Arhiva

Svet po meri

Vesna Knežević Ćosić | 20. septembar 2023 | 01:00
Svet po meri


Nije tajna, internacionalni pokret Purpose aktivno se bavi redizajnom i realizacijom promena u ponašanju građana sveta kako na lokalnom, tako i na globalnom planu, s idejom vodiljom da politika ne upravlja nama, već mi politikom. Uz ogradu da politiku treba shvatiti u širem smislu i slojevito, jer se ne misli samo na fajt s vlastodršcima i finansijskim oligarsima, već i na klimatske promene, ljudska prava, zaštitu manjina, sve do odbrane lokalnog parkića koji bi neki dušmanin da pretvori u parking. U to ime timovi sa raznih tačaka planete koriste nove tehnologije (pristup informacijama, idejama, inicijativama, plus društvene mreže i slično) za stvaranje novih izvora građanske moći, po meri običnih ljudi. Takođe, na sajtu purpose.com otvoren je i stalni konkurs za sve kreativne ljude dobre volje, bez obzira na mikrolokaciju sa koje se javljaju.

Najpoznatiji primeri ovakvog aktivizma na novim poljima političke participacije i društvenog angažovanja koje su otvorile nove tehnologije, svakako su Occupy movement i Arapsko proleće, kao i najnovija slovenačka gibanja, u kojima je moć građana došla do punog izražaja. Inspirisani pozitivnim primerima, a pre svega praksom promena je moguća, milioni ljudi, iz 190 zemalja, zbijaju se u kreativne redove platforme Purpose i smišljaju načine kako da se realizuje moć građana u ime nekog dobra za sve. Okupljanje ovako velikog broja aktivnih ljudi oko zajedničkih ciljeva, kako u virtuelnom svetu tako i u realnom, dokaz je i da je realizacija promena nemoguća bez masovnog učešća i da ne može i ne sme da se svede na samo par klikova mišem. Zato analitičari aktivizam organizacije Purpose i definišu kao preduzetništvo društvenih pokreta, očigledno neophodno da se građansko talasanje ne izvrgne u tresla se gora, rodio se miš.

Jedan od mnoštva dobrih primera koji se može naći na sajtu purpose.com je iz Brazila, gde je ekipa dizajnera, na čijem je čelu Lee Sean Huang, kroz brendiranje organizacije Moj Rio (Meu Rio) uspela da podstakne građane da participiraju u upravljanju gradom, tako što je svojim radovima probudila i razvila kod ljudi osećanje ponosa, ali i ukazala na otvorene mogućnosti saradnje i korišćenja lokalnih izvora. NJihov logo, inspirisan bojama tropskog voća, angažovanom uličnom umetnošću, modernom arhitekturom i prekrasnim plažama, sažeo je kulturno nasleđe grada i pokazao se kao snažan simbol koji može da pokrene zajednicu na učestvovanje u ekonomskom, društvenom i kulturnom oporavku Rio de Žaneira.

Nešto slično, samo bez moćne podrške virtuelnih društvenih mreža, uradio je još daleke 1977. Milton Glaser, kada je kreirao legendarni logo I love New York u gradu sa visokom stopom kriminaliteta, kome je nad glavom visio bankrot. Iako prvobitno namenjen samo turistima, ovaj njujorški slogan privukao je i investitore, a stanovnicima grada vratio nadu i inspirisao ih na političko delovanje. Sa virtuelnim društvenim mrežama svi ti koraci su još kraći, a mali čovek, u netvorku sa drugim ljudima, stvarno više nije bespomoćan pred institucijama, stvarima i pojavama koje mu rade o glavi, zanemaruju njegove potrebe ili mu se samo ne dopadaju.

Prošle nedelje lansirana je i aplikacija Hater, koja se može besplatno preuzeti sa sajta itunes.apple.com. Softver je kreirao Jake Banks, koji kaže da programčić liči na Instagram, te da njegovi korisnici mogu da snimaju i fotografišu sve ono što im se ne sviđa, dok svi drugi mogu da ekspliciraju svoje nezadovoljstvo onim što vide, tako što će da kliknu na ikonicu s palcem nadole. Dosadilo mi je što na društvenim mrežama može samo da se lajkuje, kaže autor hejtera, koji je za sada dostupan samo korisnicima ajfona, ali će uskoro moći da ga koriste i vlasnici mobilnih telefona sa androidom, Kompanija Trend Micro kaže nakon pregledanja dva miliona aplikacija za ovu platformu, da je čak 443.294 malicioznih, a od tog broja 293.091 se svrstava pod kategoriju izuzetno opasnih aplikacija.


Klon za male pare

Dok Majkrosoftov Surface Pro tablet košta 899 dolara, kompanija HKC nudi njegov klon po ceni od 350 dolara. HKC će ga prodavati dilerima koji će ga nuditi pod imenom sopstvene robne marke. Vredni Kinezi prodaju i gedžet Goophone i 5S, koji aludira na iPhone 5S.


Stiglo proleće na ekrane

Od prošle nedelje proleće je stiglo za korisnike Vindouza 8 i RT. Dostupne su panoramske slike za prikazivanje na dva monitora, te makrofotografije biljaka i pčelica, plus predivne ilustracije iz knjige za decu A Book of Sleep autorke Il Sung Na.