Arhiva

Nastavljamo da ulažemo u naše brendove i u 2021. godini

Mate Štetić, generalni direktor Strateškog poslovnog područja Kafa u Atlantik Grupi | 20. septembar 2023 | 01:00
Pandemija je uticala na naše živote u celini, naterala ceo svet na reorganizaciju, ne samo privredu. Uticala je i na naše poslovanje, ali prema trenutnim rezultatima koje beležimo, ne toliko značajno kao na neke druge industrije, zahvaljujući našem odlično uigranom timu, pravovremenoj reakciji u krizi i relevantnim strategijama prilagođenim novonastaloj situaciji na tržištu, naglašava Mate Štetić, generalni direktor Strateškog poslovnog područja Kafa u Atlantik Grupi. U kojoj je meri kovid-19 uticao na potrošače, na tražnju, a kako na proizvodnju kafe? Jeste li i vi imali problema zbog pokidanih lanaca snabdevanja? Zabeležen je pad potrošnje u HoReCa kanalu, što je bilo očekivano usled uvedenih mera. Međutim, taj deo je kompenzovan kontinuiranom prodajom naših proizvoda u prodajnim objektima, zbog povećane tražnje na polju in-home konzumacije kafe. Zahvaljujući adekvatnom planiranju zaliha i centralnoj nabavci nismo imali problema sa snabdevanjem niti sa proizvodnjom te smo odgovorili na sve potrebe potrošača. Da li ste zbog zdravstvene krize morali da odložite neke planirane investicije, ili ste, naprotiv, baš zbog toga morali dodatno da investirate? Ova godina nas je naterala da joj se prilagodimo, ali i da naučimo da ni u doba krize ne odustajemo od zacrtanih ciljeva. U naše brendove stalno investiramo, tako smo u 2020. uložili više od šest miliona evra u proizvodnu opremu i opremu za HoReCa i nismo stali, dakle sve planirano za 2020. smo uradili, a za 2021. imamo isto tako ambiciozne planove ulaganja, kako bismo održali prepoznatljiv nivo kvaliteta proizvoda i ponudili nove, u skladu sa trendovima. Uz to, ostvarili smo i strateško partnerstvo sa kompanijom Procaffe, jednim od vodećih igrača u espreso kafi na hrvatskom tržištu, kako bismo dodatno osnažili svoju prisutnost u segmentu espreso kafe u HoReCa kanalu. Hoćete li neke promene u organizaciji posla, na koje vas je naterala pandemija, zadržati i kada ova zdravstvena kriza definitivno prođe? Pandemija je, pored izmenjenog modela poslovanja, donela i nove navike, kako potrošača, tako i nas u okviru Atlantik Grupe. Suočeni sa neizvesnim periodom, shvatili smo koliko smo fleksibilni i sposobni da se prilagodimo, što je odraz i snaga naših brendova i sistema. Ponosni smo na odnos naših radnika prema poslu u izmenjenim okolnostima. Ne samo da smo uspeli da zaštitimo ljude i zadržimo sve radne pozicije, timovi su bili dodatno stimulisani, što sugeriše da je pristup bio kvalitetan i da ga ne treba menjati. Jeste li zadovoljni ostvarenim rezultatima Atlantik Grupe, a posebno SPP Kafa u prvih devet meseci 2020. i možete li nešto da nam kažete o planovima za 2021? Jeste li i vi u vaše procene ugradili procene MMF-a da će Srbija naredne godine imati privredni rast od pet odsto? Zadovoljan sam postignutim rezultatima. Atlantik Grupa je sa ostvarenim prihodom uspela da bude gotovo na nivou prošlogodišnjih poslovnih rezultata, dok se SPP Kafa rangira kao najuspešnija kategorija na nivou grupe. Kada govorimo o našim procenama, uvek razmišljamo nekoliko koraka unapred. Iako su okolnosti teške, nastavićemo da ulažemo u bazične brendove, razvoj i inovacije, uz jačanje strateških veza sa svim našim partnerima, prateći preporuke država u kojima poslujemo, kao i ekonomske i finansijske prognoze. Da li je kriza izazvana kovidom-19 zahtevala i posebnu strategiju komunikacije sa potrošačima? LJudi su se u prethodnom periodu najsigurnije osećali kod kuće, ali im je bila potrebna dodatna podrška u prevazilaženju osećaja izolovanosti. Komunikacijom smo pokušali da im još više približimo naš brend i udružimo se u omiljenom ritualu ispijanja kafe kod kuće. Upravo smo kampanjom u kategoriji sveže mlevene „Hajde da imamo vremena“ želeli da skrenemo pažnju na ono što je stvarno važno, a to su magični trenuci koje možete provesti sa svojim najbližima, uz kafu. Sudeći po pozitivnim komentarima, u tome smo uspeli. Na mesto direktora SPP Kafa došli ste pre nešto više od godinu dana. Šta su vam bili ciljevi i u kojoj je meri kovid-19 uticao na njihovu realizaciju? Dolaskom na čelo SPP