Arhiva

Napredne tehnologije pretvaraju izazove u prilike

LJubiša Radivojević, generalni direktor kompanije Mainstream | 20. septembar 2023 | 01:00
Svet i Srbija u njemu odavno ne pamte opseg, brzinu i intenzitet promena nalik onim koje je izazvala kriza stvorena kovidom-19. U neizvesnom poslovnom ambijentu, sve oči su uprte u one za koje se zna da će krizu prevazići – a to je IT sektor. O tome kako je najperspektivnija industrija u Srbiji dočekala i odgovorila na izazove pandemije, razgovarali smo sa LJubišom Radivojevićem, generalnim direktorom kompanije Mainstream, koja na polju cloud tehnologija već godinama posluje u zemlji i regionu. Kakve će i kolike biti celokupne posledice kovid krize po srpsku ekonomiju ostaje da se vidi. Vi sarađujete sa klijentima iz najrazličitijih branši: koje promene su, prema vašem iskustvu, odmah bile vidljive? Da, Mainstream ima dugogodišnje klijente iz raznih, nesrodnih industrija, uključujući javna preduzeća i institucije. Samim tim je teško naći zajednički imenilac i reći - ovo im je svima zajedničko u reakciji i biznis odlukama koje su doneli. Činjenica da je uveden rad od kuće kao novi model organizacije posla je za mnoge od naših klijenata značilo opredeljenje za neke od brojnih alata i platformi zasnovanih na cloud tehnologiji, među kojima je naše Desktop as a Service rešenje, koje omogućava i pojednostavljuje timsku saradnju na daljinu. Takođe, većina je stavila akcenat na strateško planiranje novih inicijativa. Kovid pandemija navela je sve kompanije da preispitaju svoje poslovne prioritete i razvojne planove koji su neophodni i poželjni, od onih koje je dobro imati, odnosno koji nisu usmereni na konkretne poslovne ciljeve. Pre donošenja bilo kakve odluke, sa klijentima smo razgovarali u želji da im pomognemo da lakše prebrode turbulenciju i preduprede njene neželjene efekte. To je podrazumevalo i konsalting koji je predočio neophodne preduslove za dalje poslovanje u skladu sa vanrednim okolnostima. Tu pre svega mislim na potrebu da se hitro reaguje. Krize poput ove zahtevaju od kompanija da budu agilne kako bi opstale. Za neke je to značilo (digitalnu) transformaciju, za druge uvođenje dodatnih resursa koji pružaju brze rezultate, a za treće proširenje ponude kako bi se uskladili sa potražnjom. U sva tri scenarija, tehnologija je glavni saveznik. Da li je kriza navela biznise, male, srednje i velike, na digitalizaciju i usvajanje tehnologija koje ranije nisu smatrali neophodnim? Pandemija je izazvala veliku pometnju koja, međutim, ima i svoju svetlu stranu. Promene kojima smo svedoci možda nisu željene, ali jesu očekivane. Primera radi, udar koji je osetio ugostiteljski sektor je naveo brojne biznise u ovoj industriji da za kratko vreme uspostave mogućnost onlajn poručivanja i dostave hrane i drugih namirnica. Sigurno je da ova dodatna opcija širi opseg klijenata za svaki ugostiteljski objekat i otvara ih prema novim korisnicima koje će, nadam se, zadržati i po završetku krize. Nadam se i da će preduzetnici iskoristiti novonastali model kao komplementarnu uslugu za diversifkaciju prihoda jer je, kao što sam već rekao, otvaranje novog kanala prodaje i komunikacije sa kupcima i gostima, pre ili kasnije moralo da se desi. Isti slučaj je i sa prodavnicama koje su otvorile svoje elektronske trgovine ili bar ponudile mogućnost onlajn poručivanja. Kriza nije vinovnik ovog procesa, ona ga je samo drastično ubrzala. Rezultati preduzetih akcija se vide i biće još uočljiviji u narednim mesecima, ali raspoloživi indikatori ulivaju optimizam. Drago mi je što su mnogi prepoznali da uz pomoć naprednih tehnologija izazovi mogu da se pretvore u prilike i želim im da nastave da razvijaju taj novostvoreni prostor koji donosi nove klijente i unapređuje konkurentnost. Dodao bih i da je važno da se ovo posmatra kao strateška investicija koja može da donese značajne prednosti na duže staze. Investicija je, složićete se, retko korišćena reč ove godine. Koje sve prednosti jedno malo ili srednje preduzeće može da