Arhiva

Investicijama do svakog korisnika

Marko Vučetić | 20. septembar 2023 | 01:00
Investicijama do svakog korisnika

Foto Vesna Lalić

Telekom Srbija će do kraja ove godine realizovati sve planirane investicije od oko 100 miliona evra, a u narednim godinama namerava da investira i više, čime će se podići i vrednost same kompanije, otkriva u razgovoru za NIN, Filip Banković, izvršni direktor za tehniku Telekoma Srbija. On precizira da je fokus Telekoma Srbija bio pre svega na ulaganjima u infrastrukturu.

Trudimo se da do naših korisnika dovedemo što brži, kako fiksni tako i mobilni internet. U tom segmentu leži najveći deo naših investicija. Takođe, pustili smo u toku ove godine sistem za naplatu koji je značajan za život telekomunikacione kompanije, jer na taj način dodatno unapređujemo saradnju sa korisnicima. Ulažemo, dakle, u infrastrukturu, unapređenje servisa i sopstvenu efikasnost. Vrednost naših investicija je na nivou investicija ostalih operatera zajedno, čime podstičemo i druge da investiraju i tako doprinosimo da tržište bude bolje i udobnije za sve korisnike, kaže Banković.

Nedavno ste potpisali ugovor sa kineskom kompanijom Huavej (Huawei). Šta to konkretno donosi korisnicima?

To je najveći ugovor u istoriji naše kompanije i posledica je nastavka saradnje sa kompanijom Huavej, koja traje već deset godina. Ugovor je potpisan na period do 3,5 godine i podrazumeva investicije do 150 miliona evra. Huavej je jedan od svetskih lidera u pogledu tehnologije u vezi sa fiksnim internetom. Želeli smo da na brži i efikasniji način i bržim i kvalitetnijim internetom stignemo do naših korisnika. Slično rade i svi vodeći operateri u ovom segmentu, što i mi želimo da ponudimo našem tržištu. Nije reč o investiciji za ovu ili narednu godinu, već za narednih deset godina. Navike korisnika i očekivanja su se značajno promenili. Nekada je u stanu bio jedan računar, danas jedna četvoročlana porodica možda ima i 10 uređaja, koji su u isto vreme na internetu tako da moramo da obezbedimo dobre protoke. Srbija se nalazi na 61. mestu u svetu po procentu korisnika fiksnog interneta, dok u mobilnom internetu zauzima 41. mesto, tako da su trendovi dobri.

A kakvi su u tom smislu zahtevi poslovne zajednice?

Poslovni klijenti imaju iste zahteve. Prošle i ove godine smo napravili dobar proboj i u tom segmentu stigli smo optikom do velikog broja poslovnih korisnika i ponudili im servise. Srpsku privredu najvećim delom čine mala i srednja preduzeća. Želimo da im budemo partneri i ponudimo im da na jednom mestu sa Telekomom Srbija reše sve svoje telekomunikacione potrebe, da mi o svemu tome vodimo računa, a da se oni posvete svom osnovnom biznisu. Naša snaga leži upravo u objedinjenim servisima, a fokus je svakako na svim vrstama interneta.

Kada već govorimo o poslovnim klijentima, šta je cilj projekta mts startap ubrzanje?

Želimo da Telekom na tržištu bude kao stariji brat. U tom smislu projekat mts startap ubrzanje predviđa mentorsku podršku i novčanu nagradu od 20.000 evra za tri startap preduzeća koja pokažu najveći napredak. Program je pokrenut sa neprofitnim udruženjem South-East Europe Information and Communication (SEE ICT), koje organizuje Startap Akademiju. Prethodno smo podržali otvaranje Startit centara u kojima se preduzetnici edukuju i susreću sa potencijalnim investitorima iz zemlje i inostranstva. Telekom na ovaj način želi da pruži dodatni podsticaj domaćoj startap zajednici i preduzetnicima, da omogući bolje uslove za razvoj domaćeg preduzetničkog okruženja, a time i celokupnog poslovnog ambijenta u Srbiji.

Da se vratimo ulaganju u infrastrukturu. Pilot projekat ALLIP transformacije je realizovan u Aleksincu, kakvi su rezultati i dalji koraci?

