Arhiva

Nema besplatnog ručka

Vesna Knežević Ćosić | 20. septembar 2023 | 01:00
Nema  besplatnog ručka
To što igrica „Bad Piggies”, koja je za tri sata skočila na prvo mesto najprodavanijih na „iTunes”, sada ne košta ništa, ne treba da brine, jer je cena ukalkulisana u nešto drugo. Uostalom, finskoj kompaniji „Rovio” koja ju je izmislila, posao već ide odlično s „Besnim pticama”. Prvo izdanje „Angry Birds” preuzeto je više od milijardu puta, a ritam „skidanja” je i dalje preko milion na dan. Ništa neobično onda što kreatori „Angry Birds” franšize stalno smišljaju nešto novo, poput „otcepljenja” Zlih prasića u posebnu igru, iako se LJute ptice bore protiv ovih napasti od samog začetka. Uostalom, sve će to naplatiti lansiranje nove igre „Angry Birds Star Wars”, fokusirane na prvi film „Ratovi zvezda, epizoda IV: nova nada„ iz 1977, koja se reklamira najavom da je reč o „spoju dve stvari koje oduzimaju dah”. Da li će tako misliti i fanovi Ratova zvezda, čiji su heroji bačeni u svet ptica i prasića, diskutabilno je. Posebno kada se zna da u originalnom izdanju junaci Zvezdanih ratova referiraju na mitologiju, filozofiju i politiku i još kako umeju da istaknu uništavajuću prirodu tehnologije, ali i besa i mržnje. Ili, kako bi to rekao Joda, „strah je put ka mračnoj strani i vodi besu, bes vodi mržnji, a mržnja patnji”. Bilo kako bilo, očigledno je da sirenskom zovu superprodaje Rovio igrica nije odoleo ni Lukas film, iako se prihod od Star Wars brenda za protekle tri decenije procenjuje na preko 20 milijardi dolara, a u toku je i izložba igračaka u pariskom Luvru, za koju kustos Doroti Šarl kaže da u analima umetnosti ”ima posebno mesto”, te da su „Ratovi zvezda bili revolucija„. Kako će se Luk Sajvoker, princeza Leja, Han Solo i ostali junaci, svikli na večitu borbu između dobra i zla, čovečanstva i tehnologije, snaći u rasturanju zlih gica, znaće se u novembru. Međutim, ako je suditi prema Fejsbuku, fanovi Ratova zvezda, kojih ima preko osam i po miliona, duplo su više oduševljeni najavom „Angry Birds Star Wars” od ljubitelja Besnih ptica. Oni su novu igru lajkovali 24. 221 puta, dok su „ptičari”, kojih ima preko 24 miliona, samo 11.000 puta kliknuli na „sviđa mi se”. Koliko to ima veze s priznanjem Fejsbuka da negde klikće umesto svojih korisnika, niko ne zna. Ovaj „propust” je provalio jedan američki ekspert za internet bezbednost, primetivši da se „lajk„ sam od sebe dodaje prilikom četa dva prijatelja. Dovoljno je da jedan korisnik pošalje drugom link na neku veb-adresu i ona će automatski dobiti „lajkove„ obojice. Fejsbuk kaže da je ovo nenamerna omaška, koja slučajno navija vodu na njihovu vodenicu. No, isto se dešava i sa ostavljanjem komentara na tekstove po veb-stranama koje koriste FB sistem za komentarisanje. Korisnici pri tome pojma nemaju šta se događa, jer trag na njihovom „timeline” ne postoji. Ali zato Fejsbuk bere kajmak, jer brojem lajkova daje lažnu sliku o proizvodima, prikazujući da se sviđaju većem broju ljudi nego što je to tačno. Nije isključeno da je ovaj „slučajni propust” samo bočna najava za Fejsbukovo otvaranje prema e-trgovini, jer sledeći korak je dugme „želim”, ili zaboravite „like„, vreme je za „want”. U toku je test faza pod nazivom „Kolekcije”u okviru koje će „korisnici sa prijateljima da podele utiske i kažu šta im se sviđa, a zatim da kliknu i kupe šta žele”, kaže se u saopštenju FB. Nema sumnje da se Fejsbuk nameračio da u virutelne dućane pošalje svoje glavno oružje, armiju od milijardu korisnika. Ali i da nije gadljiv na ono što se nekad zvalo „mali oglasi”. Jer, najveća društvena mreža počela je da naplaćuje objave statusa i fotografija, igrajući na sujetu svojih korisnika koji za pet dolara dobijaju privilegiju da im objave budu vidljivije. Plaćeni statusi funkcionišu u 21 zemlji i do Srbije još nisu stigli, a kad će, ne zna se. Ali se zato zna da se Srbi najviše druže sami sa sobom, te da imaju najviše Fejsbuk prijatelja u BiH, Albaniji, Makedoniji, Crnoj Gori i Hrvatskoj. Ovaj podatak prikazuje interaktivna karta kompanije „Stamen Design” koja mapira fejsbuk-prijatelje, tako što odaberete zemlju i vidite s kim se njeni građani najviše druže. Trojanac za 200 dolara Korisnike Skajpa napada trojanac „Agent-YCW”, preko poruka poput „lol is this your new profile pic?“ s dodatnim linkom. Onom ko ga otvori, računar se zaključa, a onda sajber kriminalci nude „otključavanje” za 200 dolara. Ko ne plati, njemu obrišu sve podatke. n Stigao Galaksi S3 Mini Prošle nedelje Samsung je predstavio dva pametna telefona, mali galaksi S3 sa 4-inčnim ekranom i „Galaxy Music” sa fizičkim tipkama za kontrolu multimedijalnih sadržaja, namenjen fanovima audio-sadržaja.