Arhiva

Slobodni ljudi donose dobre odluke

Marko Lovrić | 20. septembar 2023 | 01:00
Brazilski gradovi su od 1990. počeli da prepuštaju žiteljima da odluče kako će trošiti deo budžeta. Stručnjaci su taj eksperiment isprva posmatrali kao prepuštanje lopte brazilskom napadaču – nikada ne možete znati šta će sa njom da uradi. Građanski solo-prodor bio je, međutim, takav uspeh da je pre nekoliko godina morao da ga pohvali čak i Vašington post. „Između 1990. i 2008. više od sto dvadeset brazilskih gradova usvojilo je program građanskog učešća u budžetu. Rezultati su obećavajući. Gradske vlasti koje su to učinile, trošile su više na obrazovanje i higijenu. U gradovima koji su barem osam godina imali participativne budžete, dečji mortalitet je skoro dvadeset odsto manji – nakon što uračunamo druge političke i ekonomske činioce koji bi na dečji mortalitet mogli da utiču“, zapisao je za Vašington post politikolog Brajan Vompler. Ti građanski driblinzi, to jest promene pravca trošenja, poput gradnje klinika u siromašnim četvrtima, poboljšavaju živote, zaključuje jednostavno Vompler. I kada je već tako, ne možete se nadati da ćete u Srbiji naći mnogo sličnih primera. Ima ih u Šapcu, doduše. „Već četiri godine građani mogu neposredno i samostalno da odlučuju o novcu kojim plate porez na imovinu. Taj novac ostaje u mesnoj zajednici. Predloge mogu da daju saveti mesnih zajednica i građani, to jest pet odsto građana koji su tu platili porez. Pravo da odlučuju imaju svi, predloge mogu da daju oni koji su porez platili“, objašnjava Nebojša Zelenović, gradonačelnik Šapca. Počelo je u seoskim mesnim zajednicama, ove godine se nastavilo u gradskim. Zelenović kaže da je 2016. u seoskim mesnim zajednicama od poreza na imovinu skupljeno 300.000 evra, a ove godine milion. „LJudi su videli da novac ostaje u njihovim mesnim zajednicama, i da mogu da sređuju škole, puteve, ulice, crkve, bunare, ambulante, igrališta; sve što im je važno.“ Predlozi su bili raznovrsni i – kako kaže Zelenović – „savršeni“. Meštanin će svakako pre znati šta mu treba nego onaj koga su poslali da vidi šta meštaninu treba. „Nisam znao da u Orašcu meštanima treba velika kolska vaga jer ih nakupci varaju. Kupili su sopstvenu kako bi bili sigurni da prodaju robu po dobroj ceni. U drugom selu iskopan je zajednički bunar za navodnjavanje. U selu Jevremovac izgrađena je nova ambulanta. Interesantan projekat je i crkva u Tabanoviću. Nisu tražili da im je neko izgradi, hteli su sami – molim lepo, poštujemo.“ Drugde su meštani odlučili da urede atarske puteve, školska dvorišta i prilaze grobljima; da izgrade trafostanice, pomognu lokalnim fudbalskim klubovima i kulturno-umetničkim društvima. Od toga šta su odlučili, još je važnije kako su odlučili. „LJudi ne mogu dobro da žive ako nisu uključeni u javni život, a naše iskustvo pokazuje da ljudi uvek odlučuju dobro kada odlučuju slobodno. To je takođe i pitanje elementarnog dostojanstva svakog pojedinca i – verujemo – povratka samopouzdanja. Građani žive u uverenju da ne mogu ništa da promene bilo gde, pa čak ni u svojim selima ili gradskim kvartovima. I zato odluče da odu“, smatra Zelenović. Ako je Zelenović u pravu, ako je život u Srbiji jedan te isti od Karađorđa i Miloša Obrenovića, nije neobično što se ovim vidom građanskog odlučivanja eksperimentiše baš u jedinom opozicionom gradu u državi. A kao što je brazilski eksperiment doneo više preživele dece, tako i ovaj šabački doprinosi privlačenju stranih investicija. „Nijedan ozbiljan investitor neće ulagati u ubogu sredinu“, dodaje Zelenović, a Nacionalna alijansa za lokalni ekonomski razvoj (NALED) u oktobru je Šapcu ponovo dodelila sertifikat koji „potvrđuje da je reč o lokalnoj samoupravi po meri privrede“. NALED veli da su takve sredine trostruko uspešnije u privlačenju investicija, a Zelenović smatra da bi šabačko prihvatanje meštana kao pozvanih da odlučuju o lokalnom budžetu moglo da postane i državna politika. „Možemo da saznamo šta je narodna volja i šta su potrebe ljudi umesto da o svima nama odlučuje jedan čovek. Verujemo da svaki građanin ima pravo da se pita, i ovo je samo početak. Sada je reč samo o porezu na imovinu, a u perspektivi to može da bude bilo šta – bilo koji drugi javni novac.“ Ove godine o raspodeli poreskog novca prvi put se odlučivalo i u šabačkim gradskim mesnim zajednicama. Kao i u seoskim, od građana je skupljeno nešto više od milion evra. „To je u zbiru dva miliona evra o kojima odlučuju naši sugrađani. Pošto imamo sve više novca od ovog poreza, nadam se da će građani sledeće godine odlučivati o blizu dva i po miliona evra. Budžet Šapca je oko trideset miliona. Dvadeset je potrebno da grad isplati zarade i za redovno održavanje; deset ostaje za aktivnu budžetsku politiku – za poljoprivredu, za kulturu, za sport. To znači da ćemo sledeće godine sa dvadeset odsto aktivnog budžeta preći na dvadeset pet odsto o kojima građani neposredno odlučuju, i nadamo se da će to i dalje rasti. Zamislite da na Vračaru i Novom Beogradu mogu da odlučuju o milion evra. Siguran sam da ne bi isto izgledali. A zamislite da svi građani Srbije odlučuju o dvadeset pet odsto budžeta Srbije, pa da čujemo šta je narodna volja, a ne da gledamo sumnjive ugovore bez tendera i javnih nabavki“, zaključuje Nebojša Zelenović. Problem je to što – zbog onog nepromenjenog shvatanja života i politike – učešće građana u politici i dalje zavisi od volje vlasti. I u Brazilu je značaj participativnog budžeta zavisio od toga u kom političkom dresu nastupa gradonačelnik. Ali politikolog Brajan Vompler podvukao je da taj značaj vremenom raste, kako „rastu“ građani. I da gradski službenici počinju bolje da tretiraju siromašne zajednice. I da su zbog javnih rasprava gradske vlasti primorane da rade transparentnije. Više nego dovoljno razloga da građani Srbije zatraže tu loptu i krenu u solo-prodor.