Rezultati su u skladu sa očekivanjima dobri. Na pilot-projektu se uči i sa naučenim lekcijama krećemo dalje po Srbiji. Plan je da u narednih nekoliko godina sa brzim i kvalitetnim internetom stignemo do milion domaćinstava. Ovakve stvari radimo već godinama ali sada zapravo menjamo način na koji radimo. Prioriteti su svakako veći gradovi, u kojima je i potreba za našim servisima veća.

Kako mislite da će se dalje razvijati segment fiksne telefonije?

Fiksna telefonija nije operaterima u fokusu, ali se tržište poslednjih godina širilo i sada je na tom tržištu prisutno više provajdera. Razlog su globalni trendovi, jer garant prihoda operatera leži u objedinjenim uslugama. Telekom je jedini na ovom tržištu koji može da ponudi kompletnu uslugu fiksni telefon, fiksni internet, TV i mobilnu telefoniju. Primera radi, Telekom trenutno ima više od pola miliona korisnika objedinjenih usluga. Svetske statistike kažu da su šanse da korisnik koji koristi pomenuta četiri servisa napusti kompaniju manje od jedan odsto.

Na koji način je liberalizacija tržišta u tom segmentu uticala na sam Telekom?

Naše je da bijemo tržišnu utakmicu, a cilj je da korisnici dobiju sve bolje usluge, jer mi smo tu zbog korisnika, ne obrnuto. Nismo pretrpeli značajne promene jer smo prepoznati na tržištu kao pružalac kvalitetnih servisa. Osim toga, u prošloj godini smo jedini mobilni operater sa rastom broja korisnika. Imali smo najbolju godinu ikada dosad u pogledu mts TV-a i dostigli smo 400.000 korisnika ove usluge. Isto važi i za objedinjene servise, a iza nas je i odlična godina u fiksnom internetu. Takvi trendovi su, u svakom od tih segmenata, nastavljeni i u 2016. Za razliku od mnogih evropskih operatera, prihodi Telekoma Srbija su stabilni, što je vrlo teško ostvariti u današnje vreme.

Kako se do sada pokazala 4G tehnologija u Srbiji i šta je Telekom u tom segmentu uradio?

U aprilu prošle godine sva tri operatera su startovala sa 4G mrežom. Na kraju prošle 2015. taj servis smo pružali u 50 gradova Srbije, a ove godine u 120. Plan je da do kraja ove godine 60 odsto stanovništva bude pokriveno 4G signalom, a i narednih godina nastavićemo da investiramo. Vidimo da korisnici uživaju u ovoj usluzi. Protok interneta konstantno raste, ali kada smo pustili 4G, taj rast je dodatno ubrzan. Udeo 4G saobraćaja u ukupnom saobraćaju raste i dostigao je 20 odsto što je dobar rezultat za godinu i po dana. LJudi vole da koriste ove servise, naročito mladi. Zato se naše investicije u ovu oblast mere u desetinama miliona evra.

Koliko uspevate da pratite trendove, jer se moglo čuti da Telekom ne može da trči tu trku sa konkurencijom?

Telekom je, kad je reč o opremi, partner sa svim vodećim svetskim proizvođačima. Kao društvo u celini možda najviše pratimo svetske trendove upravo u telekomunikacijama, a to važi i za Telekom Srbija. Korisnici vuku tržište, a naš posao kreće od njihovih potreba. Ne radimo stvari da bismo dokazali da one rade, jer nismo laboratorija već komercijalna kompanija, koja živi od prihoda, pružajući kvalitetan servis korisnicima.

Kakav je razvojni plan Telekoma za narednu godinu?

Nastavljamo sa intenzivnim investicijama u infrastrukturu. Investicije neće biti manje od ovogodišnjih, one su uvek oko 100 miliona evra, a možda budu i veće što će zavisiti i od celokupnog ekosistema. Telekomunikacije su način da se celo društvo unapredi i to možda najbrže. Volimo da kažemo da gradimo telekomunikacioni autoput. Velika sredstva i pažnju posvećujemo i sadržaju - suvlasnici smo Arena sport televizije, a ušli smo i u sopstvenu produkciju, jer danas sadržaj koji se nudi korisnicima igra krucijalnu ulogu. Nastavljamo investicije u fiksni internet, televiziju, 4G tehnologiju i modernizaciju Telekoma kao kompanije što nam je jednako važno da bismo povećali sopstvenu efikasnost i bili bliži korisnicima.