Arhiva

Stvaranje sopstvenih svemira

Irena Krešić | 20. septembar 2023 | 01:00
Stvaranje sopstvenih svemira


U vremenu kulture svakodnevnog umiranja novi 41. INFANT (Internacionalni festival alternativnog i novog teatra) u Novom Sadu, nastavlja svoj impozantni sjaj manifestacije modernog diskursa izvođačkih umetnosti i to, zahvaljujući kulturnoj viziji i kreativnoj inicijativi Simona Grabovca, koji hrabro i profesionalno gura INFANT u borbi za događaj, a ne o događaju.

Selektori festivala Miloš Sofrenović i Milica Konstantinović, izuzetnog senzibiliteta otvoreni za vrhunske domete, izborom iz današnje evropske produkcije novog teatra, izdvajaju 13 predstava, od toga osam plesnih, međusobno povezanih temom Duboko u snove, spremnih za odvažno eksperimentisanje i radikalne konfrontacije sa tradicijom, u zamenu za uzbudljive trenutke, na sceni.

U veoma oštroj konkurenciji, Eden (Slovenija), zasnovan na tehnologiji snevanja i afektivne transformacije s/lika, jeste koreografija osmišljena po koži animalnog glasa pokreta, koja izdvaja snažne trenutke stvaranja sopstvenog svemira, izgledajući kao jedan odvojen rajski zeleni san, da gledalac poželi da zaigra neki elektrik valcer sa njim.

Koreografkinja Maša Kolar u predstavi The Memory of Water (Hrvatska) ne libi se da postavi novi pojam plesne instalacije, sa premisom enigme i paradoksa koji se ne otkriva u trenutku. Otvara značenja feminog teatra mistike ženskih o/sećanja vode. Tri plesačice, novog virtuelnog identiteta - tri bele sestre, vodene vile, mračne boginje igre... plove na svojim svetlosnim prestolima, u potrazi za avanturama impulsa, briljantne energije i izuzetne individualnosti.

U Tanc Evropa ekspres (Nemačka) Telo se postavlja kao političko pitanje. Novi mladi-odrasli divergentni, diletanti-plesači, ne potpisuju sporazum o učešću u igri zamena stare sijalice novom - štedljivom. Iz njihovog ironičnog bunta, izbija porozna granica igre, čiji je krajnji učinak kolektivni strah! Ali i zebnja kod onih na putu ka EU, u koraku bliže totalnom teatru igre, izgubljenih sloboda.

Plesni performans Hogerman (Španija), u pokušaju da digitalnu animaciju H. Hogerburgea prevede u drugu formu jezika pozorišta, zloupotrebljava ples, u jurišu na promociju sebe samog. Otvoreni kod (Izrael) istražuje najskrivenije primalne želje Erosa, u prvoj bračnoj noći, otvara dirljive trenutke ljubavi, samoizlaganja, izaziva diskretne suze u oku zadivljene publike željne lirskog drama-plesa.

Bez sumnje, zvezda ovogodišnjeg INFANT-a, Indijac Akada Odedre (Velika Britanija), kroz četiri mala plesna komada (Hrita/A. Odera, U senci čoveka/A. Kan, Rez/M. Malifant i Konstelacija/S. L. Šerkau), meša mistiku i stvaralačke vragolije slobodnog i određenog stila plesa, u vatrenom obruču hiljadu ruku boga Šive, moćnijeg od ljudi i bogova, otelotvoruje Šekspirovog Arijela, androgena - plesača vilenjaka. Neverovatne lakoće, brzine pokreta vetra, u koralnoj mistici doživljaja plesa, dokazuje stvarnost kretanja - besmrtnog disanja umetnosti.
Uopšte, INFANT implicira da se ništa novo ne može stvoriti, ako se prethodno ne raščisti sa starim.