Arhiva

Neprevaziđeni svetski rekorderi

Jovanka Matić | 20. septembar 2023 | 01:00
Neprevaziđeni svetski rekorderi


Bez obzira na to što je Mostogradnja imala prethodnih 10 teških godina, kapitalni objekti koje je izgradila zauvek svedoče o tome koliko je ovaj naš građevinski gigant značajan, a vreme koje dolazi i poslovi koji su ugovoreni i nedavno završeni govore da je neuništiv. Još uvek je neprevaziđeni svetski rekorder u izgradnji mostova drumski mostovi između kopna i ostrva Krk, u Hrvatskoj (lučni most kopno-ostrvo Sv. Marko, raspona 390 m, a manji luk između ostrva Sv. Marko Krk raspona 250 m). Još šest mostova koje je gradila Mostogradnja ušlo je u Ginisovu knjigu rekorda.

U par navrata smo dogovarali intervju sa generalnim direktorom diplomiranim inženjerom građevinarstva Brankom Kneževićem kako bi informisali javnost o aktivnostima u Mostogradnji, ali se on držao pravila da treba pričati onda kad ima šta da se kaže, zbog toga se prvo pitanje samo po sebi nametnulo da li u ovom trenutku ima šta da se kaže, ima li dobrih vesti iz Mostogradnje:

Ima. U ovom trenutku Mostogradnja je završila dva ključna mosta za Železnice Srbije dvokolosečni železnički most preko Velike Morave, na pruzi Jovac - Ćuprija, ukupne dužine od 322 metra i jednokolosečni železnički most preko Tamiša kod Pančeva, ukupne dužine 240 metara.

Radove na prvom mostu smo nastavili posle Alpine, nakon proglašenja njenog stečaja. Uradili smo kompletnu montažu čelične konstrukcije težine 2.500 tona i sve ostale završne radove na mostu. Finansijske elemente ugovora smo pokrili sa konzorcijumom Goša FOM. To je bio zahtevan projekat sa kratkim rokom. Do kraja meseca će biti izvršeno ispitivanje te konstrukcije.

Drugi projekat - koji čini sistem prostih greda od pet otvora od 32 m i centralni otvor preko Tamiša od 80 metara - završen je 28. avgusta. Sada se radi uređenje terena oko mosta. Za ove radove sredstva su obezbeđena iz ruskog kredita; investitor su Železnice Srbije a glavni izvođač je RŽD - Ruske državne železnice; radovi se realizuju preko ruske firme Strojtrest, a sav posao je odradila Mostogradnja.



Oba mosta smo završili u ugovorenim rokovima.
Nedavno su završili i dva nova objekta koja su srušena u prošlogodišnjoj poplavi u Koceljevi i Biljanovcima, kao i niz sanacija mostova po ugovoru o održavanju svih mostovskih konstrukcija auto-putnim i magistralnim pravcima Srbije..

U protekloj godini objavljivano je dosta informacija o Žeželjevom mostu. Zbog čega su radovi prekinuti, pre više od godinu dana, i kakve su šanse da se on konačno završi?

Nakon usporenja radova, koje je usledilo od marta meseca 2014. godine ponovo smo, krajem jula ove godine, krenuli sa radovima na Žeželjevom mostu. Usporavanje radova na gradilištu je bilo posledica neregulisanih zahteva za dodatno plaćanje radova špansko-italijanskog konzorcijuma Azvi-Taddei, kome smo mi podizvođač radova.

Za nešto više od mesec dana, od kada smo nastavili sa radovima, već se vidi značajan pomak. Na velikom luku, raspona 220 metara i težine od 5.500 tona, radimo montažu čelične konstrukcije samog luka. Segmenti luka, koji se pojedinačno montiraju, teški su između 60 i 70 tona, dok su debljine limova koji se čeono zavaruju od 40 do 60 milimetara. To je za zavarivače i montažere visokosofisticirani posao. Visina podizanja je i do 40 metara, komadi su ogromni i neophodna je velika tačnost i stroga tehnološka preciznost u montaži i zavarivanju elemenata. Mali luk raspona 180 metara i težine 3.800 tona, montiran je i priprema se za postupak prevlačenja na rečne oslonce.

Slede ključni radovi na izradi centralnog stuba u Dunavu, na postojećem temelju starog luka - kesonu. To su vrlo složeni radovi: prvo smo završili pobijanje talpi priboja, uz raščišćavanje dna Dunava od ostataka starog betonskog Žeželjevog mosta, da bi u suvom priboju, ispod površine vode Dunava, odradili spoj sa postojećim kesonom i izgradili stub do njegovog vrha.