ostvari uvođenjem tehnologija o kojima govorite, kako bi moglo da očekuje rast i razvoj? To u velikoj meri zavisi od primarnog biznis fokusa i poslovnog modela svake firme. Cloud tehnologije su ključ za ulazak u digitalnu ekonomiju, jer omogućavaju da se otvore novi prodajni kanali kroz digitalne servise putem aplikacija, platformi, veb-sajtova itd. Glavne prednosti su već pomenuta agilnost, koja se ogleda u drastičnom smanjenju vremena od ideje do realizacije i mogućnosti da se brzo eksperimentiše sa prodajnim kanalima, kao i fleksibilnost. Ako nas je ova godina nečemu naučila, to je da je sposobnost prilagođavanja ključan element opstanka. Kompanije koje žele da osiguraju svoju poziciju na tržištu moraju brzo uvoditi promene, analizirati šta smo postigle odlukom i zatim, opet dinamično, vući dalje poteze i pratiti rezultate. Takođe, bitno je napomenuti da cloud unapređuje poslovanje i ako vam primarni izvor prihoda ne dolazi iz onlajn izvora, kroz lakšu organizaciju posla, transparentnost rada i razvojnih procesa i veću sigurnost kompanijskih podataka i resursa. Sigurnost je ove godine postala lajtmotiv poslovnog sveta, barem za sve nas u IT industriji. Ovaj krucijalni element svakog poslovanja ne sme da se zanemari ni kada su ušteda i pojednostavljenje rada u prvom planu. Kako vidite ulogu cloud tehnologija u kontekstu suočavanja sa izazovima pandemije u 2021. godini? Istraživanja pokazuju da sve više kompanija u Srbiji ubrzava projekte digitalne transformacije kako bi stala na crtu promenama izazvanim kovid krizom. Imajući u vidu da je cloud glavni pokretač transformacije, siguran sam da će ova IT grana nastaviti da se razvija u narednoj godini. Pri tome, cloud nije u fokusu samo velikih internacionalnih kompanija, koje ga, uglavnom, već koriste. Globalni podaci ukazuju na trend ubrzanog usvajanja cloud-a od strane malih i srednjih preduzeća. Verujem da će se ovaj trend preliti i na Srbiju, gde se ova tehnologija polako demistifikuje a firme su svesne potencijala koji donosi poslovanje na cloud-u. Važnu ulogu u ovom procesu imaju edukacija tržišta i konsultacije koje sprovode kompanije kao što je Mainstream sa ciljem da se prvi korak napravi što lakše i da se što brže ostvare merljivi rezultati, na nivou čitave organizacije. Svi problemi rada na daljinu rešeni za 24 sata Pomenuli ste da Mainstream nudi konsultacije i pomoć kompanijama da se kriza prevaziđe uz pomoć tehnologija. Koji su bili vaši prvi potezi i odluke kada je umanjenje udarca na poslovanje vaše firme u pitanju? Ubeđen sam da smo svi, suočeni sa novonastalom situacijom, najpre duboko razmislili o njenom uticaju na ceo tim, na njihovo fizičko i mentalno zdravlje. U trenucima kada brinete za svoje zdravlje i zdravlje svojih najbližih, neizvesnost na radnom mestu je poslednje što vam treba. Zbog toga je naš prioritet bio da se zaposleni osećaju sigurno i rasterećeno, te da dobiju mogućnost da samostalno organizuju svoje radno vreme kako bi zadržali motivaciju. Otvorena komunikacija je utkana u našu kompanijsku kulturu, a ove godine smo je stavili u prvi plan. Našim zaposlenima je omogućeno savetovanje sa stručnjakom za lični razvoj, a dobili smo i pojačanje na polju upravljanja ljudskim resursima. Na kraju, postoji još jedan važan aspekat - organizacija rada na daljinu. Iako je Mainstream digitalna kompanija od samog nastanka, potpuni prelazak na rad van kancelarije je ipak bio izazov, koji smo uspeli da rešimo u roku od 24 časa. To su nam, između ostalog, omogućile cloud tehnologije za komunikaciju i kolaboraciju, upravljanje projektima, analizu velike količine podataka (big data) i prediktivnu analitiku (machine learning). Zahvaljujući ovim alatima smo održali rutinu i kontinuitet poslovanja i u vanrednim okolnostima. Gledano sa strane, može se zaključiti da je nama lako, jer smo IT kompanija. Ali činjenica je da ove tehnologije mogu da pomognu svim kompanijama da reše izazove udaljene komunikacije i očuvanja poslovnog kontinuiteta, bez obzira na industriju u kojoj posluju.