni problem lociran, i da je Vlada preduzela mere da se ta „greška“ malo ispravi, kroz program subvencionisanih kredita i zaduživanjem na međunarodnom tržištu kapitala. Planirali ste otvaranje restorana u Nišu i u Novom Sadu? To nam je cilj, ali zbog loše ekonomske situacije moramo prvo stvoriti jaku bazu za razvoj u Beogradu. Sem nepostojanja kreditne podrške banaka, s kojim se još problemima susreću investitori u Srbiji? Moj core business je real estate. Oblast nekretnina i građevinarstva prva je bila pogođena krizom. Ako govorimo o problemima investitora u tom sektoru, sigurno da je među najvećima veoma komplikovana administracija. Zato jedan od prioriteta mora da bude skraćivanje vremena za dobijanje građevinskih dozvola, a ima naznaka da se na tom polju nešto dešava. Planira se usvajanje novog zakona o građevini, kojim će se proces izdavanja građevinskih dozvola znatno ubrzati. Vreme do početka obrta sredstava, pored političke i ekonomske stabilnosti, jedan je od ključnih elemenata za svaki biznis, tako da od nas najviše zavisi koliko će investitora započeti svoj biznis u Srbiji, a primetno je ponovno interesovanje u poslednjih nekoliko meseci.  Mesto susreta poslovnih ljudi Vapiano koncept nudi svežu hranu, pripremljenu pred gostom i uz, za naše tržište, relativno prihvatljivu cenu. Reč je o prostoru koji ima minimum 600 kvadratnih metara, sa visinom plafona od pet metara, kako bi ventilacija bila izvedena na najbolji način. Mesto svojim mediteranskim enterijerom naprosto mami na komunikaciju, a veliki broj stolica za svakim stolom, bez obavezne rezervacije, čini da se gosti „mešaju“ i stiču nova poznanstva. U vremenu ubrzanog tempa života, Vapiano je idealno mesto da se malo „uspori“, odatle i velika popularnost naših restorana, a i naš poslovni moto: „Chi va piano, va sano e va lontano“, što u prevodu znači: „Onaj ko opušteno ide kroz život, živi zdravije i duže“.