Po svojoj složenosti i veličini, Žeželjev most je najveći most koji se danas gradi u Evropi. Mi jesmo podizvođači, ali izvodimo sve radove na gradilištu. To je referentni objekat koji nas dodatno kvalifikuje za sve naredne projekte na teritoriji Srbije i u inostranstvu.



Kvalitet radova i poštovanje rokova su neosporna činjenica koja vas karakteriše i kod nas i u inostranstvu, da li je izvesno i kada će konačno biti završen Žeželjev most?

Naši ugovoreni radovi će se završiti u aprilu mesecu 2016. godine, i to montaža velikog luka i izrada srednjeg stuba u Dunavu... ali to nisu svi radovi. Tu ima i drugih poslova koji slede, a to je prevlačenje čelične konstrukcije na rečne stubove, izrada kolovoznih ploča i završni radovi...

Da li je ugled koji je u prethodnim godinama stekla Mostogradnja i dalje ulaznica za poslove u inostranstvu?

Pored tržišta u Srbiji potrudili smo se da otvorimo i tržište Rusije. Dugo smo to tržište obrađivali, i tamo već gradimo i deo mostova na novom auto-putu Moskva - Sankt Peterburg, u Novgorodskoj oblasti. Tu imamo četiri objekta. Radovi su počeli u maju mesecu. Imali smo dosta problema dok smo usaglasili projekat sa stvarnim stanjem na objektima. Naš kvalitet radova koje tamo izvodimo kao i brzina i poštovanje rokova, nas kvalifikuje da na ruskom tržištu planiramo da opstanemo i da i dalje obavljamo značajne poslove. Radimo kao podizvođači velikoj ruskoj kompaniji Mostotrest iz Moskve.

Može li se zaključiti, po podacima koje ste izneli, da je Mostogradnja prebrodila teške godine koje je imala protekle decenije i da se ponovo vraća među ugledne evropske građevinare, koje je imala više od sedam decenija?

Naš visokostručan kadar, građevinska operativa za betonske i čelične konstrukcije, očuvani plovni park i radovi koje smo do sada izvodili, nas legitimišu i možemo očekivati daleko bolje i kvalitetnije poslove ne samo kod nas i u Rusiji, već i drugim državama i u republikama bivše Jugoslavije. Naša uposlenost će, prema sadašnjim procenama, a na osnovu očekivanih infrastrukturnih projekata, biti u punom obimu u naredne tričetiri godine.

Ono što je neminovno i što će morati uskoro da se i završi, jeste privatizacija Mostogradnje. Kakva su vaša očekivanja?

Objavljen je tender za prodaju državnog paketa akcija od 53 posto. Prvi krug po javnom pozivu proglašen je neuspešnim, jer niko nije dao ponudu. Iskreno da kažem, nisam ni očekivao da se neko javi; jer svako očekuje da se cena državnog paketa akcija koji se nudi na prodaju, spusti na najmanju meru. Naša želja je da ovaj, većinski paket, kupe oni koji će nam otvoriti nova tržišta i obezbediti finansijski potencijal i bankarske garancije da dobijemo poslove na tenderima ne samo na teritoriji Srbije već i na svetskom tržištu.
Mi smo firma čiji se ugled gradio 70 godina, koja je za poštovanje, koja je, i pored svih teškoća, kroz koje smo prošli do sada - opstala. Država je izdvojila sredstva za socijalni program, i iz preduzeća je dobrovoljno otišlo oko 170 radnika. Sada imamo stalno zaposlenih 550 i 280 radnika na određeno vreme. Sa povećanjem obima poslovanja i broj zaposlenih će se povećavati.



Šta vas je motivisalo da ostanete 10 godina na mestu generalnog direktora Mostogradnje, ako se zna da su to bile njene najteže godine?

Tačno je da je poslednjih 10 godina bilo veoma teško za građevinarstvo, ali moj cilj je da Mostogradnju izvedem na zelene grane; a želja menadžmenta i radnika Mostogradnje je da je transformišemo u modernu i snažnu kompaniju.
Mostogradnja je specifična specijalizovana firma, sinonim garancije kvaliteta, koja ima odlične pozicije i visokostručan kadar na koji se i ja oslanjam, inače ne bismo isplivali iz svih teškoća koje smo imali. Radimo posebne, komplikovane poslove u građevinarstvu i ne bi valjalo, ni po koju cenu, da se ovakva firma ugasi. Znanje i ugled koje je Mostogradnja sticala 70 godina i svetski rekordi koje je ostvarila, a koji do danas nisu prevaziđeni, to je bogatstvo i ponos i za našu Srbiju. Mi ne moramo da tražimo odgovore na tehnička pitanja izvan ove firme. Svi potencijali u našoj firmi su očuvani i iz tog razloga, kada se pojavimo i van ove zemlje, respektuju nas i prihvataju.