Arhiva

Fragmentisani beskraj

Snežana Stamenković | 20. septembar 2023 | 01:00
Fragmentisani beskraj


Novi ciklus radova Zorana Grebenarovića Sada ovde tamo tada (u Galeriji 212 od 10. do 24. maja), koji obuhvata identičan broj crteža i slika, uvodi nas u novu seriju ponavljanja i promena sa malim varijacijama, što je odlika i umetnikovog ranijeg stvaralaštva. Ovoga puta nestandardne formate svojih slika, koje su više objekti neodređenog središta, sada uokviruje u klasičnu formu slike. Međutim, geometrijski elementi slike i dalje imaju skulpturalnu strukturu i u neskladu su sa zadatim okvirom, tako da izgleda kao da ga neprestano narušavaju ili pritiskaju da bi ga razgradili. Dinamiku kontinuiteta i diskontinuiteta ima i sadržaj, koji se oslanja na modifikovane elemente arhitekture, ostatke ili pre delove imaginarnog grada iz njegovih ranijih ciklusa. Svaka slika nastaje redukcijom arhitektonskih fragmenata u geometrijski oblik i ima potencijalnu beskonačnost. Upravo specifičan način na koji konstruiše svoju sliku ili crtež je ono na čemu Grebenarović postojano insistira.

NJegov crtež je u izvesnom smislu i skica i krajnje apstrahovana forma, odnosno i samostalan rad, zaokruženo delo i predložak za sliku. Crtež je priprema za kompleksnost slike u kojoj nema asocijativne, simboličke ili alegorijske naracije. Grebenarovićeva naracija je likovna i njen sadržaj izbija iz slojevitih kulturoloških slojeva slike. On sva svoja umetnička iskustva i saznanja, od filozofije vizantijske predstave do načela američkog apstraktnog slikarstva, integriše u svoj rad. Međutim, on ih integriše filtrirane, reducirane do osnovnih elemenata. Iz tih elemenata on sastavlja svoje strukture. NJegova slika je složen govor umetnosti koja traži aktivnu percepciju, pažljivog posmatrača, likovno pismenog i dovoljno opreznog da nastalu geometrijsku strukturu slike ne podvede pod opšte i poznato, i time već viđeno. Grebenarović se bavi konstruisanjem slike kao intelektualne, sadržajne strukture. Ona je Grebenarovićev odgovor na pitanja savremenosti.