Arhiva

Filmovi iz treće dimenzije

Sandra Perović | 20. septembar 2023 | 01:00
Filmovi iz treće dimenzije


Projekcijom američkog mjuzikla La La Land Damijena Šazela, u Veneciji je otvoren 73. međunarodni filmski festival. Za prestižnu nagradu Zlatni lav takmiči se 20 filmova među kojima i najnovije delo Emira Kustirice Na mlečnom putu kao i filmovi etabliranih autora Vima Vendersa, Andreja Končalovskog, Terensa Malika, Denija Vilneva. Filmove vrednuje žiri predvođen britanskim rediteljem Semom Mendesom poznatim po Američkoj lepoti, ali i Bond filmovima Spektra i Skajfol. Tradicionalno gala otvaranje Venecijanskog filmskog festivala na plaži kultnog hotela Ekscelzior na Lidu, ovoga puta je izostalo kao znak najdubljeg žaljenja, poštovanja prema žrtvama i solidarnosti sa opštinama u centralnoj Italiji koje je nedavno pogodio katastrofalni zemljotres. Odluka da mjuzikl sa pevanjem i igranjem otvori festival, kažu čelnici, nije mogla biti promenjena prvi čovek festivala Alberto Barbera nije mogao ni naslutiti tragediju koja je zadesila Italiju.

Iako se u dugoj festivalskoj istoriji direkcija Mostre menjala poput italijanskih vlada, trenutna postava predvođena predsednikom Bijenala Paolom Baratom i umetničkim direktorom Barberom, čvrsta je i stabilna. Primarni zadatak vodećih ljudi je zadovoljavanje svih filmskih apetita od žanrovskog filma do radikalnog umetničarenja. Svesna da joj jaki Toronto ozbiljna konkurencija, venecijanska Mostra zaigrala je na sigurno, tretirajući festivalsku konkurenciju više-manje kao Toronto. Festival je ove godine pokazao potencijal koji može da vrati status pronicljive platforme u sezoni nagrada, pogotovo ako uzmemo u obzir da je poslednjih godina lansirala filmove poput Čoveka ptice, Gravitacije i Pod lupom koji su trijumfovali na dodeli Oskara.

Mnogi filmovi u konkurenciji za nagrade zasnovani su na literarnim delima. Dok je Kusturica avanturističku epsku priču o ratu i ljubavi Na mlečnom putu zasnovao na svojoj pripoveci U zmijskom zagrljaju objavljenoj u knjizi Sto jada, Venders je svoj novi film Lepi dani u Aranhuezu uradio kao 3D adaptaciju drame Petera Handkea. Neumorni nemački sineasta koji je film snimio na francuskom, ne odustaje od treće dimenzije na velikom platnu, međutim dok je Pina bila u konstantnom pokretu pa je 3D imao smisla, posle ovog filma postavlja se pitanje kakva je veza između autorove adaptacije Handkeovog teksta baziranog na dijalogu sa 3D-om. Kao jedino opravdanje nameće se posmatranje prirode i parka koji okružuje vilu junaka ove priče.

I dok Nemci snimaju na francuskom, Francuzi čine obratno. Povratnik na Lido treći put posle filmova Pet puta dva i Žena za ukras jeste proslavljeni francuski reditelj Fransoa Ozon. Prvi put u karijeri snimio je izvrsnu dvojezičnu melanholičnu crno-belu ratnu dramu Franc, slobodnu adaptaciju klasika Ernsta Lubiča Broken Lullaby. Motivi mržnje i nepoverenja predočeni su kroz priču o tajnama, lažima i oproštaju, ratnim pobednicima i gubitnicima, a sve kroz odnos mladog Francuza koji se nakon obilaska groba svog nemačkog prijatelja zaljubljuje u njegovu verenicu. Posle filma snimljenog na nemačkom Vodene kapi na užareni stenama, Ozon ponovo ističe svoju opsednutost Nemačkom, čak ide i korak dalje. Priču o ratnim neprijateljima Francuskoj i Nemačkoj predočava iz nemačke vizure. Melodramskim prosedeom Ozon barata suptilno, rigorozno i elegantno, pri čemu epohu maksimalno udahnjuje u film.

