Arhiva

Erupcija iz novinarskog proreda

Mića Vujičić | 20. septembar 2023 | 01:00
Na televiziji HBO emituje se serija Pakt čiji glavni junak Pjotr objavljuje članak i izaziva društveni potres u današnjoj Poljskoj. Da li u dramskom programu i dalje ima mesta za likove novinara? Šunjali su se po ekranu još u vesternima, dok su naokolo zviždali meci. Ukoliko želi da stvari učini uverljivim, pisao je svojevremeno Bogdan Tirnanić, reditelj kaubojca uvek ubaci u priču lokalnog zanesenjaka koji pravi mesni list. No, koliko je danas teško napraviti triler s likovima iz modernih redakcija u kojima je zabranjeno pušenje (i niko ne mora da proverava da li je isključen rešo). Pamtimo kako su Dastin Hofman i Robert Redford razgovarali fiksnim telefonima u klasiku Svi predsednikovi ljudi, snimljenom 1976. Pre dva leta, u filmu Pod lupom (Spotlight), reporteri su možda poslednji put pretrčavali ulicu, jureći vest. Nova sezona Amerikanaca sadrži scenu punu cinizma u kojoj ćerka (1984!) pita roditelje, ruske špijune, zašto umesto izvršenja diverzije ne odu i sve jednostavno ispričaju novinarima. „Upalilo je kod Votergejta!“ Gledaju je sažaljivo: kad porasteš, kašće ti se samo. „Istina, tehnologija napreduje, sredstva komunikacije se menjaju“, kaže za NIN Marek Lehki, reditelj Pakta. „To, međutim, ne degradira profesiju istraživačkog novinara. Svrha i karakter posla ostali su isti. A to što živimo u izrazito političkom vremenu samo pojačava potrebu za dobrim istraživačkim novinarstvom. Ni arhetipi se ne menjaju – ovde gledamo klasičnu borbu dobra i zla.“ HBO je najavio program kao priču o generaciji odrasloj u komunističkoj Poljskoj, prvoj koja je imala koristi od političke tranzicije. Govori o ljudima spremnim da odmah poveruju u novi poredak i tek kasnije shvate da sloboda ima cenu. Marek Lehki objašnjava za naš magazin da je period tranzicije u Poljskoj devedesetih bio veoma neobičan. „S jedne strane imali smo erupciju pozitivne energije usled povratka slobode, s druge pak strane čitav spektar negativnih, misterioznih privatizacija, karijera izgrađenih preko noći.“ NJegova drama aludira na mračno nasleđe tranzicije. „Promena sistema trenutak je kada pravo nije još sasvim uspostavljeno. U pitanju je svojevrstan ranokapitalistički „divlji zapad“. I upravo se tamo nalaze koreni Pakta. Tamo se sklapaju prva prijateljstva, stvaraju odnosi zavisnosti. Naravno, opisana priča je izmišljena, ali u njoj se svakako radi o negativnim posledicama tranzicije.“ Veći deo akcije odigrava se tokom Velike nedelje: simbolično se ukazuje na novo rođenje, kome uvek prethodi najveća žrtva. Niz neočekivanih događaja, u čijem se središtu glavni lik našao, postepeno pokazuje da laž postaje sve u šta je verovao. Nestaje svet kakav je dotle poznavao. Filmska internet-enciklopedija IMDB ukratko sažima zaplet. Novinar je uvučen u mrežu laži i izdaja, nakon otkrića prevare u multinacionalnoj kompaniji. To mu uništava karijeru i porodične odnose. Biva uhvaćen u klopku. Pomen filmske baze dovodi nas do pitanja o omiljenim autorima i naslovima. „Spektar je širok“, odgovara četrdesetjednogodišnji Marek Lehki. Napominje da podjednako voli autorski, kao i dobro osmišljen žanrovski film. „Veoma cenim autore koji na kreativan način koriste kameru, na primer, Belu Tara, Filipa Grandrijea i Andreja Tarkovskog. Rado se vraćam i klasicima, poput Diplomca, Ponoćnog kauboja, Lovca na jelene...“ Šaulov sin nedavno je ostavio snažan utisak na njega. A TV serije? „Slabo ih gledam. Uglavnom zato što nemam vremena. Veoma mi se dopada Kuća od karata, ceo serijal Tvin Piksa.“