Arhiva

Ispunjavamo ciljeve

NIN | 20. septembar 2023 | 01:00
Ispunjavamo ciljeve

Foto Oliver Bunić

Dešava se da lokalne samouprave i komunalna preduzeća nisu zaintersovani što otežava postizanje ciljeva. I inspekcijski nadzor mora da bude na višem nivou i neophodna je revizija dozvola sakupljača i reciklera. Ne bežimo ni od toga da se uradi inspekcija i kategorizacija operatera, kaže Violeta Belanović Kokir, generalna direktorka Sekopaka, operatera za upravljanje ambalažnim otpadom. Ona dodaje da je Sekopak 2015. premašio definisani cilj od 38 odsto i prikupio 39,7 procenata ambalažnog otpada.

Privreda je obavezu da skupi određene količine ambalažnog otpada i pošalje na reciklažu prenela na nas. Sa naknadama koje dobijemo od klijenata subvencionišemo sakupljačku mrežu koja ulaže u infrastrukturu i šalje otpad reciklerima. Ceo proces prate dokumenta kojima se dokazuje da su određeni ciljevi postignuti, objašnjava Belanović Kokirova.

Šta se postiglo u ovoj oblasti od kad je usvojen Zakon o ambalaži i ambalažnom otpadu?

Postavljanjem sistema produžene odgovornosti proizvođača uključena je privreda u sistem sakupljanja ambalažnog otpada, podignuta je ekološka svest građana, uspostavljena je primarna selekcija u velikom broju gradova (Kragujevac, Novi Pazar, Niš, Novi Sad, Subotica, Sombor, Leskovac, Beograd). Propisima smo dobili nacionalne ciljeve, a tok kretanja ambalažnog otpada se kontroliše i on završava kod reciklera. Sekopak se maksimalno angažuje na edukaciji najmlađih u vrtićima i školama kroz radionice i pozorišne predstave.

Šta je obeležilo poslovanje u 2015?

Za nas je prošla godina bila uspešna, ostvarili smo ciljeve i sa svojim partnerima sakupili i poslali na reciklažu preko 50.000 tona ambalažnog otpada. Dobili smo i veliki broj novih klijenata. Druga važna stvar je bila dodela sertifikata za doprinos uštedi emisije CO2. Čak 67 odsto uštede emisije CO2 u ovoj oblasti na nivou Srbije došlo je preko Sekopakovog sistema i sa zadovoljstvom smo te sertifikate dodelili našim klijentima, kao i Republici Srbiji.

Šta su konkurentske prednosti Sekopaka u odnosu na druge operatere?

Trenutno imamo 410 klijenata i oko 40 odsto udela na tržištu. Naši klijenti od trenutka kada sa nama sklope ugovor više ne brinu o ambalažnom otpadu. Vodimo računa da se njihova ambalaža sakupi i kod potrošača i u njihovim postrojenjima. Nosioci smo licence zelena tačka za Srbiju i klijente edukujemo da stavljanjem tog znaka na ambalažu pokazuju da će ona sigurno završiti na reciklaži, dok potrošačima ukazujemo da takvi proizvođači imaju visoku svest o zaštiti životne sredine zbog čega je bolje kupovati njihove proizvode.

Kakva su iskustva saradnje sa javno-komunalnim preduzećima?

Sarađujemo sa 15-ak najvećih javno-komunalnih preduzeća u Srbiji. Sekopak subvencioniše komunalna preduzeća, a oni zauzvrat sakupljaju ambalažni otpad. Osim primarne selekcije, oni radi i sekundarnu selekciju miksovanog abmalažnog otpada koji se izdvaja iz komunalnog otpada. U saradnji sa njima organizujemo i brojne akcije poput postavljanja kontejnera za primarnu selekciju.

Koje su trenutno akcije u okviru društveno odgovornog poslovanja?

Sekopak razvija društvenu, ekološku i svest kompanija o važnosti zaštite životne sredine. Naš cilj je i da postavimo infrastrukturu kako bi mogla da se radi primarna selekcija. Neprofitna smo organizacija što znači da celokupan profit ulažemo u razvoj. Nedavno smo postavili zvona u Beogradu u koja se odlaže staklena ambalaža, u Leskovcu delimo građanima kese za odlaganje ambalažnog otpada, dok smo u Bečeju podelili kontejnere.