U venecijanskoj trci za nagrade je i klasično režirana ekranizacija Mopasanovog romana Jedan život s potpisom Stefana Brizea, ali i igrani i dokumentarni filmovi posvećeni svemiru poput Putovanja vremena Terensa Malika u kome se ponovo čuje muzika srpskog kompozitora Arsenija Jovanovića. Neizostavne su političke teme na Mostri, ali i biografska dela o istorijskim ličnostima poput nekadašnje prve dame Amerike DŽeki Kenedi. Povratnici na Lido su i ruski redatelj Andrej Končalovski, sa dramom o provokativnom trouglu ruske aristokratkinje, francuskog kolaboratora i nemačkog esesovca, kao i Tom Ford, jedna od modnih ikona i po drugi put reditelj, koji nas je u Veneciji ranije oduševio dramom Samac. Ovoga puta za Zlatnog lava se takmiči sa još jednom stilski upeglanom adaptacijom literarnog predloška. Film Noćne životinje zasnovan je na mračnom triler romanu Ostina Rajta Toni i Suzan objavljenom 1993. godine. Noćne životinje, kako se zove nasilna i uznemirujuća knjiga u knjizi odnosno u Fordovom filmu, otkriva trenutke prizivanja prošlosti, opasnosti koje isteklo vreme nosi, ali i zastrašujuće noćne prizore čime se postiže uznemirujući efekat kod gledalaca. Ejmi Adams i DŽejk Gilenhol u glavnim rolama otelotvoruju bivše supružnike po kojima se zove Ostinova knjiga. Za ulogu policajca u Fordovom filmu, Majklu Šenonu sigurno se smeši nominacija za Oskara u kategoriji sporedne muške uloge.



I kad smo kod Ejmi Adams, slavna holivudska glumica jedna je od najtraženijih zvezda 73. Mostre. Igra glavnu ulogu u dva filma koja, osim što se takmiče za Zlatnog lava, imaju velike šanse da uđu u predstojeću oskarovsku trku. Pored Fordovog dela gde tumači ženu kompleksnih osećanja, protagonistkinja je inteligentnog naučnofantastičnog trilera Dolazak talentovanog Kanađanina Denija Vilneva, koji je osvojio fabriku snova sa filmovima Zatvorenici i Sikario. Dakle dva briljantna predstavljanja slavne glumice u Veneciji najavljuju da će nakon dosadašnjih pet nominacija za Oskara sigurno osigurati i nove. U provokativnom filmu zasnovanom na knjizi Priče tvog života američkog pisca Teda Čanga o poimanju univerzuma i jeziku tuđina koji dovodi u pitanje samu našu percepciju vremena i stvarnosti, kroz precizno građen lik ugledne lingvistkinje koja pokušava da uspostavi komunikaciju sa tuđinima, upoznajemo civilizaciju s druge planete.

U svakom slučaju velika godina za Ejmi Adams koja sa lakoćom upravlja svojim likovima od Supermenove devojke do ozbiljnih dramskih uloga u filmovima Američka prevara, Sumnja, Borac kao i u filmu Dolazak koji u srpske bioskope stiže u novembru. Na pitanje da li je ikada sanjala da će snimiti inteligentan naučnofantastični triler, daleko od spektakla, bez skupih specijalnih efekata, Ejmi Adams specijalno za NIN odgovara: Nisam. Mislila sam da to nije moguće, dok nisam pročitala ovaj scenario. To je delovalo kao neizvodljiva ideja, mogućnost da se ispriča ovako složena priča sa naučnofantastičnim elementima. To je jedna od stvari koje su mi se dopale u vezi sa saradnjom na ovom projektu sa Denijem, DŽeremijem Renerom i Forestom Vitakerom.

NJen lik u filmu izuzetno je značajan, jer kroz vizuru uglednog lingviste upoznajemo civilizaciju sa druge planete. Nas je interesovalo da li je bilo izazovno pristupiti takvom tipu uloge: Znate, suština je bila iskreno ispričati priču, preneti i inteligenciju i ranjivost te žene. Ona nije obučena da razgovara s vanzemaljskom civilizacijom, nije prošla vojnu obuku. Igrala sam ženu u napetoj situaciji, kojoj je to veoma strano. Htela sam da se postaram da ne prenesem samo njenu strast prema jeziku, već i njenu ranjivost kao ljudskog bića i žene.

A kako je spremala tu ulogu: Mnogo sam čitala o tome. Posao lingviste je prilično neshvaćen. Oduvek sam pretpostavljala da lingvisti samo govore mnogo stranih jezika. Razgovarala sam s jednom profesorkom. Lako sam se poistovetila s njom. Bila je energična žena koja se morala probijati kroz akademski svet. Ali rekla mi je da razume mnogo jezika, a govori samo tri. Naučila sam da je lingvistika mnogo više od poznavanja jezika to je razumevanje komunikacije, razumevanje socioloških implikacija komunikacije. Bilo je fascinantno spoznati raspon lingvistike.

Šta će gledaoci dobiti suočavajući se sa ovim filmskim putovanjem: Od ljudi sam čula da svakom znači nešto drugo, u odnosu na njihovo životno iskustvo. Razgovarala sam s majkama koje su duboko osetile priču o majčinstvu i s drugima koje su više reagovale na političku poruku. Svako će drugačije to osetiti.

Konačno, ukoliko joj slučajno izmakne nominacija za Oskara za jedan od dva navedena filma, Ejmi Adams svakako očekuju nove, sjajne uloge: Snimaću seriju za HBO Oštri predmeti. A onda, mislim da moram snimiti komediju, mjuzikl, moram neko vreme raditi nešto lakše. Volim dramu, ali bilo bi zabavno snimati nešto veselije.