Arhiva

Akcenat na novim delima

Marija Ćirić | 20. septembar 2023 | 01:00
Akcenat na novim delima

Foto Milan Đakov

Ova primedba ide na račun organizatora, rečju, na odsustvo usklađivanja rasporeda koncerata, na šta relativno često ukazujemo, mada bez odjeka.

Pred publikom je ponovo integralna verzija opere Suton Stevana Hristića. Višedecenijska, gotovo trilerska misterija nestanka bitnog segmenta partiture, Baletskog divertismana, nedavno je dobila razrešenje (uz pomoć Muzikološkog instituta SANU), a delo - izvanredne protagoniste (dirigentkinja Vesna Šouc, solisti Nataša Jović Trivić, Dušica Bijelić i Nenad Čiča) i postavku (Nebojša Bradić). Virtuoznim intervencijama, najpre onima koja se odnose na prožimanja vokalno-instrumentalnih sa plesačkim strukturama, ali i radom na detaljima, reditelj razigrava pomalo razuđen (iako neosporno rafiniran) tekst u produbljenu i kompaktnu muzičku pripovest.

Tribina kompozitora, čiji je pokretač Udruženje kompozitora Srbije, ulazi u dvadeset petu godinu. Jubilej jeste veliki, ali je prošao bez značajnije (finansijske) podrške institucija koje bi ovom festivalu savremenog muzičkog stvaralaštva obezbedile potreban publicitet ili očekivane propratne aktivnosti poput izložbe, publikovanja monografije, radionica, tribina. Programi su minuciozno probrani: više od pedeset kompozicija u osam koncerata; naglasak je na novijim delima i, naročito, ostvarenjima srpskih kompozitora u poslednje tri godine, takođe i na partiturama koje (pre)ispituju mogućnosti solističkog instrumenta. U Holu Narodne banke Srbije tražila su se dodatna sedišta.

Koncert Simfonijskog orkestra FMU u Beogradu i Bojana Suđića obeležen je Petom simfonijom Dmitrija Šostakoviča. Izvođači su srođeni sa ovom muzikom. Suđić izvesno uživa ogroman (i umetnički i pedagoški) autoritet, mladi umetnici prirodno usvajaju i konkretizuju date interpretativne zamisli (naročito u pogledu otkrivanja značenja koja nisu na površini, a treba ih sugerisati auditorijumu), iskazuju zrelost u zajedništvu ovaj orkestar je izrastao u ansambl visokih profesionalnih dometa.

U finalnoj večeri četvrtog izdanja festivala BUNT (Beogradska umetnička nova teritorija), nastupio je francuski violončelista Mark Kope, veliki prijatelj beogradske muzičke scene. Pored Hajdnovog Koncerta za violončelo i orkestar u Be duru, prezentuje i Bahovu Svitu za violončelo solo u Ce duru: zaista pleni lepota tona ovog umetnika, u svakom smislu uzorno muziciranje...

Rovšan Mamedkulijev je gitarista mlađe generacije, žestok i odvažan svirač (sa vrednim postignućima na planu internacionalnih konkursa). NJegova tumačenja LJobeta, Tarege, Raka, Amirova i Rudnjeva građena su inteligentno, sa zanimljivim dinamičko-artikulacionim rešenjima koja podižu tenziju interpretacije, time i oduševljenje publike. Bio je to najuspešniji resital ovogodišnjeg festivala Gitar art, i svakako među najatraktivnijim u 2016. godini.

Top lista


1. Opera Suton Stevana Hristića, Madlenijanum/ BEMUS

2. Tribina kompozitora Udruženje kompozitora Srbije

3. Koncert Simfonijskog orkestra FMU, dirigent Bojan Suđić

4. Mark Kope i Novi simfonijski orkestar Makris, festival BUNT

5. Rovšan Mamedkulijev Festival Gitar art