Kafa želeo sam da utvrdimo našu lidersku poziciju i povećamo tržišno učešće na tržištima u regionu, kako tradicionalne kafe, tako i šireći svoju ekspanziju potrošnje u hodu i HoReCa kanalu. Pandemija nas jeste suočila sa raznim rizicima, ali kako ćete na kraju pokazati svoju sposobnost ukoliko dozvolite sebi da vas neplanirane okolnosti „izbace iz koloseka“. Bilo je pitanja kako ćemo i šta dalje, ali smo uspeli da se u kratkom vremenskom roku reorganizujemo i ostvarimo zavidne rezultate, što je bio moj primarni cilj – proizvodnja se i u vanrednim okolnostima odvijala neometano, uz očuvanje zdravlja, pune zaposlenosti i plata. Jesu li ljubitelji kafe skloniji tradiciji ili vole promene? Kako to pomiriti? Kako oni reaguju na inovacije? U svojim aktivnostima nastojimo da Grand kafa ostane dosledna sebi, svesni toga koliko je kafa bitna u životima potrošača, kao i tradicija koja za sobom povlači poverenje i lojalnost. Takođe, želimo da idemo u korak sa vremenom i novim generacijama. Intenzivno smo radili na razumevanju njihovih potreba, pa smo se, uz razvoj kategorije tradicionalne kafe, fokusirali i na razvoj instant i espreso segmenata, u skladu sa trendovima. Lansirali smo Insta Grand, ponudili tržištu Black’n’Easy Strong i Barcaffe&Go koncept sa vrhunskim kvalitetom Barcaffe espresa. Kakvu kafu u Srbiji pijemo? Imate li problem sa crnim tržištem i nelojalnom konkurencijom? Jedan od osnovnih postulata poslovanja Grand kafe i Atlantik Grupe su visoki standardi proizvodnje i kontrole kvaliteta. Takođe, kvalitet kafe je u svim našim pržionicama u regionu, u Sloveniji, BiH, Makedoniji i Srbiji – jedinstven. Za svu kafu koju nabavljamo, bilo da je iz Brazila, Vijetnama, Indije ili Ugande, sprovodimo testiranje i kontrolu kvaliteta u svim fazama – od plantaže do pogona, jer smatramo da nam jedino stroga kontrola garantuje da ćemo u promet pustiti samo najbolju kafu. S obzirom na to da oko 80 odsto tržišta kafe u Srbiji drže veliki renomirani proizvođači, mogu da kažem da ovdašnji potrošači piju kvalitetnu kafu. Skoro svaki peti evro prihoda Atlantik Grupi donosi SPP Kafa. Koliko je u kriznim vremenima za jednu ovakvu industriju važno da bude deo veće poslovne imperije? U osnovi naše korporativne kulture jeste briga, uvek se trudimo da zaštitimo sve svoje zaposlene, održimo sigurnost radnih mesta, povećamo zadovoljstvo i angažovanost zaposlenih. Mislim da nam je upravo ta činjenica, što smo deo većeg poslovnog sistema, omogućila da tokom krize ne otpuštamo radnike niti da smanjujemo plate. Zahvaljujući optimizaciji poslovnih procesa, stabilnoj finansijskoj poziciji i kvalitetnom strateškom upravljanju, uspevamo da očuvamo održivo poslovanje i nadamo se da ćemo na kraju kao zdrav sistem uspeti i da prebrodimo krizu bez obzira na njeno trajanje. Pre dolaska u Atlantik Grupu, deset godina bili ste na čelu PIK Vrbovca, a pre toga ste radili i za Ledo, Zvijezdu i Mlinar… Je li bilo teško sa mesa i sladoleda preći na kafu, iz Hrvatske u Srbiju, iz Evropske unije na Zapadni Balkan? Šta je za ovih godinu dana bio najveći izazov za vas? Ništa nije teško ukoliko imate jasno definisan cilj pred sobom – da prethodno stečena iskustva iskoristite da to nešto novo dalje unapređujete i sebe nadograđujete u svom radu. Iako je svaka industrija priča za sebe, nije mi bilo teško menjati ih jer je reč o zaista odličnim kompanijama. Godina je za sve bila dinamična, ni nalik bilo kojoj drugoj do sada. Izazov je bio zadržati dobro zdravlje svih zaposlenih, poslovati optimalno u skladu sa definisanim merama, očuvati proizvodnju i snabdevanje, samim tim i radna mesta, što smo i uspeli. Može li se u dogledno vreme očekivati dalja konsolidacija na tržištu kafe u regionu? Tržište kafe je za sada stabilno. Atlantik Grupa je sa preko 23.000 tona godišnje proizvodnje vodeći proizvođač kafe u regionu. Lider smo na tržištu Srbije s brendom Grand kafa, broj jedan u Sloveniji s brendom Barcaffe, a dobro poslujemo i na hrvatskom tržištu, gde smo od akvizicije Droga Kolinske 2010. godine tržišni udeo povećali sa četiri na današnjih 16,6 odsto. Kafa je kao pojedinačno najveće poslovno područje, čije je učešće preko 20 odsto u ukupnim prihodima Atlantik Grupe, svakako i jedno od područja u strateškom fokusu daljeg razvoja poslovanja.