Najnoviji film Nikolasa Vinding Refna Demon pod reflektorima polarizovao je čak i njegove poklonike. Jedan od najvećih stilista svetskog filma, ponovo je iziritirao blaziranu kansku publiku, a katastrofalno loše kritike koje prate ovaj film, govore o potpunom debaklu.
Reč je, međutim, o toliko radikalnom primeru filmske estetike, da i nije za čuđenje što Vinding Refnovo remek-delo (a ovaj film to uistinu jeste!) nije moglo izbeći trenutnom neprepoznavanju estetskih vrednosti i obezvređivanju. Demon pod reflektorima je u opusu Vinding Refna ona vrsta autorske anomalije kakav je, recimo, bio film Showgirls u stvaralaštvu Pola Verhovena ili Vikend u opusu Žana Lika Godara. To je, s jedne strane, film fascinantne stilizacije i totalne artifilizacije, a s druge, film nepatvorene plemenitosti, koji na dramatičan način govori o lepoti, nevinosti, čednosti, i to u mnogo širem kontekstu no što je to svet manekenstva.
Demon pod reflektorima prati sudbinu maloletne provincijalke DŽesi (igra je El Fening) koja dolazi u NJujork kako bi uspela u svetu manekenstva, ali biva osujećena iz razloga zavisti, ljubomore, inferiornosti i mržnje svojih konkurentkinja, koje je ubijaju. Zapanjuje broj stilskih sredstava koje Vinding Refn koristi u svom filmu. Od upotrebe metafore, parabole, metonimije, hiperbole, oksimorona danski reditelj znalački akcentuje ustrojstvo sveta visokog manekenstva i fetišizuje žensko telo kao početak i kraj ideje o benignosti i nužno oplemenjujućem učinku lepote. NJegovi seizmički režijski udari imaju za cilj da denunciraju naličje glamura koji je, postavši standard, doprineo daljoj dehumanizaciji. Ono devijantno i deformišuće, izobličujuće, ne samo što je steklo legitimitet faktičnosti, no ga je Vinding Refn učinio potpuno komplementarnim, neizostavnim drugim polom iste ose. NJegovo glavno sredstvo je provokativnost a cilj destabilizacija naše mentalne neosetljivosti. Otud psihodelični, delirični i transični momenti njegovog filma, otud kanibalizam.
Na taj način, Demon pod reflektorima u celini postaje jedan džinovski paradoks: što je čednost prisutnija, uočljivija, to su i forme koje ugrožava nakaznije. Veličanstvena kamera Nataše Brajer, Refnove direktorke fotografije, distanciran je, hladan stenogram ovog miljea. Refnove junakinje se ponašaju i glume kao mehaničke lutke, depersonalizovane, dehumanizovane i svedene na miteme pukog prisustva. Za divljenje je koliko Refn znalački opstruira žanrovske predznake filma, transformišući žanrovska obeležja gotovo u istom kadru.
NJegovo nedosledno, odnosno simulirano zalaženje u polje horora, zapravo je samo žanrovska taksa za ustupanje one filmske teritorije koja vodi ka grotesci kao poslednjem, ciničkom vidu moralne arbitraže i kojom prilikom se Vinding Refn tim žanrovskim regijama kreće samo u tranzitu, bez zadržavanja ili sentimentalnosti prema poznatim filmskim obrisima.
Demon pod reflektorima je slojevit, značenjima bogat i nabijen film, koji u doba svekolike ogoljenosti koristi barokna sredstva za svoje filmske ispade, odnosno, svoje filmsko buntovništvo. Kako bi to rekao Merlo Ponti, on koristi sjedinjenje filozofskog glagola i romantičnog prideva. Gledaocu ovog filma, u njegovoj filmskoj magiji, preti realna opasnost da, poput junakinje filma, bude pojeden
Da biste nastavili sa čitanjem naših premium sadržaja, neophodno je da odaberete jedan od planova pretplate.
Pretplata
Već imate nalog? Ulogujte se