Arhiva

Veličanstveni na proleće

Marko Lovrić | 20. septembar 2023 | 01:00
Sedmorica veličanstvenih – Briner, Mekvin, Bronson i ostali – imali su mnogo egzistencijalnih briga, ali izvesno nisu morali da brinu o tome smatra li ih neko dovoljno komercijalnima; njihovo je bilo samo da vešto pucaju. I festival dokumentarnog filma Sedam veličanstvenih pogađao je metu, kažu poznavaoci, ali to više nije dovoljno. Od prvog hica, 2005, Sava centar je taj festival organizovao barabar sa festivalskim timom, ali pred ovogodišnje, četrnaesto izdanje, uprava najvećeg kongresnog, poslovnog i kulturnog centra Srbije saopštila je da će ubuduće delati isključivo komercijalno. Stoga je i timu ponudila da Sava centar zakupi, za šta festival para, naravno, nema. Direktor festivala Zoran Popović podseća da ni pre trinaest godina nije pucao nasumice kada je izabrao Sava centar za smeštaj Sedam veličanstvenih. „Naša zamisao zavisila je od uslova prikazivanja. Ideja nam je bila da izuzetne filmove gledamo u izuzetnim uslovima, u najboljem bioskopu koji kod nas postoji. Gosti iz inostranstva uvek su bili zadovoljni i bioskopom i atmosferom i brojem gledalaca, koje nisu često viđali ni na svetskim festivalima.“ Jedan od prvih dokumentaraca među beogradskih Sedam veličanstvenih te 2005. bio je Građanin Berluskoni, film za koji je selektor festivala, Danac Tue Stin Miler, tada rekao da sigurno nikada neće biti prikazan u Italiji, u čemu je bio u pravu ako izuzmemo njegovo emitovanje na jednom američkom satelitskom kanalu koji je stizao do Italije. Čovek bi lako mogao da pomisli da su sadašnje nevolje Sedam veličanstvenih zakasnela osveta građanina Silvija, tipa koji je otelotvorenje komercijalizacije svega, od fudbala do politike. Zoran Popović pak dodaje da mu se čini da se iz godine u godinu potiskuje činjenica da je Sava centar između ostalog i bioskop svetskog renomea, i da nemamo mnogo takvih. Obećava ipak da će se potruditi da festival preživi. „Dali smo sebi vreme da razmotrimo šta nam se nudi. Rešenje za prostor pokušaćemo da pronađemo u prvoj nedelji februara kako bismo stigli da festival organizujemo na proleće.“