Arhiva

Osećanje okeanskih razmera

Irena Krešić | 20. septembar 2023 | 01:00
Osećanje okeanskih razmera

Svetlana Zaharova, rođena u Ukrajini (1979), danas balerina sa najvišim internacionalnim statusom primabalerine asoluto, od 1990. izvodi samo svetske baletske premijere potpisane od najvećih koreografa klasičnog i savremenog repertoara na scenama širom sveta, od NJujork Siti baleta, pariske Opere, Balet Santjaga (Čile), Teatar baleta (Japan) i dr.

Više puta je gostovala u Beogradu, a sada povodom obeležavanja 35 godina rada Sava centra, nastupa u naslovnoj ulozi baleta Žizela, sa partnerom Ruslanom Skvorcovom i Baletskim ansamblom i orkestrom Narodnog pozorišta kojim će dirigovati Pavel Kliničev. U ekskluzivnom intervjuju za NIN, ova duša baleta (nagrada koju dobija od Ruskog baletskog medija) otkriva svoj pogled na umetnost baleta danas.

Zašto ste izabrali Žizelu a ne neki drugi balet?

Žizela je za mene veoma emotivna, i mogu slobodno reći i meni najdraža uloga, koju sam prvi put igrala kada sam imala samo 17 godina, na sceni Marijinskog teatra. To je priča u priči, o balerini koja igra balerinu. U prvom činu ona je igračica Žizela, a u drugom činu postaje Vila, mrtva ljubavnica, koja se i na onom svetu prepušta istinskom uživanju u igri. Uopšte, Žizela je za mene Ofelija u baletu, koja od jedne balerine traži najveće umetničke sposobnosti da stvori stvarno i nestvarno vilinsko telo besmrtne igračice.

Danas kao da je izgubljeno značenje ko je to balerina. Recite nam, sasvim lično, ko donosi odluke da neko to postane?

Balerina nije obična i jednostavno svaka igračica. Balerina, pored savršene tehnike, mora svoj lik da dočara dušom i telom. Između balerina postoje bitne razlike saobražene stilskim nijansama stvaranja. Primabalerina preuzima glavne uloge (delove) u baletu i zauzima najviši rang među drugim igračima, zahvaljujući senzibilitetu izraza onog najskrivenijeg u sebi. Primabalerina asoluto je najviši baletski rang koji je blizak idealu postavljen od baletskih kritičara i samih gledalaca.

Balet je pre svega vizuelna lepota. Da li je za vas to stvaranje čudesnog lepog poslovna misija ili izazvov telesnog potencijala?

Lepota u baletu je jedan ideal umetnosti, osećanje okeanskih razmera. Rešavanje tih iskrica lepote, jeste upravo ulaženje u sfere lepog u meni/u tebi koje ja vidim kao harmoniju tela oblika i linija, muzike i plesa.

Vaša formula uspeha?

Ako nije savršeno, nije umetnost. I to po ukusu svih i odmah. Uspeh fascinira, opušta i daje dodatnu energiju. Ali bez obira na njegovu merljivu dimenziju, slavu, moć i bogatstvo, uspeh nije samo statusni simbol, već je posledica osećanja radosti i mojeg uživanja koje osetim isto i kod svoje publike, po principu duša koja prelazi u moju.

Kritika, čemu njen smisao?

Kritika donosi više strana pogleda, više profila tekstova. Ponekad su to saveti iz kojih osetite i otkrijete neki korak ka ispunjenosti u ljubavi, karijeri i životu na sceni kakav želite. Zato mi je kritika uvek zanimljiva.

Balet je žena, a šta kaže Svetlana Zaharova?

Vremena su se promenila. Danas muškarci u belim pačkama igraju na vrhovima prstiju i imaju jednako mesto u Labudovom jezeru... Ja volim eksperimente, naravno samo ako su u datom trenutku za mene prihvatljivi da krenem nekuda napred, u traganje i nova otkrića slave igre.